Thor.

(ex. Garpen)

SGVZ – 11010 - 81954
24,5 x 6,91 x 3,9 m.
Maskineri: Hedemora V12 om 1 000 Hk

1954 lät Söderhamns stads Hamndirektion vid AB Hammarbyverken i Stockholm bygga en motorbogserare, och den 13 juli 1954 kunde den sjösättas och av gudmodern Maj-Britt Elffors döpas till GARPEN. Den 16 nov 1954, var det dags för leverans, och vid leveransprovturen medföljde bl a E Åsman, Å Elffors och Aug Dahlberg från Söderhamns hamndirektion samt befälhavaren J Falk. Bogserbåten var av samma typ som tidigare levererats från varvet – TOR till Gävle och HEKTOR till staten. Det nya fartyget hade helsvetsat skrov med nitade spant, fick en kommandobrygga med fönster i taket för att underlätta sikten vid assistanser samt en 4-takts 6cy MWM motor typ TRH 348 SU på 700 till 750 Ehk. Efter 18 års tjänst genomgick hon på vintern och våren 1972 en ordentlig ombyggnad vid Lunde Varv & Verkstad AB, då beläget alldeles under Sandöbron. Hon fick helt ny styrhytt av aluminium, nytt däckshus och en ny motor. Den gamla MWM:en ersattes av en Hedemora Deutz-Diesel V12 turboladdad dieselmotor på 1.070 Ehk, och på köpet fick man dubbelt så stor plats i maskinrummet. Det enda som exteriört återstod av den gamla båten var skrovet och en lätt förändrad skorsten. Själv var jag (Bengt Westin) med och modifierade skorstenen, svetsade överbyggnaden och gjorde två reservutgångar framför däckshuset. Under det ekonomiskt vansinniga 1980-talet skulle alla placera pengar, och 1988 såldes båten till B.G. Eriksson-Gruppen i Söderhamn AB för 1,9 Mkr, 1989 till Leasing AB Nyckeln, Stockholm för 2,3 Mkr och 1992 till Garpen Kustcharter HB för 2,5 Mkr. Hela tiden med hemort i Söderhamn. Rätt värde torde ha varit försäljningssumman, 1 550 000 kr, då hon i sept 1993 såldes till Hanstholms Bugserservice A/S, Hanstholm. Där ändrades namnet till THOR, och det fick hon behålla då hon i sept 1996 återkom till Sverige och Grums, förvärvad av Bloms Bogsertjänst AB för 2 825 000 Dkr. THOR AV GRUMS mäter 24,50 x 6,93 x ca 3,80 meter, har en dräktighet av 130UR brutto och ett netto av 39UR. Hon registrerades 1954 som SGVZ – 11010.
Information Bengt Westin


Ritning för nybygget
Garpen
Via Bengt Westin

Ursprungligt utseende
Garpen
Foto: Lars Brolin via Bengt Westin

GARPEN - 12 januari 1964
Garpen
Foto: Lars Brolin via Bengt Westin

GARPEN - 10 april 1966
Garpen
Foto: Lars Brolin via Bengt Westin

Garpen
Foto: Lars Brolin via Bengt Westin

GARPEN - 16 juli 1966
Garpen
Foto: Lars Brolin via Bengt Westin

Garpen
Foto: Lars Brolin via Bengt Westin

GARPEN utanför Söderhamn, 1968
Foto: Detlef Klenke, Meerbusch

Garpen på Ekensbergs Varv med skada på styrbords brädgång - 1970.
Garpen
Foto: Christer Samuelsson

Under ombyggnad vid Lunde Varv & Verkstad AB, 1972
Garpen
Foto: Bengt Westin

Garpen
Foto: Bengt Westin

Garpen
Foto: Bengt Westin

GARPEN 13 januari 1985
Garpen
Foto: Lars Brolin via Bengt Westin

GARPEN i Stursund 25/8 1993
Garpen
Foto Krister Bång via Patrik Nylin

Åter i Sverige, THOR hos Bloms Bogsertjänst i Grums
Thor
Foto: Jan Häggström via Bengt Westin

Thor i Grums 1/1 1997
Thor
Foto: Krister Bång via Patrik Nylin

Thor
Foto: Krister Bång via Patrik Nylin


Thor i fart
Thor
Foto: Lennart Ramsvik maritimbild.com


Dessa fina bilder på en fin bogserbåt har jag fått av Uno Blom
Thor

Thor

Thor

Thor möter vit vägg på Vänern - 30/11 2002
Thor
Foto: Uno Blom

Thor och Ale assisterar sjöfarten den 18/3 2006
Thor
Foto: Uno Blom

Thor
Foto: Uno Blom

Thor
Foto: Uno Blom

Thor och Sandinges pråm Kanalia i Göteborg, nov 2007
Thor
Foto: Bengt Sandinge

Thor
Foto: Bengt Sandinge

THOR AV GRUMS i flytdockan på Gotenius Varv i Göteborg - 1/12 2008
Thor
Foto: Jan Ågren

Thor
Foto: Jan Ågren

Thor
Foto: Jan Ågren

Thor
Foto: Jan Ågren

Thor
Foto: Jan Ågren

Thor
Foto: Jan Ågren

Thor
Foto: Jan Ågren

Thor
Foto: Jan Ågren

Thor
Foto: Jan Ågren

Thor
Foto: Jan Ågren

THOR i Grums - 15 maj 2011
Thor
Foto: Anders Winter

THOR
Thor
Foto: Uno Blom

THOR
Thor
Foto: Uno Blom

THOR i Grums - 9 juni 2019
Thor
Foto: Christer Samuelsson


Fler bilder finns på rederiets egen hemsida.


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan