Isbrytaren Oden (2).
SMLQ
Deplacement: 13 000 ton, l ö a 107,8 m, bredd 31,2 m,
Maskineri: 4 dieslar Sulzer ā 6 200 ehk. Axel hkr 24 500.
Byggd på Götaverken 1988 (9438), levererades 1989-01-08. Såldes av Svenskt Isbrytarkonsortium KB, Stockholm till Sjöfartsverket, Norrköping, 29 jan 2004 för 72,750 MSEK+VAT 18,1875 MSEK.
Oden på sitt första besök till Stockholm passerar Fjäderholmarna 18 februari 1989
Foto: Christer Samuelsson
Luleå 2005
Alla bilder - foto: Roland Stoltz
Frihamnen 6 juni 2005
Oden 3/7 2005
Foto: Lennart Ramsvik maritimbild.com
ODEN bunkrar vid Shellkajen i Hörneborg, Örnsködsvik - 29 mars 2011
Foto: Ola Bäckström
Foto: Ola Bäckström
Foto: Ola Bäckström
Foto: Ola Bäckström
ODEN bunkrar vid Shellkajen i Hörneborg, Örnsködsvik - 30 mars 2011
Foto: Johan Tjernberg
Foto: Johan Tjernberg
Foto: Johan Tjernberg
Foto: Johan Tjernberg
ODEN vid Shellkajen i Hörneborg, Örnsködsvik - 27 april 2011
Avslutar isbrytarsäsongen samma dag
Foto: Ola Bäckström
Foto: Ola Bäckström
ODEN - 29 oktober 2011 i Luleå
Foto: Alexander Lipkin
ODEN
Foto: Alexander Lipkin
ODEN assisteras till kaj av MONTFRED och TED - 7 november 2014
Foto: Christer Samuelsson
ODEN - 9 november 2014 i Stockholm
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Befälshytt
Foto: Lars Johnson
Om larmet går
Foto: Lars Johnson
ODEN nådde den geografiska nordpolen 7 september 1991 som det första ej atomdrivna fartyget.
Foto: Lars Johnson
Skeppsklockan från gamla Oden (1) byggd 1957.
Foto: Lars Johnson
På bryggan
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Startnyckeln?
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Signalflaggorna snyggt förvarade i sina respektive fack
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Mycket viktigt - sjösäkrad kaffebryggarre
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Utrymme för en LvAkan
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Vi fick inte gå ner i maskinrummet, men däremot en planch på en av maskinerna.
Foto: Lars Johnson
Man har reservdelar för att kunna ersätta en huvudmaskin och en hjälpmaskin ombord.
Foto: Lars Johnson
En kolv till huvudmaskinen
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Det är trevligt att se isbrytare på samma plats som förr i tiden
Foto: Lars Johnson
ODEN i Luleå - 10 december 2014
Foto: Alexander Lipkin
Tillbaka till isbrytaresidan
Tillbaka till startsidan