Rosenberg.

Byggd 1944 vid Equitable Equipment Co, Madisonville (Florida) Nb 696 (Stål)
87,1’ x 23,4’ x 9,5’ fot - 142 / 51 (Lloyds Reg) 26,55 x 7,30 x 2,89 m – 132 / 39 UR
Maskin: Entreprise Engine & Fdry Co, 4SA – 8-cyl. dieselmotor på 550 Ehk, ersatt av en okänd motor på 550 kW (1971)
Byggdes för US Army att används vid invasionen i Normandie som ST 696. Fanns i okt 1945 hos Office of the Foreign Liquidation Command, Paris och i okt 1946 köptes hon av A/S Rosenbergs Mek. Verksted AS, Stavanger som kallade henne ROSENBERG V. Övertogs 1971 av Brød. Sørensen A/S, Porsgrun och omdöptes till FINDAL men därifrån såldes hon igen 1974, till I/S Stand By /Bedrup Shipping A/S, Bergen och där blev namnet SJØKRAFT. Var på väg till Sverige 1981 då hon råkade i haveri mellan Gotland och fastlandet. Övertogs därefter av Försäkrings A/S Norsk Brandkasse, Oslo som sålde henne till F:a Svenska Timmer & Skrotbärgning /Sven Jansson/, Gävle 1983, som återgav namnet FINDAL. 1984 såldes hon två gånger. Först till G. Feldt, Stockholm och sedan till R. Fredriksson, Stockholm och 1986 blev M. Grape, Stockholm ägare och då blev hon ROSENBERG utan nummer. Blev hus- och fritidsbåt och skänktes 1991 till Peter Alexander Grape, fortfarande i Stockholm. Var aldrig bogserbåt i Sverige!

Under färd från Stockholm till Göteborg med nya ägare fick man maskinhaveri sydväst Trelleborg torsdag kväll 7 mars 2013. Besättningen lyftes upp från båten av en dansk sjöräddningshelikopter och flögs till Trelleborg. ROSENBERG bogserades senare av KBV 001 och KBV 202 till Malmö. (Svensk Sjöfartstidning). Skrotad på Fornaes varv, Grenaa, Danmark 2014.
Text: Bengt Westin. kompl. Sv Sjöfartstidning, Peter Grape


Torstein Saksvik som arbetade ombord 1974 säger:Da jeg jobbet ombord i 1974 var det en Mak på ca. 1 600 hk. ombord. Meget god kvalitet på maskinen den gangen. Vi var med og snudde en helt ny tankbåt i 1974 (Vespasian) på 285.000 tdw.!! Brukte litt tid ja......... Var glad at det var helt vindstille. Torstein fortsätter: Vi gikk oppunder baugen å tankbåten og de slapp ned slepetrossen omtrent rett ned på kroken. Det var meget høøøøøøyt opp ;) Vi hadde jobben sammen med en hollandsk taubåt som hadde litt større maskin enn vi hadde. 1 600hk. er lite i dag. Den var den største taubåten på Bergen havn da den ble kjøpt i 1974.


Kopia av originalritningen på Eol. Stämmer nog in på Rosenberg också.

Ritning ST


Rosenberg V
Rosenberg V
Foto: Rosenberg Verfts arkiv via Torstein Saksvik.


Tre av Fortøynings Services båtar i Bergens hamn.
Ytterst ligger en ännu grönmålad Sjøkraft sedan Kraft och Tom.
Sjøkraft
Foto: Torstein Saksvik.

Sjøkraft och Flipper.
Flipper hade en 180 hk Sabb Ford.
Sjøkraft
Foto: Torstein Saksvik.

Sjøkraft i Bergen.
Sjøkraft
Foto: Torstein Saksvik.


Sjøkraft
Sjøkraft
Foto: Conny Gustavsson

Sjøkraft
Foto: Conny Gustavsson


Rosenberg vid Mälarvarvet, Långholmen 18 maj 2005.
Rosenberg


Mälarvarvet, Långholmen 27 juli 2005.
Rosenberg

Rosenberg

Rosenberg

Ingen bogserkrok kvar.
Rosenberg


ROSENBERG där Vin & Sprit tidigare hade sin kaj - 30 januari 2010
Rosenberg
Foto: Anders Winter

ROSENBERG där Vin & Sprit tidigare hade sin kaj - 25 december 2011
Rosenberg
Foto: Anders Winter

ROSENBERG i Malmö 10 mars 2013 dit hon bogserades av Kustbevakningen efter att ha fått maskinhaveri på sin resa från Stockholm till Göteborg.
Rosenberg
Foto: Kristian Lundgren

ROSENBERG i Höganäs hamn 14 mars 2013
Rosenberg
Foto: Don Bryant


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan