Björnide 1987

Håkan Larssons bilder på ett stycke svensk flottningshistoria. Den 11 juni 1987 var sista gången som timmer lastades om från lasbil till allmän flottled vid Björnide biltipp i Torsby.

Bunthanteringen skedde med en inhyrd mobilkran
Foto Håkan Larsson

Lyftlinorna kopplas
Foto Håkan Larsson

Kranen hissar och linorna spänns
Foto Håkan Larsson

Timmerbunten svängs ut över vattnet och sänks ner
Foto Håkan Larsson

Timmerbuntarna binds ihop med järntråd till små timmersläp, bestående av ca 20 bunt i varje
Foto Håkan Larsson

Den lilla bogserbåten Skôrpa ligger beredd att dra ut de små timmersläpen
Foto Håkan Larsson

Lastbilen som köar i bakgrunden var den sista för dagen och blev dessutom den allra sista någonsin
Foto Håkan Larsson

Foto Håkan Larsson

De små timmersläpen bogserades ut och kopplades samman till större släp som senare skulle hämtas av en större bogserbåt
Foto Håkan Larsson

Trots att Skôrpas dieselmotor inte ger mer är 36 hästkrafter klarade hon sin uppgift väl
Foto Håkan Larsson

Här ska det lilla släpet anslutas
Foto Håkan Larsson

Foto Håkan Larsson

Kranen lossar sista bunten
Foto Håkan Larsson

Mobilkranen har fullgjort sitt uppdrag
Foto Håkan Larsson

Fryken 1987

I slutet av juli 1987 gick så det sista timmersläpet på Fryken

Det allra sista timmersläpet bogserades söder ut över Mellan-Fryken av bogserbåten Engerdalen, under en solig dag i slutet av juli 1987. Skepparen Åke Lindgren upptäckte en skada på släpet, så han startade hjälpbogserbåten Skôrpa som låg förtöjd vid sidan av den större båten, och gick ut för att reparera.
Foto Håkan Larsson, som den här dagen var andreman ombord på Engerdalen

Åke Lindgren ”Linkan” prejar timmersläpet i sidled med Skôrpa på fullt gaspådrag. Bogserbåtens tross är kopplad till en stålvajer i timmersläpets framände. Vajern löper längs hela släpet och är fastgjord i den sista bunten. Den är också najad med tråd i varannan bunt längs hela släpets längd. Trådbindslet hade brustit på en sträcka och därför hade släpet blivit krokigt. Genom att preja in utbuktningen var det möjligt att reparera skadan utan att slå igen farten på den större bogserbåten.
Foto Håkan Larsson

Engerdalen i Nedre Fryken i juli 1987 under den allra sista timmerbogseringen söder ut på Fryken.
Engerdalen
Foto Håkan Larsson

I bakgrunden syns den gamla svängbara bron över Nilsbysundet
Engerdalen
Foto Håkan Larsson

Engerdalen
Målning av Håkan Larsson

Såväl foto som bildtexter: Håkan Larsson


Til bogserbåtar på Fryken
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan