Bogserbåtar i Stockholm.
Sjösättningen av Storgrogg.
Bild från Kenneth Herrgård.
Byggd på Åsiverken 1965 för A.F.Söderströms Skeppsstuveri AB, Stockholm.
23,50 x 7,15 x 3,80 m. NOHAB SF 18 VS Diesel på 900 hk.
Transportbolagets Bull.
Byggd på Lödöse Varf 1958, såld till Norge 1967.
Bild från Kenneth Herrgård.
Reklam för Transportbolaget
Långa bron.
Synliga fr v Brita, Bill och i förgrunden hamnens Jarl
Vykort
Längst ner i bild med endast masttoppen synlig låg Vattengrogg. Den lilla bryggan med gul/röda Shellådan på var tankstation, där även hamnroddarna höll till.
Till vänster vid nästa brygga ligger en av hamnroddarnas båtar. Sedan följer Stockholm hamns Jarl och Örjan.
Nästa brygga från vänster TBs Brita, Luna och Bill (eventuellt Bull som senare blev Bill).
Tack till Bengt-Olof Lindgren som identifierat bogserbåtarna
Långa bron i början av 1970-talet.
Fr.v. Starkgrogg (blått skorstensband), Grogg, Tor, Brita och Starkodder.
Långa bron vid Slussen, Stockholm, våren 1975.
Fr.v. Bill, Starkodder, Brita och i förgrunden Starkgrogg.
Fr.v. Grogg, Brita, Bill, Tor och Starkodder (ägd av Stockholms Stad, bemannad av TB, senare Röda Bolaget)
Tack till Bengt-Olof Lindgren för hjälp med identifieringen av bogserbåtarna.
Nybrokajen, Stockholm, våren 1975.
Fr.v. Oden (Lidingö) och Tyra (Stockholm).
Södertälje Uthamn 1975
En av Groggbolagets bogserare på styrbordssidan om Walleniusskeppet.
Heimdal på besök i Södertälje (Igelsta), troligen 1987.
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan