Padda
Byggdes 1914 vid Glommen Mek, Verksted (26) i Fredrikstad
12,2 x 3,35 x 0,68 m.
Motor: 1-cyl. Avance på 12 Bhk, ersatt 1948 av en 1-cyl Rapp på 17 Bhk, ersatt 1976 av en Scania på 150 Bhk. 1982 Volvo TD på 250 Bhk.
Byggdes för räkning A/S Tista kanal som PADDA. Nytt förhöjt däck (25 cm) 1939 som ersattes 1952 av ett ståldäck. Såldes 1974 till Tor Larsen i Halden. 1975 förvärvad av Halden Bukser-, Mudrings- og Dykkerservice A/S, Halden. Ombyggd 1976 med bl a ny motor (Scania). Sjönk 1978, såldes tillIvar Johansen, Fredrikstad. Såldes 1981 till I Slinning A/S, Fredrikstad. 1986 är ägaren Slinning A/S v/Erik Jansen, Skedsmokorset och 1988 Jörgen Tröhne, Hunnebostrand, Sverige, som döpte om till JULIUS TONKER. Skrotades ca. 2000 i Hunnebostrand.
Nybyggena 26, 27 och 28 från Glommens Mek. Verksted var identiska. N.b. 27 existerar fortfarande som VB 51 ODALSBÅTEN och återfinns i Storsjøen i Odal, som var båtens ursprungliga arbetsplats.
Text: Staale Elverhoei
Ritning - 1914
Ritning i Staale Elverhoeis saml. via Anders Winter
JULIUS TONKER vid okänd tidpunkt
Foto: Bengt Sandinge via Anders Winter
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan