Pråmar på Fryken

av Håkan Larsson

Sjöfartens historiska betydelse i Fryksdalen
Sjöfarten på Frykensjöarna har historiskt sett haft mycket stor betydelse för de boende i bygden och för regionens ekonomiska tillväxt. Före järnvägens tillkomst fanns egentligen inga alternativ för transport av tyngre gods och förnödenheter. Under en hundraårsperiod från mitten av 1800-talet, trafikerades sjön av ett tjugotal ångbåtar, varav de flesta befordrade både resande och last. Men den största godsmängden – de verkligt stora tonnagen – fraktades inte på ångbåtarnas kölar, utan i speciella pråmar av trä som bogserades av de ångdrivna fartygen. Lastpråmarna på Fryken fanns i ett stort antal och användes för att frakta allsköns bulk- och styckegods. Det kunde vara kalk och annan konstgödsel, styckegods och handelsvaror i nordlig riktning, och främst sågade trävaror, pappersmassa och träkol i den andra riktningen. Medan de ångdrivna lastfartygen ofta hade en snäv turlista att gå efter, kunde lastbåtarna ligga för lastning och lossning i flera dagar eller veckor i följd. Den lokala benämningen på dessa pråmar var lastbåtar, medan de ångdrivna lastbärande ångbåtarna istället kallades godsbåtar.

Seglande ”halvlasting”
Före ångfartygens tillkomst var det en båttyp som kallades ”halvlastingar” som stod för huvuddelen av den befraktade godsmängden. ”Halvlastingarna” eller ”järbåtarna” som de också kallades då de användes för att frakta stångjärn från Fryksdalens alla järnbruk, var omkring 15 meter långa, och bredden bör ha varit åtminstone en fjärdedel av längden. De hade en mast, placerad något för om midskepps, och förde råsegel. Ett fartyg med råsegel kan inte kryssa mot vinden utan man fick antingen invänta vindomslag eller träla, d.v.s. dra båtarna med handkraft längs stränderna vid stiltje eller ihållande motvind. Eftersom ”halvlastingarna” var ganska tunga fartyg som kunde lasta uppemot 50 ton, roddes de inte. Vad ordet ”halvlasting” egentligen betyder är idag okänt.

Bogserade träpråmar
Ångbåtsepoken på Fryken inleddes av hjulångaren ”Esaias Tegnér” som sattes i trafik 1851. Några decennier senare, när större och starkare gods- och bogserbåtar hade tillkommit, utvecklades en större variant av de tidigare nämnda halvlastingarna. De enbart för bogsering avsedda pråmarna var i princip uppförstorade halvlastingar, med ungefärliga mått 30 x 8 meter. Lastkapaciteten hos flera av dem uppgick till 230 ton. Lastbåtarna var inte däckade, utan lasten togs in direkt på durken i lastrummets botten. Lastbåtarnas besättning utgjordes som regel av två man, lastbåtsskeppare och båtkarl. Dessa bodde under resorna i en liten kajuta, längst akterut i farkosten. Lastbåtarna styrdes med ett utanpåliggande roder, placerat på den breda akterspegeln. Rorkulten kunde förlängas så att styrkarlen kunde stå uppe på lasten när det var sågade trävaror som fraktades. Annars stod styrkarlen på kajutands tak och styrde. När lastbåtarna var fullastade var fribordshöjden knappt mer än 30 centimeter. Trots detta är det inte känt att någon lastbåt någonsin förliste. Det finns dock berättelser om några haverier, men dessa får anses vara obekräftade skrönor. Enligt en sådan skröna skulle en hel lastbåt, lastad med socker, förlorat sin last i en storm utanför Lysvik. Detta ledde till att varenda Lysviksbo sprang ner till stranden för att dricka sjövatten och därigenom få del av det dyrbara sockret! Ångbåtsaktiebolaget Fryksdalen, som hade sitt säte i Torsby, hade så sent som 1923 elva stycken lastbåtar i sin ägo. Dessa hette Alrik, Göta, Niord, Oden, Björn, Yngve, Wasa, Svea, Bore, Örnen och Tor. Samtidigt redade bolaget fyra ångfartyg, nämligen de stora passagerarfartygen Gösta Berling och Selma Lagerlöf, samt last- och bogserbåtarna Fryken och Fryksdalen.

Enligt bolagets inventariebok för år 1923 hade lastbåten Alrik följande utrustning:
Ankare med ketting: (bokfört värde) 1 st. 40:–
Kokspis 1 st. 10:-
Gryta 1 st. 1:-
Hink 1 st. 1:-
Skyffel 1 st. 0,50:-
Trossar (af wire) 1 st. 10:-
Eka (ny) 1 st. 15:-


Den gamla uttjänta lastbåten Noak, upplagd utanför brädgården vid Fridhems ångsåg på våren 1942. Observera den uppruttna durken. På kajutans tak står fotografens kamrat, Ingmar Frykman, som samtidigt tar en bild av båtarna vid ångbåtsbryggan. Närmast fotograferna ses passagerarbåten Selma Lagerlöf med Fridhemssågens motorbåt Munken förtöjd vid aktern. Ovanför ”Selma” ligger ångbogserbåtarna Fryksdalen och Billerud. Mellan de sistnämnda skymtar fören på motorvarpbåten Gråbo (senare Fryken II).
Foto: Tord Särnmark via Håkan Larsson.


Konstruktionsdetaljer
Lastbåtarna var byggda av synnerligen grovt virke. Kölen tillverkades av två eller tre riktiga mastträd som skarvats ihop med hakskarvar. Till spant sökte man ut naturligt växta krökar med tillräcklig styrka. Bordläggningen utgjordes av 2” x 7, eller 8 tums plank. Sidoborden stagades av två grova tvärbjälkar som således avdelade lastrummet i tre avdelningar. Från durken, upp till relingen, var bordläggningen ungefär en manshöjd. Förstäven var ovanför vattenlinjen rak, men kraftigt fallande. Längst för ut fanns ett litet däckat utrymme där trossar och annan utrustning förvarades, och i aktern fanns, som idigare nämnts, en kajuta som tjänade som bostad för besättningen.

Infrastrukturens vidareutveckling – sjöfartens avveckling
Sedan Kil–Fryksdalens järnväg tagits i full trafik 1915 blev de flesta pråmarna överflödiga. En del av dem blev liggande och fick bli vrak, andra fick en föga ärofull sista tjänst som erosionsskydd vid utsatta stränder. På ömse sidor om båtslipen vid Fridhem i Torsby blev ett par lastbåtar stenfyllda och sänkta som stöd för sliprälsen. För transport av sågade trävaror kunde lastbåtarna konkurrera med järnvägen ännu ett stycke in på 1920-talet, tack vare sin stora lastkapacitet. En enda lastbåt lastade mer än tio dåtida järnvägsvagnar. Efterhand blev dock den låga transporthastigheten en allt mer negativ faktor för sjöfarten, i en tid av allt starkare konkurrens från järnvägen och den begynnande biltrafiken. Ångsågverken Notnäs och Fridhem i Torsby använde en lastbåt, som dock var av något mindre dimensioner, ännu så sent som på 1940-talet. Denna pråm nyttjades för transport av sågat virke över till Frykens östra sida, där omlastning skedde till järnvägsvagnar på hamnspåret vid kajen i Oleby.


När Kil-Fryksdalens Järnväg (Fryksdalsbanan) byggdes 1913-14, anlades ett nära kilometerlångt hamnspår från Oleby station ner till sjön Fryken. Hamnen bestod av en välbyggd stenkaj och en bangård med tre järnvägsspår. År 1924 tillkom en elektrisk kran, byggd av ”Sunne Sågramsfabrik”. Kranens prestanda var ”MAX LAST 2 TON” enligt en täljknivsristad skylt ovanför maskinistens dörr. Här i Gråbo, som platsen kallades, omlastades stora kvantiteter sågade trävaror, som kom dit på pråmar från ångsågarna Notnäs och Fridhem. Så här såg hamnkranen ut 1980 strax innan den revs ner.
Foto: Håkan Larsson.


Marinarkeologiska fragment
Ännu i mitten av 1960-talet kunde man se resterna av ett par förstävar och en akterstäv i Röjdälven mellan Notnässågen och Kolhusudden. Som tidigare nämnts låg det sjunkna lastbåtar utanför Fridhemssågen och några låg också i Ljusnans mynning. Vid läggningsarbete av en sjökabel i Askerudsviken i Sunne i början av 1990-talet upptäcktes en sjunken lastbåt i relativt oskadat skick. Eftersom de dykare som deltog i arbetet var intresserade av marinarkeologi, passade man på att göra en dokumentation av vraket, kombinerat med undervattensfilmning. Av filmbilderna kan man föreställa sig hur det såg ut i den lilla akterkajutan, och det går även få ett intryck av hur personalens liv ombord kunde ha tett sig. Under sommaren 1990 bärgades resterna av ett par pråmar vars bottnar låg kvar som vrak på Olebysidan strax nedanför Hängbron i Ljusnan. Vrakresterna var till hinder för strandägaren och utgjorde en fara för småbåtstrafiken. Därför muddrades resterna upp av en pontonburen grävmaskin som då fanns på platsen för ett annat uppdrag. Innan vrakdelarna kördes till en soptipp kunde lokalhistoriker ta vara på intressanta detaljer och bringa klarhet i båtarnas konstruktion.


Rester av ett par lastpråmar muddrades upp 1990. Av bilderna kan man få en uppfattning om några konstruktionsdetaljer som förstävens vinkel mot kölen och hur spanten har varit fästade.
Foto: Lars Dahlström via Håkan Larsson.

Foto: Lars Dahlström via Håkan Larsson.

Akterstäven från den ena pråmen togs tillvara och placerades på en hembygdsgård.
Foto: Lars Dahlström via Håkan Larsson.


Utflykter
Lastbåtarnas huvuduppgift var naturligtvis ett ingå i ett transportsystem, men vid speciella tillfällen kunde lastbåtarna användas även för rena lustresor. Lastbåtarna lövades med friska björkar och man får förmoda att de var nyskurade och befriade från rester av sin ofta smutsiga last. Det lär även ha förekommit att dans har anordnats ombord i båtarna under sådana lustresor. När lastbåtarna gick lastade bogserades de alltid på släp efter bogseraren, men vid dylika lustturer kunde de också kopplas midskepps, vid sidan om den bogserande ångbåten. På detta sätt kunde passagerarna kommunicera och förflytta sig mellan båtarna under gång. Farten vid midskeppsbogsering blev givetvis aldrig särskilt stor. Fryksdalens Flottningsförening anordnade utfärder för sin personal i den sista kvarvarande träpråmen, ännu en tid efter andra världskriget.

Text: Håkan Larsson


Tillbaka till bogserbåtar m.m. på Frykensjöarna
Tillbaka till startsidan