Starkodder.
SGDC – 10846
Byggd 1953 vid Finnboda Varv AB, Stockholm NB 352 (Stål)
29,70 x 7,80 x 3,50 m - (Nybyggd 1953)
Maskin: Nohab Polar ML 6 6cy Dieselmotor på 960 Ehk (687 kW) Kamewapropeller
Den 5 mars 1953 levererade Finnboda Varfs AB sitt nybygge 352, bogser- och isbrytaren STARKODDER, till Stockholms stads hamnstyrelse. Fartyget byggdes för att ersätta den 1915 byggda ISBRYTAREN II. Svensk Sjöfartstidning nr 11-1953 beskrev händelsen så här: Starkodder skall tjänstgöra som bogserbåt och inspektionsfartyg för hamnens räkning samt dessutom utgöra ett tillskott för brandkårens räkning som flodspruta…..fartyget har byggts till Lloyd´s Registers högsta klass. …Förutom huvudmaskineriet finns 2 Ruston hjälpmotorer vilka driva en generator om sammanslagt 140 kW. Så fortsatte man och beskrev alla finesser ombord och slutade med att tala om att till befälhavare hade utsetts sjökapten Arne Nylander. Som avslutning begav man sig ut till Ulvsundasjön där STARKODDER utan svårighet bröt ca 16 tums kärnis.
På 1970-talet hyrdes hon ett tag av Stockholms T & B och fick deras märke i skorstenen, men 1979 behövdes hon inte längre utan såldes till Bröd. Wibergs Rederi AB, Husum där hon fick börja bogsera timmer. 1984 var hon överflödig även i Husum, och hon såldes för 800 000 kr Norrsundets Bruk AB, Norrsundet. Den 3 jan 2004 fusionerades Norrsundets Bruks AB med Stora Enso Pulp AB och den 30 sept 2004 såldes hon till Noås Nordmuddring AB, Örnsköldsvik för 525 000 kr. Överfördes 2009 till Noås Industri AB, Övik. År 2012 ändrades hemorten till Göteborg (Mölndal), men senare på året köptes hon av Gestrike Invest AB, Gävle som först sålde i nov. 2013 till Norrsundets Hamn AB, Gävle och senare samma månad köptes hon av Rederi AB Ishavet, Partille.
Text Bengt Westin
Dragprov i Stockholm den 19/3 1953
Foto: Torbjörn Wiberg
Som även säger: Det jag tycker är noterbart är de låga avgastemperaturerna, lite drygt bastutemperatur.
Stockholm Hamns STARKODDER
Foto: Ivan Raborg via Bengt Westin
Stockholm Hamns STARKODDER
Foto: Bengt Westins saml.
STARKODDER vid Elfvik, Lidingö - 9 augusti 1969.
Foto: Christer Samuelsson
STARKODDER assisterar fartyg i Frihamnen, Stockholm - 25 januari 1970
Foto: Christer Samuelsson
STARKODDER skrudad i TBs färger, vid Långa bron i början av 1970-talet.
Foto: Lars Johnson
DOGGEN, MALMÖN, EOL, TRIO, STARKODDER och POLAR någonstans utmed Höga Kusten.
Foto: Ulf Johansson via Roland Stoltz
STARKODDER hos Bröderna Wibergs.
Foto: Lars Brolin via Bengt Westin
STARKODDER hos Bröderna Wibergs.
Foto: Jan Häggström via Bengt Westin
STARKODDER
Foto: Lennart Hedlunds saml.
STARKODDER hos Norrsundets Bruk AB i Norrsundet.
Foto: Kjell Mohlin via Bengt Westin
STARKODDER hos Norrsundets Bruk AB i Norrsundet.
Foto: Per Öhlén via Bengt Westin
STARKODDER vid Fredriksskans i Gävle 2005, straxt efter att NOÅS övertagit ägandet.
Foto: Lars-Gunnar Fernlund
STARKODDER vid Stadsgårdskajen i Stockholm 29/3 2007, ca kl 12.00
Foto: Nils-Henrik Krokstedt
Foto: Nils-Henrik Krokstedt
STARKODDER vid Stadsgårdskajen i Stockholm 29/3 2007, ca kl 13.00.
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
STARKODDER i Gävle 24/5 2008
Foto Anders Winter
JÄRVEN och STARKODDER i Gävle 24/5 2008
Foto Anders Winter
STARKODDER i Järved 28/12 2008
Foto Ola Bäckström
Foto Ola Bäckström
Foto Ola Bäckström
Foto Ola Bäckström
Foto Ola Bäckström
Foto Ola Bäckström
Foto Ola Bäckström
Foto Ola Bäckström
Foto Ola Bäckström
FRANS MICHAEL och STARKODDER - 27/2 2009
Foto: Ola Bäckström
STARKODDER - 27/2 2009
Foto: Ola Bäckström
STARKODDER - 27/3 2009
Foto: Ola Bäckström
Foto: Ola Bäckström
STARKODDER 10 april 2011 i Norrsundet
Foto: Christer Samuelsson
Foto: Christer Samuelsson
STARKODDER i Göteborg - 16 april 2014
Foto: Per Hilding
STARKODDER nymålad och fin efter ett par veckor på Gotenius Varv i Göteborg - juni 2014
Foto: Åke Karlsson
STARKODDER vid Gotenius Varv i Göteborg - 13 oktober 2017
Foto: Jan Ågren
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan