Dunkan


Byggd 1901 vid Warkaus, Finland
21 x 4,6 x 2,2 m. 80 ton
Maskin: tvåcylindrig compoundångmaskin på ca 200 hk. Esatt av en Perkinsdiesel. Förde även 100 kvm segel (efter 1990-talsombyggnad?)

Byggd som LEPORELLO. Såld i april 1902 till stålfabriken Ishorskie Zavodi, Sankt. Petersburg, Ryssland. Modifierades något och döptes om till KOLPINO. Vid test framkom att med 19,5 ton kol kunde maskinen verka i 87 timmar. Vid 187 v/min gav ångmaskinen en fart av 8,025 knop. Besättning var kapten och tre sjömän. Ångpannan utbytt 1932. Transporterade ammunition från den militära hamnen i Kronstadt till St. Peterburgområdet. Dokument visar att under vintern 1942 användes båten som bogserbåt både civilt och militärt. Isbrytare för is upp till 40 cm. Bränsletransport till andra fartyg samt som värmekälla till andra fartyg. Ombyggd 1943-46. Ny kombipanna för trä och olja. Upplagd för skrotning 1987. Mellan 1992 och 1998 skedde ombyggnad som inkluderade dieselmaskin. Döptes om till DUNKAN. I drift i St. Petersburgområdet från 1994 och i hela Östersjön 1998-2002. 22 juli 2001 går man på grund nära Kongstrup, Kalundborg Fjord, Sjæland. Dras loss av en bogserbåt 26 juli, men sjunker efter 45 min. bogsering. 9 oktober lyfts DUNKAN av flytkranen SAMSON och placeras på land i Kalundborgs hamn. Redan 10 oktober startar arbetet med att åter få båten i stånd. I dagsläget återfinns DUNKAN på museum i Merkleburg, Tyskland.
Text NielsStumman (källa: dunkan.de)


DUNKAN i Kalundborg - 2007
Foto Niels Stummann

Foto Niels Stummann

Foto Niels Stummann

Foto Niels Stummann

Foto Niels Stummann

Foto Niels Stummann

Foto Niels Stummann

Foto Niels Stummann

Foto Niels Stummann

Foto Niels Stummann

Foto Niels Stummann

Foto Niels Stummann

Foto Niels Stummann

Foto Niels Stummann


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan