TMZ.
Tillverkades av Nohab under åren 1967-77.
TÅGAB TMZ 109 med NSB B5 vagnar vid Bombardier-Strømmen i Strømmen, Oslo - 20 augusti 2011
Vagnarna kom från Ungern via Polen och Ystad och har fortfarande skyddsplast på sig
Foto: Knut Ragnar Holme
Foto: Knut Ragnar Holme
Foto: Knut Ragnar Holme
Foto: Knut Ragnar Holme
TÅGAB TMZ 109 har just startat på virkesterminalen i Torsby för att backgående skjuta ut dagens virkeståg mot linjen.
Foto: Håkan Larsson
Det mäktiga loket accelererar det tunga tågsättet.
Foto: Håkan Larsson
De massavedslastade vagnarna närmar sig vägskyddsanläggningen Vinkelvägen.
Foto: Håkan Larsson
Tågsättet backas ut till växeln i linjespåret, som ligger i den sega backen upp mot Torsby.
Foto: Håkan Larsson
Det krävs rejäl fart inifrån terminalområdet för att loket ska orka backa upp vagnarna i stigningen.
Foto: Håkan Larsson
Det är inte alltid man lyckas på första försöket, men nu går det bra.
Foto: Håkan Larsson
Nu är det bara en liten bit kvar.
Foto: Håkan Larsson
Växeln är elmanövrerad och läggs om med en knapptryckning.
Foto: Håkan Larsson
Bromsarna har lossats och här rullar tåget sakta, i rätt riktning.
Foto: Håkan Larsson
Tåget avgick i nästan rätt tid.
Foto: Håkan Larsson
Tåget sätter fart mot norr…
Foto: Håkan Larsson
… för att via en 180-graderskurva fortsätta sin färd mot söder.
Foto: Håkan Larsson
Vida´s TMZ 1406 passerar Älmhult 18 januari 2011
Foto: Felix Hubertsson
TMZ 1409 nymålat i Inlandsgods färger januari 2007. Inlandsgods gick i konkurs under 2007.
Foto: Magnus Sandgren
TMZ 1409
Foto: Magnus Sandgren
TMZ 1409
Foto: Magnus Sandgren
TMZ 1409
Foto: Magnus Sandgren
TMZ 1409
Foto: Magnus Sandgren
TMZ 1409
Foto: Magnus Sandgren
Petersons TMZ 1409 och 1405 i Vestby 2008
Foto: Knut Ragnar Holme
Petersons TMZ 1409 i Moss 2008
Foto: Knut Ragnar Holme
TGOJ TMZ 1411 i Kristinehamn - juli 2011
Foto: Knut Ragnar Holme
Baneservice´s TMZ 1411 i Hamar 2009
Foto: Knut Ragnar Holme
TMZ 1413 i Älvsjö 8/7 2005
Jernbaneverkets TMZ 1415 2005
Foto: Knut Ragnar Holme
Dubbla TMZ i Krylbo 13/5 2006
Främst är TMZ 1418. Loken tillhör Motala Verkstad men kör för Vägverket.
Mercedesmotor med generator, använd i TMZ-lok av DSB från ca. 1975 för tågvärme.
Foto: Knut Ragnar Holme
Startsidan Diesellok
Startsidan Järnväg