Lusten 16

Byggd 1945 av C.J. Wennbergs Mekaniska Verkstad i Karlstad. Svetsat stålskrov.
10,0 x 2,8 x 1,2 m.
Motor: Seffle 80 hkr, ersatt av en Bolinders 25 hkr, senare ersatt av en Volvo D-67 (från Lusten 8) som 1995 ersattes av en Scania-Vabis DS 11 på 260 hkr.

Byggdes för Karlstads hamn som TINGVALLA II. Senare omdöpt till TINGVALLA III (Gissningsvis 1959 när förutvarande Tingvalla III döptes om till Tingvalla II). Såldes till Klarälvens Flottningsförening 1962 och döptes om till LUSTEN 16. Såldes till Conny Olsson i Sunne på 1980-talet. Namnet ändrat till SOLI 1994. Såldes omkring 2000 till Forshaga.
Fakta: Håkan Larsson, Boris Wall


Sunnebon Conny Olsson hade köpt båten av Klarälvens Flottningsförening något år tidigare. Båten saknade då motor men hade senast haft en 2-cylindrig 90 hkr Seffle. Conny satte in en encylindrig Bolinders tändkula på 25 hkr. Efter provkörning konstaterade Conny att han måste byta propeller eftersom Bolindermotorn inte klarade av att få snurr på den allt för stora propellern. Conny fick hjälp av en truck att lyfta upp båtens akter vid virkessorteringsanläggningen Sundsvik i Sunne, där han genomförde propellerbytet.
Foto Håkan Larsson - 1983

LUSTEN 16 vid Sundsvik i Sunne efter återsjösättning.
Foto Håkan Larsson - 1983

LUSTEN 16 i Sunnesundet
Foto Håkan Larsson - 1990


Tillbaka till Klarälvens Flottningsförening
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan