Saab 96.
Saab 96 fanns som årsmodell 1960 - 1980.
Motor: 1960 - 1966 en längsplacerad 3-cylindrig 2-taktsmotor på 841 kcm och 42 hkr SAE. 96:an fick fyrväxlad låda även på hemmamarknaden fr o m 1964 års modell.
Saab Sport 1962 hade en effekt på 52 hk DIN.
1967 var det dags för ny motor, nämligen Fords 1,5 liters V 4 på 73 hk SAE (65 hk DIN). Tvåtaktsmotorn tillverkades t o m 1968 års modell för de som så önskade. När de ny reglerna om avgasrening kom (årsskiftet 1975/76) så sänktes motoreffekten till 62 Hk DIN (46 kW).
Saab 95 och Saab 96 tillverkades i mer än 650 000 exemplar under 20 år. De sista två åren tillverkades alla 96:or i Finland.
Försäljningsbroschyr för Saab 96, tryckt i april 1961.
En mycket fin Saab 96 1961 i orört originalskick
Foto: Anders Andersson
Foto: Anders Andersson
Foto: Anders Andersson
Foto: Anders Andersson
Saab 96 - 1961 vid Biskopsudden - 31 maj 2009
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Saab 96 - 1961 vid Biskopsudden - 31 maj 2009
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Saab 96 - 1961
Foto: Bengt-Olof Lindgren - 30/5 2016
Saab 96 - 1961 fotad i Riala på veteranfordonssöndag. Det var andra året som det anordnades vid Riala kyrka efter mässan - 15 juli 2018.
Foto: Lars Johnson - 15 juli 2018
Foto: Lars Johnson - 15 juli 2018
Foto: Lars Johnson - 15 juli 2018
Foto: Lars Johnson - 15 juli 2018
Foto: Lars Johnson - 15 juli 2018
Foto: Lars Johnson - 15 juli 2018
Foto: Lars Johnson - 15 juli 2018
Sportratten fanns som extra tillbehör, liksom armstödet/konsollen som delvis syns i nedre högra hörnet.
Foto: Lars Johnson - 15 juli 2018
Den här Saaben såldes ny med soltak.
Foto: Lars Johnson - 15 juli 2018
Saab 96 - 1962
Torsby Fordonsmuseum - 1 augusti 2018
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Saab 96 - 1962
Wheels National 2004.
Saab 96 - 1962 under den motorhistoriska färden genom Stockholm, passerar Stureplan - 31 maj 2009
Foto: Christer Samuelsson
Saab 96 - 1962 vid Biskopsudden - 31 maj 2009
Foto: Lars Johnson
Saab 96 - 1962 under den motorhistoriska färden genom Stockholm, passerar Stureplan - 31 maj 2009
Foto: Christer Samuelsson
Saab 96 - 1962 vid Biskopsudden - 31 maj 2009
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Saab 96 Sport - 1962
Foto: Lars Johnson - 6 juni 2016
Foto: Lars Johnson - 6 juni 2016
Saab 96 1962.
Saab 96 1963.
Saab 96 1963
Wheels National 2004.
Saab 96 Sport 1963. Nr 283 hade Erik Carlsson och Gunnar Palm när de vann Monte-Carlorallyt 1963.
Saabdagen på Gärdet i Stockholm 13 september 1987.
Saab 96 - 1964
Foto: Uno Pettersson
Saab 96 - 1964 och Ångloket MLJ 1 - Limhamn
Foto: Uno Pettersson
Saab 96 i Tullinge 31 juli 2004.
Saabdagen på Gärdet i Stockholm 13 september 1987.
I Tullinge 2004.
Saab 96 i Söderhamn 23/5 2009
Foto: Christer Samuelsson
Foto: Christer Samuelsson
Saab 96 i Söderhamn 29 maj 2010
Foto: Christer Samuelsson
Saab 96 i Söderhamn 29 maj 2010
Foto: Christer Samuelsson
Ur försäljningsbroschyren för Saab 96 1965.
Ur försäljningsbroschyren för Saab Sport 1965.
Saab 96 Monte Carlo - 1966, under den motorhistoriska färden genom Stockholm, passerar Stureplan - 31 maj 2009
Foto: Christer Samuelsson
Saab 96 MC - 1966 vid Biskopsudden - 31 maj 2009
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Saab 96 850 Monte Carlo vid Biskopsudden 18 maj 2014
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Saab 96 - 1966 vid Skavsta, Nyköping - 3 september 2017
Foto: Lars Johnson - 3/9 2017
Foto: Lars Johnson - 3/9 2017
Tillbaka till Saabsidan