Holmen VIII.


Byggd 1890 vid Lindholmens Mek. Verkstad AB, Göteborg Nb 346 (Stål) (Anges i Sveriges Skeppslista som byggd 1912 i Ryssland).
40,65 x 10,60 x 4,95 m - 506,89 / 163,34 (SS 1935)
Maskin: Varvets 3cyTE ångmaskin på 800 Ehk / 1.100 Ihk (18½" - 29 1/8" - 46½" x 29 1/8")

Byggdes för Nikolajeffs hamn, Nikolajeff vid Svarta Havet, som isbrytaren LEDOKOL (som betyder just isbrytaren). 1895 fick hon tillägget I. I samband med den ryska revolutionen togs hon av tyska trupper 1918 och blev tydligen kanonbåt 1919 med namnet VSADNIK (som betyder kavaljeren). När tsartrogna officerare med familjer flydde från det ryska inbördeskriget tog man sig först till Krim och så småningom till Bizerte i franska Tunisien dit man den 29 dec. 1919. Där blev besättningen internerad och båten belades med kvarstad, sannolikt pga av Rysslands skulder till Franska staten. Liggande i Tunisien köptes båten i juli 1923 av ett Italienskt rederi i Genua som döpte om till FRECCIA B och använde henne som bogserbåt. Samma år köptes hon av Salvatore Bertorello Sampierdarena, Genua och fick namnet MANIN II och 1925 såldes hon till Socité Anonima Ind. Mar. Sampierdarenesi, Genua och fick sitt femte namn, INFLESSIBLE. Köptes till Sverige den 11 feb 1926 av Holmens Bruk & Fabriks AB, Norrköping för 801.000 Lire och då uppgavs som säljare Bertorello, Mordini, Gargione och Mori, Genua. Omdöptes först till ETTAN men i dec 1926 blev hon HOLMEN VIII. En jättestor timmerflotte. Det största timmersläp som någonsin bogserats över Bottenhavet efter en båt, har i dagarne avgått från Kalix för Holmens Bruk & Fabriks-ab;s räkning till Hallsta med bolagets stora bogserång ’Holmen VIII’. Släpet innehöll 95.864 klampar massaved, motsvarande mellan 300 000 och 350 000 kbf. Samtidigt avgingo samma bolag tillhöriga båtarna ’Holmen III’ och ’Holmen VII’ från Seskarö med liknande släp på sammanlagt över 400 000 kbf till bolagets fabriker i Norrköping. (NV 18/6 1927). Blev med tiden en av Sveriges mest kända bogserbåtar men det hjälpte inte. 1967 lades hon upp och den 18 jan 1968 såldes hon till Persöner AB, Ystad för 135.000 kr. Till Ystad gick hon f ö för egen maskin.
Text: Bengt Westin (Källor: Sv. Skeppslista, Arne Sundström, Malte Eriksson, Kalle Osterman, Bernt Fogelberg, Curt Borgenstam (Båtologen 2-1999))


Holmen VIII
Foto Jan Häggströms saml. via Bengt Westin

Holmen VIII
Foto Erik Jonsson via Bengt Westin

Holmen VIII
Foto Jan Häggströms saml. via Bengt Westin

Holmen VIII
Foto Lars Petterssons saml. via Bengt Westin

Holmen VIII
Foto Lennart Bergner via Bengt Westin

Holmen VIII
Foto Lars Brolin via Bengt Westin

Holmen VIII
Foto Ragnar Svedberg via Bengt Westin


Holmen VIII, Holmen III och Holmen I närmast. Vid Stora Bergö utanför Blankaholm, 1967
Holmen VIII
Foto Alf Karlsson

Holmen III och Holmen VIII.
Holmen VIII
Foto Alf Karlsson

Holmen I, Holmen III och Holmen VIII.
Holmen VIII
Foto Alf Karlsson


Detta foto finns på hamnkontoret i Härnösand
Holmen VIII vid Svanösundet under Sandöbron, oktober 1961.
Holmen VIII
Foto via Olof Johansson

På baksidan av kortet står det:
Holmen VIII
Foto via Olof Johansson


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan