Frej
SKGD - 10725
Byggd 1960 på Gävle Varv AB för Gefle Stufveri AB.
25,55 x 8,02 x 4,00 m.
Nohab-Polar 2 SA 6 cyl dieselmotor på 1 260 ehk (926 kW), Kamevapropeller.
1973 var FREJ omodern och därför såldes hon för 1.7 Mkr till Hudiksvalls kommun och döptes om till AGÖ. Innan övertagandet genomgick hon en noggrann besiktning vid Lunde Varv och en del kompletterande arbeten utfördes. 1982 behövde Köpings kommun en ersättare till RUNSKÄR och köpte därför AGÖ, men namnet förändrades till ATHOS efter den kände köpingsbon Athos Falck. Flyttades 1996 till Mälarterminalen Köping AB, Köping som för några år sedan blev Mälarhamnar AB. Registrerades som SGKD – 10725.
All information Bengt Westin.
Foto via Roland Stoltz
Frej i Gävle 22/6 1963
Foto Bernt Fogelberg via Bengt Westin
Foto via Roland Stoltz
Frej och Tor augusti 1967, Gävle.
Foto: Stig Larsson
Frej augusti 1967
Foto: Stig Larsson
Frej i Lunde Varvs flytdocka för besiktning och bottenmålning.
Foto: Bengt Westin
Det nya namnet är påmålat och skorstenen har fått Hudiksvalls vapen i skorstenen.
Foto: Bengt Westin
På väg hem till Hudiksvall våren 1973.
Foto: Bengt Westin
I Köpings hamn 1977.
Foto: Bengt Westin
I Köpings hamn 1999.
Foto: Bengt Westin
Athos hamnbogserar
Foto: Dan Nyström (Athos skeppare)
På Beckholmen 30/6 2006.
Foto: Lars Johnson
Vattnet strömmar in när dockan skall fyllas.
Foto: Lars Johnson
Athos används så gott som bara vintertid för att hålla Köpings hamn framkomlig för sjöfarten. I torrdocka går hon vart femte år. Den här gången så bättrade man på lite bottenfärg bara, samt satte dit nya zinkanoder.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Athos 3/7 2006
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
I Köpings hamn 25/2 2007.
Foto: Anders Winter
Foto: Anders Winter
ATHOS i Köpings hamn 26/7 2008.
Foto: Patrik Nylin
Foto: Patrik Nylin
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan