Tegel

Oregistrerad
Byggd 1882 vid Lindahl & Runer Mek. Verkstad AB, Gävle. (Järn)
15,60 x 3,70 x 1,44 m - 19,29 / 3,07 (MB 1916)
Maskin: Okänd ångmaskin på 30 Ihk, ersatt av en Z Atlas-Polarmotor på 50 Ehk (1917)

Sannolikt levererad till A.Stolpe, Gävle med namnet LÖJTNANTEN och var nog passagerarslup. Omkring 1900 hette ägaren Anders Nilsson, Gävle och ca 1909 köptes hon av Laurents Tegelbruk, Sundsvall och blev bolagets tredje TEGEL. Hon byggdes om till bogserbåt, men såldes 1933 till Trävaru AB Svartvik och kallades där SVARTVIK I. I ett brev från den 13 dec 1939 meddelades att maskineriet är nedskrotat och skrovet kommer att användas till pråm. Kallades som pråm ETTAN och den 11 okt 1954 intygas av Sundsvallsbolagens Gemensamma Förvaltnings AB att ETTAN skrotats vid Essviks fabrikskaj. (Enligt Rune Högström: Var Sveriges första motordrivna bogserbåt. Låg upplagd under första världskriget till 1918. Lades upp igen 1931-1934 och 1936-1939. Byggdes om 1911 och fick då bl.a. isstäv, järndäck, centralvärme och elektrisk belysning av märket Nife. Motoriserad med en dieselmotor). Sjöfartsverkets inspektör anger dock 1917 som "motoriseringsår").??
Text: Bengt Westin

Foto Björn Janssons saml. via Bengt Westin

Foto Lars Petterssons saml. via Bengt Westin

Foto Lars Petterssons saml. via Bengt Westin


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan