Djupvik och Holmsund

Djupviks hamn, Holmsund
Närmast en okänd slup, sedan Drott, Olofsfors, Carl Wikström och Tolvan. Tolvan var en f.d. amerikansk bogserbåt som ägdes av Oy Wilhelm Schauman i Jacobstad, vilka även ägde massafabriken där.
Vykort via Börje Åström

Nyttig vid Djupvikskajen, Holmsund
Holmsund
Foto via Lars Brändström

Djupviks hamn
Holmsund
Vykort i Olle Holmbergs saml.

Djupviks hamn
Holmsund
Vykort i Olle Holmbergs saml.

Djupviks hamn
Holmsund
Vykort i Olle Holmbergs saml.

Djupviks hamn
Holmsund
Vykort i Olle Holmbergs saml.

Holmsunds hamn
Holmsund
Vykort i Olle Holmbergs saml.

Holmsunds nya hamn på ett flygfoto från 1940. Till vänster syns Djupviks hamn.
Holmsund
Foto via Olle Holmberg


Pråmar med pappersmassa vid Bowaters fabrik. Dessa bogserades sedan ner till hamnen i Holmsund för omlastning och vidare transport ut i världen.
Bowater
Foto och info: Lars Brändström

Pråmlastare
Bowater
Foto: Lars Brändström

Pråmlastning vid Bowaters
Massan tillverkades i Umeå, Gimonäs därefter så fraktades den nedströms Umeälven med pråmar ca, 1,5 mil till Holmsund, Djupvik. Från början skedde detta endast sommartid. Vintertid lagrades massan i stora magasin. Vid den här tiden så var det våtmassa som transporterades, senare kom krav på torrmassa.
Bowater
Foto: Lars Brändström

Utsikt från Bowaters knubbhög
Bowater
Foto: Lars Brändström

Bowaters knubbhög, Gimonäs. Härifrån hödes när knubben föll ner från banan, dygnet runt.
Bowater
Foto: Lars Brändström


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan