Holmsund

Oregistrerad
Byggd omkring 1870 av järn på okänt varv. (järn)
18,87 x 4,30 x 2,67 m – 43,43 / 8,88 (SV 1917)
18,74 x 4,28 x 2,68 m – 43,43 / 5,81 (Merlo 1920)
Byggdes för okända. Ägdes den 1 jan 1896 av Tunadals AB som FRAMÅT men såldes den 1 april samma år för 8.500 kr till Holmsunds AB, Holmsund. På väg upp till Holmsund avled befälhavaren, C.J.Burström från Umeå. I går inkom till Örnsköldsvik ång. ’Framåt’, stadd på resa från Sundsvall till Holmsund. Båten har under sin resa förlorat sin kapten, och den qvarvarande besättningen, maskinist Olsson och en besättningskarl, berättade om den beklagliga händelsen följande: ’Båten, som af Svartviks AB inköpts från Tunadal, afhämtades där af kapten C.J. Burström från Umeå som skulle föra den till Holmsund, der den af Svartviks AB skulle användas för timmerbogsering mm’. (ÖA 28/11 1896). Bytte namnet 1898 till HOLMSUND II och sedan den större sålts, rätt och slätt HOLMSUND. Förbyggdes vid Jerfeds MV, Bonäset ”Så gott som ny”, och gick till 1933 då hon lades upp. Blev liggande ett par år innan hon såldes i mars 1935 till Järnhandels AB O.A. Blom, Stockholm och omdöptes till AGNETA. Under avvecklingen av den svenska cellulosa- och sågverksindustrin drog hon längs kusten med välkända skrotpråmen STRÖMDALEN på släp. 1959 var det till slut dags för AGNETA att själv bli skrotad.
Text: Bengt Westin

FRAMÅT
Foto okänd ur Bengt Westins saml.

HOLMSUND
Foto SCA-arkivet via Bengt Westin

HOLMSUND
Foto Alfons Andersson via Bengt Westin

AGNETA
Foto J Robert Boman via Bengt Westin

AGNETA och skrotpråmen STRÖMDALEN som åkte längs norrlandskusten.
Foto Lennart Hedlunds saml.


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan