Old Mary

2144
Byggd 1884 vid Oskarshamns Mek. Verkstad & Torrdocka AB, Oskarshamn (järn)
18,94 x 3,94 x 1,88 m – 34,42 / 19,05 (Länspumpen)
Maskin: Varvets ångmaskin på 60 Ihk - ersatt av en Bolinders råoljemotor på 20 Ehk (1932)

Byggd som passagerarbåt för G. Ideström, Västervik som EMMA. Såldes 1913 till O.E. Ljunggren, Loftahammar för 4 000 kr och köptes till Gustafsfors Fabriks AB, Gustafsfors 1918 för 5.000 kr. där hon blev bogserbåt med namnet GUSTAFSFORS VII. Lades upp vid vid Dyngebryggan i Gustafsfors 1928 och låg till 1932 då hon köptes av Simon Carlsson, Lennartsfors för 15.000 kr och återfick namnet EMMA. Ombyggdes till lastfartyg 1932-33 i Lennartsfors och såldes 1950 till S.H.A. Zackariasson, Hönö för 5.000 kr. Där blev hon ombyggd till tankbåt, såldes till K.E. Eliasson, Göteborg för 22.000 kr 1952 och till Uno Jacobsson, Hönö 1960 för 4.000 kr. Uno byggde om henne till den femte skepnaden sedan födelsen, nämligen till verkstadsfartyg men behöll henne bara i omkring fem år, sedan sålde han en okänd som kallade henne DYKAREN. Före 1980 blev N.T. Landgren, Göteborg ägare, och han kallade henne BOHUS och byggde om till fritidsbåt. Har sedan ägts av P.G. Hallberger, Göteborg (1985-1990), Bilkonsult i Blekinge AB, Karlskrona (1990-2001) och hos De Fyras Krog AB, Stockholm sedan 2001. Omdöptes i Blekinge till OLD MARY
Text: Bengt Westin


OLD MARY - 24/11 2001
Foto: Christer Samuelsson via Bengt Westin

OLD MARY - Ryssviken 30/12 2001
Foto: Per Dunberg

Foto: Per Dunberg

OLD MARY - Herrö 9/3 2008
Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter

Foto: Anders Winter

OLD MARY - Herrö 16 september 2012
Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson

Foto: Lars Johnson


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan