Filip

SGJM – 10783
Byggd 1930 vid Lödöse Varv AB, Lödöse (Stål)
20,52 x 5,60 x 2,70 m - 72 / 0 (SS 1969)
Maskineri: Varvets comp. ångmaskin på 300 Ihk - ersatt av en okänd motor på 550 Ehk (1958) - och av en annan okänd motor på ?? Ehk okänt år. Levererades den 22 juni 1930 till Göteborgs Bogserings & Bärgnings AB, Göteborg som FILIP. Lödöse varv har i dagarna levererat en ny bogserångare till Göteborgs bogserings- och bärgnings AB. Ångaren, som fått namnet FILIP, är av den välkända ’Ragnar-typen’ med en längd av 70 eng fot, bredd 18,4 fot och malldjup 10 fot. Maskinen, som är av compound-system, utvecklar ca 300 ind hkr. (SST 26-1930). Motoriserades 1949 och flyttades 1977 till Broströms Rederi AB, Göteborg genom fusion. Såldes 1984 till Scandinavian Towage & Salvage AB, Göteborg, men såldes 1990 till Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm för 200.000 Kr och döptes om till CHIEF. Lämnade Sverige 1993, avyttrad till Malcolm Spencer & Lesley E. Campbell, Wicken-Ely och han betalade 300.000 kr för båten. Såldes därefter till Griffin Towage och döptes om till CHIEFTON, och såldes under 2006 vidare till Baker Marine, Southampton.
Text: Bengt Westin med kompl. av Bengt Sandinge


Röda Bolagets FILIP, troligen leveransfoto.
Foto ur "Sveriges Rederier 1938" via Per Jansson

Röda Bolagets FILIP - 1968
Foto: Börje Karlsson

FILIP
Filip
Foto: Jan Häggström via Bengt Westin

FILIP
Filip
Foto: Jan Häggström via Bengt Westin

FILIP
Filip
Foto: Lennart Ramsvik maritimbild.com

CHIEF
Chief
Foto: Bengt Westin


Tillbaka till Röda Bolaget
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan