Karl Oskar.

49,80 x 12,00 x 5,20 – 650 brt.
Motor: 2 st Wichmann 9 AXG om vardera 3 300 Hk.
Byggd 1977 vid Georg Eides Sönner A/S, Höjlandsbyggd för Wiréns rederi AB, Piteå, som KARL OSKAR. Såldes vidare samma år, till VEB Bagger-Bugsier und Bergungsrederei, Rostock (DDR) och döptes om till STORMVOGEL. 1981 köptes hon av Arned Scheepvaart Maats, Vlaardingen (NL) och namnet ändrades till TRIUMPH. Två år senare förvärvades hos av Peterson & Alphers, Hamburg, och fick sitt fjärde namn, HANSEAT. Men några år senare flyttade hon igen. Denna gång till E Zammit & Sons /Mira Towage/ Valetta, Malta. Namnet blev ZAMTUG IV, som ändrades igen 1990 då hon fick sitt sjätte namn i sitt sjätte land. Ägare blev då McAllister Towing & Transport Ci.Inc. Monrovia, huvudstad i Liberia, och namnet blev OFFSHORE SOVEREIGN
Fakta ur Lubrikatorn


KARL OSKAR
Karl Oskar
Bild via Ola Bäckström som fått den av Thomas Wirén.


Karl Oskar
Bild via Roland Stoltz.


Karl Oskar
Okänd fotograf i min saml.


STURMVOGEL
Sturmvogel
Foto in the collection of Ko Rusman


TRIUMPH
Triumph
Vykort i Conny Gustavssons saml.


HANSEAT
Hanseat
Foto i Bengt Westins saml.

Hanseat
Foto i Conny Gustavssons saml.


ZAMTUG IV
Zamtug IV
Foto in the collection of Ko Rusman


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan