Boa Chief
Byggd 1943 på Voss Værft & Dokk
124,2 fot. 319 brt.
Maskin: Trippelångmaskin på 600 hk. 1972 eratt av en Normo på 780 hk. Ersatt av en 3 500 hk Alco diesel,
Byggdes som TOPDALSFJORD II för tysk räkning. Övertogs av norska staten 1945 och såldes till Bjergningskompaniet 1946, vilka döpte båten till ULLER, med Trondheim som hemmahamn. Ny överbyggnad 1960 och såld 1969 till Karl Refsnes, Stokksund. Den nya ägaren tog ut ångmaskinen och hade planer på att bygga om till lastbåt, men sedan hände inget mer. Såldes 1972 till Kåre Misje, Bergen, och omdöpt till JOMI. Fick då en 780 hk. Normo. JOMI kantrade vid sjösättningen vid Gravdal Skipsbyggeri, Sunde. Vid den efterföljande ombyggnaden ersattes motorn med en 3 500 hk Alco. Ombyggd igen 1981 vid Fitjar Mek. Verksted. Såld 1987 till Malta och omdöpt till WILMA. 1988 kom hon till Sverige, inköpt av J.T.S. Sjöfart AB, Varberg för 1.3 Mkr och de målade åter på namnet JOMI. Såldes på ex. auktion hos Kronofogdemyndigheten i Göteborg den 10 maj 1990 sedan JTS gått i konkurs och ny ägare för 1,3 Mkr blev Eide Shipping Ltd A/S, Bergen som döpte om till EIDE CHIEF. 1993 köpt av Taubåtskompaniet i Trondheim vilka döpte båten till BOA CHIEF. Registrerades på Honduras 2001 och på Kypros 2004 under namnet OCEAN CHIEF. Såld igen samma år till Elenmar Mar. Ltd, Limassol som döpte till OCEAN LADY. Reg. i Panama 2005. Sjönk efter brand ombord 3/1 2008 utanför Ceuta, Marocko. OCEAN LADY hade då legat i kvarstad en längre tid och elden var troligen anlagd.
Fakta: Alf Johan på STP-forum, Bengt Westin
JOMI i Visby yttre hamn - sommaren 1988
Foto: Örjan Liljeroth
Foto: Örjan Liljeroth
Foto: Örjan Liljeroth
Foto: Örjan Liljeroth
JOMI
Foto: Lennart Ramsvik maritimbild.com
BOA CHIEF och VAXHOLMEN vid Tenö Varv 31/1 1999
Foto: Christer Samuelsson
Foto: Christer Samuelsson
Foto: Christer Samuelsson
Foto: Christer Samuelsson
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan