Mälardalen II (1)

3921
Byggd 1901 vid Carl Flachs Varv, Nyköping (Järn)
16,68 x 4,19 x 1,70 m – 27,24 / 21,52 (SS 1915)
Maskin: Okänd ångmaskin på 10 Nhk, ersatt av ännu en okänd ångmaskin på 90 Ihk 1910.

Byggdes för Carl Olof Hjalmar Flach, Nyköping som passagerarfartyget SKÄRGÅRDEN men såldes redan 1905 till Misterhults Nya Ångbåts AB, Misterhult. Ägdes 1915 av Blankaholms Sågverks AB, Skaftet och var då sannolikt ombyggd till bogserbåt, vilket hon definitivt var då hon 1917 köptes av AB Mälardalens Tegelbruk som gav henne namnet MÄLARDALEN II. Köptes till Mek. Verkstaden Ideal, Stockholm enl ett meddelande den 30 april 1924 men var såld för 4 000 kr till J.E. Nordin, Stockholm redan den 20 april 1924? Nordin sålde den 4 okt samma år till Pr/ Einar Josefsson, Kalix för 4 300 kr, där Einar inte ägde båten utan bara redade. Ägare var Johan Arvid Berg (1/2) och Lars Anton Josefsson (1/2). I oktober 1925 hade delägarna varit sysselsatta med uppläggning av fartyget i Vånefjärden där fartyget låg infruset i isen. De hade eldat i pannan för att denna inte skulle frysa sönder, men när de återkom dagen efter hade fartygets inredning mm brunnit upp så att blott skrovet återstod. Våren 1926 hade skrovet vattenfyllts och sjunkit. I detta skick köptes vraket av Karl Albert Styrman, Haparanda som bärgade båten, tog ur maskin och panna som såldes till Sundsvall, satte in en motor och använde sedan fartyget för vedfrakter. Senare togs motorn ur och VEGA som hon döpts till, blev blott och enbart pråm. Avfördes så sent som 1960 ”sjunken på 30-talet”.
Text: Bengt Westin


Mälardalen II
Foto Robin Holmstedts saml. via Bengt Westin


Tillbaka till Mälardalens Tegelbruk
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan