Stufvaren I.
(ex. Björkå)
W. Lindbergs Mek. Verkstad & Varf AB, Stockholm levererade 1875 sitt nybygge 127 till Björkå AB, Björkåbruk med namnet BJÖRKÅ. Nybygget hade måtten 18,70 x 4,16 x 2,40 m och två av varvets ångmaskiner på totalt 60 Ihk. Björkåbruk ligger en bra bit uppströms Ångermanälven, medan bolagets sågverk låg i Lugnvik, betydligt längre ned. Av den anledningen ändrades hemorten till Lugnvik 1898. 1916 kostade man på två nya maskiner, á 40 Ihk, vid Hernösands Verkstad & Varfs AB och det kostade 15.500 kr. 1939 köptes båten av G. Jönsson, Kramfors som rev ur panna och maskin samt överlät skrovet på Ångermanälfvens Stufveri AB, Kramfors för 900 kr. De nya ägarna byggde om båten ordentligt vid Lunde varv 1939, och bl a kapades 4 m av skrovet bort så att hon fick måtten 14,41 x 4,06 x 2,00 m, och samtidigt sattes en Bergsunds råoljemotor på 150 Ehk in. Namnet ändrades därefter till STUFVAREN I. Fick ny motor på 250 hk 1962 och överfördes den 11 nov. 1970 till Lunde Varv & Verkstad AB, ett dotterbolag till ÅSAB, som blev fristående 1972. År 1977 sålde varvet hela sin muddringsrörelse inklusive STUFVAREN I och pontonkranarna ÅSAB I, II och III samt alla mudderpråmar till Bärgnings & Entreprenad AB Noås, Örnsköldsvik. Fyra år senare köptes båten av Avelins Bogserbåtar AB, Lidingö som samma år sålde vidare för 40 000 kr till A. Wahlinder, Munsö vilken avhände sig båten för halva summan 1989 till B. Wahlinder, Vindö. Där är hon fortfarande.
Registrerad som SHAW – 8363.
Info: Bengt Westin
BJÖRKÅ vid någon större händelse i Härnösand på 1890-talet
Från Föreningen Lugnviksbilder via Bengt Westin
BJÖRKÅ vid hemmakajen i Lugnvik
Foto ur Görann Stengels samlingar via Bengt Westin
BJÖRKÅ vid Ulvöhamn
Foto ur privat arkiv via Sven Bodin
STUFVAREN 1 på jobb söderut
Foto: Malte Eriksson via Bengt Westin
Vid kajen i Lunde varv
Foto Bengt Westin
STUFVAREN I i Iggesund 14/6 1969
Foto Christer Samuelsson
Foto Christer Samuelsson
På jobb i Holmsund 1979
Foto: Jan Häggström via Bengt Westin
Vid Överby brygga på Värmdö, 1983
Foto: Jan Häggström via Bengt Westin
STUFVAREN i hård isgång jan-feb 1987 i Vindöström
Tryck här
Windows Media Player
Film: Björn Henningsson
Tryck här
Flash (lättare att ladda upp)
Film: Björn Henningsson
Lite färsk information från Bo Wahlinder: 1986 bytte jag ut de två MD 96: orna till en Cummings MTA 855 på 465 hk med backslag MG 514 4,5-1 kopplad till den gamla ställbara Säfle propellern. B/f Stufvaren 1 ligger för närvarande (jan 2006) på Kummelnäs varv för ombyggnad. Den har fått ny styrhytt i stål, ny reling och propellern med axel är nyrenoverad.
På gång mot Grisslehamn, 1982
Foto: Bo Wahlinder
Stufvaren 1 på utsidan av Trio, med Polar bakom. Vaxholm 1982.
Foto: Bo Wahlinder
Stufvaren 1 och Bettan 2 vid Storholmen, vintern 1984
Foto: Bo Wahlinder
Stufvaren 1 och Bettan 2 i GV-dockan på Beckholmen, 1984
Foto: Bo Wahlinder
Stufvaren 1 i GV-dockan på Beckholmen, 1984
Foto: Bo Wahlinder
Stufvaren 1 på Kummelnäs varv, 2005
Foto: Bo Wahlinder
Stufvaren 1 på Kummelnäs varv, 17-19/11 2006, för att svetsa igen förliga vattenintagen.
Foto: Björn Henningsson
Foto: Björn Henningsson
På väg tillbaka till kajplats. Notera även att styrhytten har fått en mast på taket.
Foto: Björn Henningsson
Efter ombyggnaden - Stufvaren 1 på provtur från Kummelnäs passerar här Fjäderholmarna - 19/8 2007
Foto: Björn Henningsson
STUFVAREN I passerar under Djuröbron sommaren 2008
Foto: Björn Henningsson
STUFVAREN I på Kummelnäs varv 26/2 2009
Foto Per Dunberg
STUFVAREN I under forcerande fart på Kanholmsfjärden 6 augusti 2009
Foto: Björn Henningsson
STUFVAREN I utanför Löka på Möja - 18 juli 2012
Foto: Christer Samuelsson
STUFVAREN I på Vindö - 18 oktober 2015
Foto: Robin Rost via Anders Winter
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan