Draga

KBDL/SDKR - 5911
Byggd 1917 på Hernösands Mek. Verkstäder och Varf (stål)
25,13 x 6,73 x 2,80 m. 113/45 ton.
Ursprungligen en Bolinders 2-cyl råoljemotor på 160 Ehk. 1961 installerades en Seffle 5-cyl tändkulemotor på 510 hkr (3 ex. byggda - en finns kvar i Tingvalla, Karlstad). Nu sitter en Scania DS 14 dieselmotor på 450 hkr i.

Byggdes för Bolinders J & C.G. Bolinders Mek. Verkstad AB, Stockholm med namnet BOLINDERS IV. Kostade 57.200 kr. (exkl. motor). Senare överförd till Bolinders Fabriks AB. Såldes den 8 okt 1934 till AB Karta & Oaxen Kalkbruks AB, Stockholm för 26.500 kr, och fick då namnet OAXEN-BETA, innan hon den 1 jan 1962 överfördes till Skånska Cement AB, Malmö för 28.000 kr. Enl. medd. av den 1 april 1964 såld vidare för 300.000 kr till Sand & Grus AB Jehanders, Stockholm. Kallades där DRAGA. Köptes 1982 till Firma CTV-Service, Stockholm och blev antagligen då fritidsbåt, och har därefter haft ett flertal ägare. Såldes i alla fall 1998 av Coachhouse AB, Krylbo till MacroCe Rydin AB, Stockholm för 600.000 kr.
Text: Bengt Westin


Bolinders IV
Bolinders IV
Foto: Bengt Westins saml.


DRAGA´s 5-cyl Seffle på 510 hkr. Endast tre tillverkades. Foto från 1968
Seffle 5 cyl i Draga
Foto: Lennart Sundberg

Seffle 5 cyl i Draga
Foto: Lennart Sundberg


DRAGA i modell byggd av Anders Winter som hon såg ut när hon lämnade Mälarvarvet renoverad 1996
Draga
Foto: Anders Winter


Hammarbyhamnen 3/9 2006
Draga
Foto: Anders Winter

Draga
Foto: Anders Winter

Draga
Foto: Anders Winter


DRAGA i Halvkakssundet, Lidingö - 16 juni 2010
Draga
Foto: Christer Samuelsson

Draga
Foto: Christer Samuelsson

DRAGA passerar Finnhålet norr om Vaxholm - 6 augusti 2010
Draga
Foto: Christer Samuelsson


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan