Risico IV

Byggd 1923 vid Gebr. Kooiman, Zwijndrecht, Holland
23,43 x 5,56 x 2,60 m. Brt. 90,53 - Nrt. 0
Brt. 82,29 - Nrt. 27,16 (1955)
23,56 x 5,56 x 2,58 m. Brt. 88 - Nrt. 41 (1960 Sverige)
Maskin: en trippel expansions De Biesbosch, Dordercht på 20 ihk. Ersatt 1955 av en 2-cyl. June-Munktell på 250 ihk

Byggd för egen räkning som RISICO IV men såld redan 17/12 1923 till A/S Em. Z. Svitzers Bjergnings – Entreprise, København som JUNO (NFHW/OUHQ – G/173). Kantrade i Öresund 10/8 1928 under bogsering av S/S RANCHI, Newcastle, alldeles utanför Köpenhamn. Två man omkom. Bärgades och reparerades. Var 9/4 1940 i hemmaflottan. Minsprängdes och sjönk under bogsering av tre pråmar 3/11 1942 på resa mellan Köpenhamn och Göteborg. En man svårt skadad. Båten bärgades och reparerades. Beslagtogs av den tyska marinen i september 1944 i Århus. Frigiven 7/5 1945 av de allierades myndigheter samt återlämnad till Köpenhamn i början av juni. Såldes 6/8 1953 Petersen & Albeck, København som vidaresålde 17/8 1953 till J. Skyth Rødbro Larsen, Humlebæk. Motoriserades 16/7 - 3/9 1955. Såldes 8/1 1960 till Gustav Olsson, Skärhamn som döpte om till SAGA (SAGA” – SHYB – Reg:9989). På 1970-talet såld till Hesselgren, Göteborg. Ombyggd till fritidsfartyg och omdöpt till FREEDOM. 1980 såld till Lennart Björklung, Göteborg.
Text: Torben Larsen (källa bl a F. Frederichsen)



Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan