Styrbjörn

4173
84,2 x 19,4 x 9,6 ft - 137 br.ton
Maskin: 2 cy 275 ihk ångmaskin av varvets konstruktion

Byggd på Jönköpings Mekaniska Verkstad, Jönköping som STYRBJÖRN, för räkning J G Sandvall, Jönköping. 1903 såld till Saltviks Trävaru AB, Hudiksvall och omdöpt till SALTVIK I. Ägaren ändrad samma år till Saltviks Rederi AB, Saltvik (H Calissendorff). 31/7 1911 såld till Mme S.B. Falz-Fein, Chorli, Ryssland och omdöpt till CHORLYNEC. En alternativ stavning är KHORLLYNETS. I november 1914 som Kjeserliga Rysslands Flottas minsvepare CHORLYNEC, vilket ändrades till T 59 i januari 1915 och till T 66 1916. 10/11 1916 ändrat till T 266 och i september 1917 T366. I maj 1918 i tysk ägo och 1919 i vitrysk ägo. 1920 nytt namn. STANDARD hos M Cunningham, London. 1923 SAADET hos Abram Asseo, Istanbul, och året efter hos Mehmet Murat. 1926 hos B Presente, Galatz, med rumänsk flagg som BAYARD. 1933 hos Artemisa Bunea & Adrian Gattorno, Galatz, med grekisk flagg. Senare under 1930-talet hos Panait Violatas, Galatz. 1940 hos Byron Spyridon Tsacarisianos, Galatz. I oktober 1940 chartrad av Goeland Transport & Trading Co Ltd, London, på ett år med option på att köpa. Evakuerades till Istanbul. Seglade i mars 1941 från Istanbul till Grekland, under grekisk flagg, men på order av Royal Navy. Besättningen förflyttades 26/4 1941 av grekiska hamnmyndigheterna i Poros. Fartyget störtbombades senare av tyskarna och sattes på grund vid Chellevini. Bogserades senare till Piraeus av tyskarna och reparerades. 31/3 1942 har BAYARD fått tillägget W 47 när fartyget sätts i tjänst i Salamis under hamnkaptenens befäl. 18/5 1942 heter nu enbart W 47. 4/8 1942 förflyttad från Salamis till Saloniki. Sänkt av en mina 8/1 1943 vid Saloniki.
Info via Torsten Hagnéus, Theo Dorgeist, Andreas von Mach och David Asprey

Saltvik I
Foto J Roger Tolls saml. via Bengt Westin

Bayard
Foto via David Asprey och Torsten Hagnéus


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan