Djupvik och Holmsund
Djupviks hamn, Holmsund
Närmast en okänd slup, sedan Drott, Olofsfors, Carl Wikström och Tolvan. Tolvan var en f.d. amerikansk bogserbåt som ägdes av Oy Wilhelm Schauman i Jacobstad, vilka även ägde massafabriken där.
Vykort via Börje Åström
Nyttig vid Djupvikskajen, Holmsund
Foto via Lars Brändström
Djupviks hamn
Vykort i Olle Holmbergs saml.
Djupviks hamn
Vykort i Olle Holmbergs saml.
Djupviks hamn
Vykort i Olle Holmbergs saml.
Djupviks hamn
Vykort i Olle Holmbergs saml.
Holmsunds hamn
Vykort i Olle Holmbergs saml.
Holmsunds nya hamn på ett flygfoto från 1940. Till vänster syns Djupviks hamn.
Foto via Olle Holmberg
Pråmar med pappersmassa vid Bowaters fabrik. Dessa bogserades sedan ner till hamnen i Holmsund för omlastning och vidare transport ut i världen.
Foto och info: Lars Brändström
Pråmlastare
Foto: Lars Brändström
Pråmlastning vid Bowaters
Massan tillverkades i Umeå, Gimonäs därefter så fraktades den nedströms Umeälven med pråmar ca, 1,5 mil till Holmsund, Djupvik. Från början skedde detta endast sommartid. Vintertid lagrades massan i stora magasin. Vid den här tiden så var det våtmassa som transporterades, senare kom krav på torrmassa.
Foto: Lars Brändström
Utsikt från Bowaters knubbhög
Foto: Lars Brändström
Bowaters knubbhög, Gimonäs. Härifrån hödes när knubben föll ner från banan, dygnet runt.
Foto: Lars Brändström
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan