Karl

SJIT – 8749 (2/3 1946)
1940 - Cochrane & Sons Ltd, Selby NB 1206 (Stål) Beställdes den 23/3 1939
33,27 x 8,09 x 3,74 m - 260 / (SS 1955)
Maskineri: C.D. Holmes & Co, Hull – Tripleångmaskin (15 ½” – 26” – 42” x 30”) på 1.000 Ihk (950 Ihk)

Levererades den 12 jan 1940 till Göteborgs Bogserings & Bärgnings AB, Göteborg som KARL. Uthyrdes direkt från varvet den 23 jan 1940 till Ministry of War Transport, London och kallades EMPIRE HENCHMEN, och efter ombyggnad insatt i krigstjänst. Med United Towing Ltd, Hull, som befraktare användes fartyget vid bogseringar efter brittiska kusten och deltog bl.a. i evakueringen vid Dunkirk och vid invasionen vid Normandie 1944. Ägarna krävde den 17 maj 1945 att leasingavtalet skulle upphöra, men svaret blev nej, och inte förrän den 29 sept 1945 återlämnades fartyget till Göteborgs Bogsering & Bärgnings AB, Göteborg och fick tillbaka namnet KARL. Såldes 1963 till CAPIECI – Societa di Navigazione SpA Soc. di Navigazione-Rimorchiatori, Messina för £ 28.250 och döptes om till CAPO FARO. 1969 modifierades firmanamnet till CAPIECI SpA Societa di Navigazione e Rimorchiatori, Messina. Övertogs i början av 1980-talet av Carmello Picciotto fu Giuseppe, Messina och gick till skrotare i Milazzo 1982. Hon fanns fortfarande i LR 1995-1996?
Text: Bengt Westin


Bild från Bengt-Olof Lindgren

Bild från Kenneth Herrgård


Tillbaka till Empire-bogserare
Tillbaka till Röda Bolaget
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan