En dag med TEBE

Ur tidskriften Se 1956 har följande artikel hämtats. En journalist som möjligen hette Arne Öijen följde T&B:s TEBE en arbetsdag. Rubriken:
Hamnarnas dragarlag.

Olyckan den 7 juli vid Blockhusudden i Stockholms hamn, då tre besättningsmän följde TYR i djupet, visar att arbetet på hamnbogserare ingalunda är riskfritt. I hamnarna världen över spelar de små, trubbnosiga och mastiga bogserbåtarna en viktig roll. Från morgon till kväll och i sena nätter utför de sina uppdrag. Uppdrag som är viktiga för hamnen och fartygen där snabbheten i lastning och lossning är A och O. När gästande potentater från andra länder kommer på officiellt besök iförda tungrodda kryssare och jagare dras de tillrättat på Stockholms ström i sin mest fördelaktiga vinkel. Bogserbåtarna stånkar och drar, kilar med ankare och hjälper till i trångmanövrerade vatten. Men – det är bara de stora fartygen som syns. I Stockholms hamn utförs de flesta bogseringsuppdragen av Transportbolaget. Chefen för för företaget – kommendörkapten Erik Appelqvist – berättar: För närvarande har vi tolv bogserare i verksamhet. Störst av dem är Tebe som byggdes 1950. Elva av bogserarna är utrustade med UKV-radio och får sina order direkt från företagets orderkontor. Vad det innebär i tidsvinst är lätt att förstå. Fartygen kan dirigeras från avslutat uppdrag direkt till nästa utan någon tidsspillan. Antennen i Nacka vattentorn är 97 meter hög, vilket gör att båtarna kan nås ända ned åt Nyköping.

Befälhavaren på Tebe, kapten Erik Höglund, är en väderbiten sjöbjörn som seglat på de flesta av världens hav. Men nu har han hållit sig hemma sedan flera år och kör Tebe. Tebe, säger kapten Höglund, är klassad för Östersjöfart. Vi har varit flera gånger både till Gotland och Malmö. Det är en god liten båt!

Bogseraren är en stöddig bit. Att den fått ta hårda törnar syns på styrbords bog där en buckla i den tjocka plåten finns. Nere i maskinrummet dånar? trippelmaskinen med sina 600 hästkrafter, och maskinist Nyhlén och eldare Lindblom kontrollerar med suveränt lugn alltsammans. Besättningen är fem man och på däck går rorgängarna Henry Bohlin och Roland Grundin. Då och då med ett vaksamt öga på trossen som står spänd som en fiolsträng när den norska tankern Bris börjar röra på sig. En wire som springer – då gäller det att hålla sig ur vägen. Den piskar genom luften och skär sönder den som råkar stå i vägen. Dessbättre händer inte sådana olyckor så ofta. Men är olyckan framme – en wire med försvagad kardel – är det bäst att vara ur vägen.

Jobbet är bra, säger rorgängaren Henry Bohlin. Men det är ju ett servicejobb så vi får alltid vara beredda på övertid osv. Sticka iväg med kort varsel på något uppdrag. Men övertiden innebär också att vi tjänar lite bättre. Jag för min del bor också ombord, men de andra som har sina familjer i stan åker givetvis hem när tillfälle ges. Och det blir mest varje dygn.

Roland Grundin kommer dragande med spolslangen och börjar vaska av däcket. Vi drog in drottningen av England i juni. När de där stora örlogsfartygen kommer på besök så brukar vi dra deras förtöjningstrossar till bojarna uti i Strömmen och hjälpa till med en del annat. Och är det något mer prominent besök som kommer, så får vi alltid en massa fotografer och journalister med ombord. Det blixtras och pratas en massa. Så var det i juni. Det finns en hel del kul i det här jobbet.

Från byssan doftar det gott och lockande och restauratrisen, fru Berglund, stod vid spisen. Byssan på Tebe är modern och till och med försedd med gasspis. Trångt är det – som på alla fartyg – men ändamålsenligt. Kylskåp, rostfritt och pyntat. In till manskapsmässen har fru Berglund direkt ingång så det blir inga omvägar med matbackarna. Fem man i maten har jag, sa fru Berglund. Och det är inget fel med deras aptit, och jag tror inte de klagar på maten heller. Förr har jag seglat ute, men hur det än är, så känns det trevligare att hålla sig i hemmavattnet. Och jag trivs här ombord och får tillfälle att komma hem ofta.

Röken bolmar svart ur Tebes skorsten när vi lämnar henne vid Finnbodavarvet dit hon nyss dragit s/s Warun för dockning. Därifrån går hon till Gåshaga på Lidingö. Kapten Höglund vinkar från bryggan och ur byssdörren vinkar fru Berglund. Människorna ombord på bogseraren står sig gott i konkurrensen!
Artikeln via Bengt Westin


Tillbaka till TB
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan