Angelina Lauro

Byggdes 1938-39 vid the Netherlands Shipbuilding Company.
199,9 x 25,5 x 8,8 m. - 20 117 brt. (Oranje)
205,5 x 25,5 m. - 24 377 brt. (Angelina Lauro)
Maskin: 3 st. 12-cyl Sulzer diesel på sammanlagt 37 500 hk. 22 knop.
Passagerare: 740 (283 1 kl., 283 2 kl., 92 3 kl. och 82 4 kl.) (Oranje)
1 230 (180-377 1 kl. och 180 - 377 2 kl.) (Angelina Lauro)
800 i samma klass (efter 1972)

Byggdes för räkning Nederlandsche Stoomvaart Maatschapij. Sjösättningen skedde den 8 september 1938 och dopet förrätades av den nederländska drottningen Wilhelmina. Fartyget döptes till ORANJE till kungahusets ära. Fartyget lämnade Amsterdam för resa till Jakarta på Java den 4 september 1939 och vid framkomsten var andra världskriget redan ett faktum. ORANJE lades upp i Surabaya, Java fram till februari 1941 då fartyget seglade till Sydney, Australien och konverterades till lasarettsfartyg.ORANJE hade holländsk besättning men stod under australiensiskt befäl under resten av kriget. Efter krigsslutet återvände hon till livet som passagerarfartyg på rutten Jakarta-Amsterdam. Mellan 1960 och 1964 gjorde ORANJE flera resor jorden runt, men vid den tiden började flyget ta över passagerartransporterna och fartyget såldes till Fiotta Lauro, ett italienskt rederi. Fartyget byggdes om och fick namnet ANGELINA LAURO. Chartrades för tre år 1977 av Costa Lines och gjorde kryssningar i Karibien. 30 mars 1979 eldhärjades fartyget svårt och och ställde sig på hamnbotten. Fartyget lyftes (läs Nils Öbergs berättelse om det) och såldes för skrotning. Under bogsering mot Taiwan så sjönk ANGELINA LAURO i Stilla havet 24 september 1979.
Fakta: wikipedia


ORANJE - 1939
vykort

ANGELINA LAURO - vykort som var med när fartyget brann 1979
vykort i Nils Öbergs saml.


Tillbaka till kryssningsfartyg
Tillbaka till startsidan