Engerdalen
Byggd av Lidwalls o Söner AB Leksand med tillverkningsnummer 415 för Stora Kopparbergs Bergslag AB för timmerbogsering på den då nybildade Trängsletsjön. Ursprungligt namn TRÄNGSLET IV . Levererad i maj 1960. Längd 11,5 m. bredd 3,5 m., originalmaskin TIMD 96 á 185 hkr. Vikt ca 12,5 ton. ej varpspel. Såldes till KFF , Deje hösten 1970. En av 4 st. systerbåtar. TRÄNGSLET III , IV, V och VI.
ENGERDALEN använd på Klarälvens nedre del fram till 1982. År 1983 överflyttad till Fryken som ersättare för FRYKSDALEN. Överflyttad till Höljesdammen 1989 och var i tjänst där till 1991. Såld 1992 till en dykerifirma. ENGERDALEN ägs av Agne Rapps Dyktjänst, i Halmstad. ENGERDALEN har under ett antal år varit stationerad i Stockholm.
Text: Anders Winter, Håkan Larsson
LUSTEN 5 och ENGERDALEN i Lustnäs 1972
Foto Håkan Larsson
ENGERDALEN i Nedre Fryken i juli 1987 under den allra sista timmerbogseringen söder ut på Fryken.
Foto Håkan Larsson
I bakgrunden syns den gamla svängbara bron över Nilsbysundet
Foto Håkan Larsson
Målning av Håkan Larsson
På morgonen den 6 november 1987 förbereddes ENGERDALEN för ett servicebesök. Båten skulle övervintra i Torsby, och ett par man från Klarälvens Flottningsförenings verkstad i Forshaga skulle komma upp på förmiddagen för att vinterkonservera motorn. På morgonkulan startade jag båten och gjorde en liten tur så att motorn skulle bli genomvarm och trevligare att jobba med i den nollgradiga råkylan. Bilden tog jag när jag nyss hade kommit i land efter provturen. Några timmar senare var motorns primära kylsystem fyllt med glykolhaltigt vatten och det sekundära kylvattnet (sjövattnet) hade tappats av. Föga anade vi då att vi ett par veckor senare skulle få nya uppdrag som kom att pågå ända fram till jul.
Foto: Håkan Larsson
Håkan Larsson: Under större delen av december 1987 och ett par dagar i januari 1988 deltog jag i ett entreprenadjobb som förare av ENGERDALEN. Uppdraget var att hålla rent för is när en sjöledning skulle läggas i bitande kyla. En dag var temperaturen nere på minus 24. Ledningen, som bestod av ett 5” rostfritt stålrör med en längd av 1200 meter, skulle bli en avloppsledning som lades ut tvärs över Fryken mellan villasamhället Oleby och den större tätorten Torsby. Det blev många strapatser under dessa dagar och tyvärr tänkte jag inte på att ta med kameran, eller snarare, jag hann inte ta några bilder eftersom jobbet var intensivt.
I efterhand har jag tecknat av båten som det förmodligen såg ut då jag började bryta upp en ränna i 20 cm kärnis.
Teckning av Håkan Larsson
Samma motiv i färg
Teckning av Håkan Larsson
De båda arbetsdagarna närmast efter trettondag jul 1988 fick ENGERDALEN tjänstgöra som moderfartyg för den obemannade undervattensfarkosten Sjöugglan. Syftet var att filma den nyligen utlagda sjöledningen.
Sjöugglan, på väg ut på sitt uppdrag.
Foto: Håkan Larsson
Operatören som manövrerade Sjöugglan befann sig under däck. Manöverkabeln drogs därför in genom fotogenkaminens skorstensrör. Övrigt manskap matade ut och höll ordning på kabeln.
Foto: Håkan Larsson
Skuggsiluett av ENGERDALEN på den nästan blanka sjöisen. Efter de två aktiva januaridagarna fick ENGERDALEN ”semester” ända fram till försommaren.
Foto: Håkan Larsson
När Dyvelstens Flottningsmuseum invigdes i juni 1996 överlämnades ett diorama som beskriver den allra sista timmerbogseringen som gick söder ut på Frykensjöarna.
Foto Håkan Larsson
Dioramat, som är en vängåva från Fryksdalens Flottningsmuseum, innehåller en modell av bogserbåten ENGERDALEN, utförd i skala 1:87.
Foto Håkan Larsson
Modellens textskylt berättar om sambandet mellan Fryksdalens- respektive Klarälvens flottningsföreningar.
Foto Håkan Larsson
Närbild på den 132 millimeter långa modellbåten.
Foto Håkan Larsson
Dioramat är ett slags självporträtt. Rorgängaren, tillika modellbyggaren, har just gått ut på däck för att ta det foto som utgör fonden i dioramat.
Foto Håkan Larsson
ENGERDALEN vid bygget av nya Årstabron, Stockholm 2003
Foto Anders Winter
Foto Anders Winter
I Hammarbyhamnen 17/10 2007. Antingen så har två bokstäver fallit bort, eller så är namnet nu ENGERDAL.
Foto Anders Winter
Tillbaka till Klarälvens FF
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan