Åbord (2)



Oregistrerad
Byggd 1907 vid Jerfeds Mek. Verkstad AB, Örnsköldsvik (Järn)
16,28 x 3,86 x 1,60 m - 29,46 / u.10 (SV 1919)
Maskin: Okänd ångmaskin på 60 Ihk, ersatt av en Demag 5cy dieselmotor på 250 Ehk (1955)
Byggdes för Ångslups AB Örn, Örnsköldsvik med namnet ÖRN II. Gick som passagerarslup i Övik med omnejd. Ombyggdes till bogserbåt på Bonäset 1917 och via Jerfeds ångsåg kom båten till Kramfors AB där II:an togs bort. Såldes 1934 till Pr/ Olof Wågberg, Ulvöhamn och blir passagerarbåt igen. Namnet ändrades till EXPRESS för att senare under året bli ULVÖ EXPRESS? då Carl Söderberg blev redare. Inköptes 1951 av K.G. Sellstedt, Härnösand och denne kallade henne DROTT. 1952 köptes hon av H. Lundqvist, Härnösand och fick byta namn för femte gången, till ÅBORD. Byggdes om till bogserbåt en andra gång sedan hon övertagits 1954 avl Svanö AB Omkring 1958 köptes hon av David Eriksson, Ramvik och 20 år senare sålde dödsboet båten till Kennet Sturesson som senare sålde till Roland Jarl, Hammarö. Där blev hon fritidsbåt med namnet RASK. I fart 1999.
Text Bengt Westin


ÖRN
Örn
Foto: okänt vykort i Bengt Westins saml.

ÖRN
Örn
Foto SCA-arkivet via Bengt Westin

ULFÖ-EXPRESS
Ulfö-Express
Foto Bengt Johansson via Bengt Westin

ÅBORD renoveras
Åbord
Foto: Medelpads Sjöhistoriska förening via Martin Wisten

ÅBORD
Åbord
Foto Rudolf Södergren via Bengt Westin

ÅBORD
Åbord
Foto Bernt Fogelberg i Bengt Westins saml.

ÅBORD
Åbord
Foto Bengt Westin

ÅBORD
Åbord
Foto Jan Häggström via Bengt Westin

Åbord
Foto Bengt Westin

RASK
Rask
Foto J C Lund via Bengt Westin

RASK
Rask
Foto Jan Häggström via Bengt Westin

RASK vid Hästvikens Varv på Hammarö, Karlstad i december 2006. Det var inte mycket kvar av varvet. De sista resterna höll på att demonteras/skrotas.
Foto: Per Hilding

Foto: Per Hilding

Foto: Per Hilding


Tillbaka till Eriksson
Tillbaka till Rederier
Tillbaka till startsidan