Björnide 1987
Håkan Larssons bilder på ett stycke svensk flottningshistoria. Den 11 juni 1987 var sista gången som timmer lastades om från lasbil till allmän flottled vid Björnide biltipp i Torsby.
Bunthanteringen skedde med en inhyrd mobilkran
Foto Håkan Larsson
Lyftlinorna kopplas
Foto Håkan Larsson
Kranen hissar och linorna spänns
Foto Håkan Larsson
Timmerbunten svängs ut över vattnet och sänks ner
Foto Håkan Larsson
Timmerbuntarna binds ihop med järntråd till små timmersläp, bestående av ca 20 bunt i varje
Foto Håkan Larsson
Den lilla bogserbåten Skôrpa ligger beredd att dra ut de små timmersläpen
Foto Håkan Larsson
Lastbilen som köar i bakgrunden var den sista för dagen och blev dessutom den allra sista någonsin
Foto Håkan Larsson
Foto Håkan Larsson
De små timmersläpen bogserades ut och kopplades samman till större släp som senare skulle hämtas av en större bogserbåt
Foto Håkan Larsson
Trots att Skôrpas dieselmotor inte ger mer är 36 hästkrafter klarade hon sin uppgift väl
Foto Håkan Larsson
Här ska det lilla släpet anslutas
Foto Håkan Larsson
Foto Håkan Larsson
Kranen lossar sista bunten
Foto Håkan Larsson
Mobilkranen har fullgjort sitt uppdrag
Foto Håkan Larsson
Fryken 1987
I slutet av juli 1987 gick så det sista timmersläpet på Fryken
Det allra sista timmersläpet bogserades söder ut över Mellan-Fryken
av bogserbåten Engerdalen, under en solig dag i slutet av juli 1987. Skepparen Åke Lindgren upptäckte en skada på släpet, så han startade hjälpbogserbåten Skôrpa som låg förtöjd vid sidan av den större båten, och gick ut för att reparera.
Foto Håkan Larsson, som den här dagen var andreman ombord på Engerdalen
Åke Lindgren ”Linkan” prejar timmersläpet i sidled med Skôrpa på fullt gaspådrag. Bogserbåtens tross är kopplad till en stålvajer i timmersläpets framände. Vajern löper längs hela släpet och är fastgjord i den sista bunten. Den är också najad med tråd i varannan bunt längs hela släpets längd. Trådbindslet hade brustit på en sträcka och därför hade släpet blivit krokigt. Genom att preja in utbuktningen var det möjligt att reparera skadan utan att slå igen farten på den större bogserbåten.
Foto Håkan Larsson
Engerdalen i Nedre Fryken i juli 1987 under den allra sista timmerbogseringen söder ut på Fryken.
Foto Håkan Larsson
I bakgrunden syns den gamla svängbara bron över Nilsbysundet
Foto Håkan Larsson
Målning av Håkan Larsson
Såväl foto som bildtexter: Håkan Larsson
Til bogserbåtar på Fryken
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan