Sölje

12351
Byggd 1955 vid AB Åsiverken, Åmål Nb 25 (Stål)
16,65 x 4,52 x 2,70 m - 36 / 0 (SS 1983)
Maskin: Skandia Dieselmotor 2cy på 210 Ehk, ersatt av en Scania DSI 14 02 diesel på 350 Ehk (1980)

Byggdes för Billeruds AB, Säffle som SÖLJE. Såldes 1974 till L. Andersson, Lilla Edet som 1978 sålde till J.H.G. Frendin, Alsvik. Denne förbyggde och isförstärkte i vattenlinjen samt satte in en ny motor 1980. Köptes år 2000 av Mobilsafe AB, Oskarshamn som nästan direkt sålde vidare, för 500 000 kr, till Ålands Sjötransporter AB, Mariehamn som döpte om till TOR, och två år senare, i dec 2002 avyttrade båten ända till Dykkerfirmaet Masik /Mike Höegh/, Nuusaq, Grönland som kallade henne MASIK.
Text: Bengt Westin


Sölje 1967
Foto: Börje Karlsson

Sölje 1967
Foto: Börje Karlsson

Sölje
Foto: Jan Christer Lund via Bengt Westin

En sommarkväll 1973 vid bogserbåtsbryggan i Slottsbron, Sölje, Eold och ev. Hee som var en Lidwallsbyggd sk.k traktorbåt. Hee ägdes en tid av Bloms Bogsertjänst innan hon såldes till Klarälvens Flottningsförening.
Foto: Håkan Larsson

Sölje
Foto: Jan Häggström via Bengt Westin

Sölje
Foto: Jan Häggström via Bengt Westin


Följande bilder dateras till mellan 1984 och 1989

Sölje på Marintekniskas slip i Öregrund
Foto: Jan Frendin

Nya isfenor
Foto: Jan Frendin

Vid Fåglarö brygga
Foto: Jan Frendin

Isbrytning på Askrikefjärden
Foto: Jan Frendin

På väg till Kummelnäs varv med Tärnan och Vinöfärjan den 9/3 1987
Foto: Jan Frendin

Foto: Jan Frendin

Hemgång
Foto: Jan Frendin

Foto: Jan Frendin


MASIK i sitt nya hemmavatten på Grönland
Foto: Mike Høegh

MASIK med en helikopter från Air Greenland som lossar från en pråm - 1/7 2003
Foto: Mike Høegh

MASIK bryer is vid Nuuk på Grønland. De avslutande isbrytningarna inför sommaren har påbörjats. MASIK används, förutom som isbrytare, även som bogserbåt och dykarbåt. 5/4 2008
Foto: Mike Høegh

I år har istjockleken legat mellan 50-90 cm. 90 cm är ungefär vad MASIK klarar av att bryta. Det går inte fort men det går framåt. Vid 100 cm är båten inte tung nog utan blir liggande ovanpå.
Foto: Mike Høegh


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan