Stockholm


Byggd 1948 av Ab Götaverken, Göteborg. (n.b. 611)
155,59 x 21,06 x 9,96 m. - 11 892,83/ 8 159,11 ton. 5 550 dwt.
Maskin om 14 600 EHK
Passagerare: 390 med egna hyttplatser, varav 28 i 1:a klass.

Byggd för Svenska Amerika Linien, Göteborg. Byggdes om på AG Weser i Bremen 1953-54. Bl a ombyggd överbyggnad. STOCKHOLM kolliderade 25/7 1956 med ANDREA DORIA i tät dimma vid Nantuckets fyr. 47 människor ombord på ANDREA DORIA och 5 på STOCKHOLM omkom i kollisionen. Med demolerad stäv återvände STOCKHOLM till New York, där hon samma år reparerades av Betlehem Steel. Såldes 1959 och övertogs 1960 av Freier Deutcher Gewerkschaftbund, Rostock, DDR, omdöpt till VÖLKERFREUNDSCHAFT. 1985 såld till Neptunus Rex Enterprises i Panama och döpt till VOLKER. 1986 omdöpt till FRIDTJOF NANSEN och bogserad till Oslo för att användas som flyktingförläggning. 1989 såld till Italien och 1993 omdöpt till ITALIA I. Året därpå ändrades namnet till ITALIA PRIMA. 1989 omdöpt till VALTUR PRIMA och gör kryssningar på Karibien och Kuba. 2002 nytt namn, nu CARIBE. 2005 namnbyte igen, till ATHENA.
Utförlig historia hos Fakta om fartyg

Svenska Amerika Liniens Stockholm
Stockholm
Vykort i min samling

Svenska Amerika Liniens Stockholm
Stockholm
Vykort i min samling postgånget 1948

Svenska Amerika Liniens Stockholm
Stockholm
Vykort i min samling

Svenska Amerika Liniens Stockholm
Stockholm
Vykort i min samling

Svenska Amerika Liniens Stockholm
Stockholm
Vykort i min samling

Svenska Amerika Liniens Stockholm
Stockholm
Vykort i min samling

Svenska Amerika Liniens Stockholm
Stockholm
Vykort i min samling


SAL
Tillbaka till startsidan