Ture

Byggd 1875 vid Nya Varfet-Brynäs, Gävle (Järn)
19,59 x 3,72 x 2,19 m - 48,64 / 28,74 (MB 1887)
19,51 x 3,89 x 1,91 m - 35,59 / 5,84 (MB 1923)
Maskin: Okänd ångmaskin (sannolikt varvets) på 100 Ihk

Byggdes för Per Rettig, Gävle som passagerarbåten KIHLAFORS. Såldes i aug 1886 till Pr/ J Holmberg, Nyland och då hette hon TURE, vilket ändrades igen 1887 till CONSTANTIN. Elfvens ångbåtsflotta har erhållit ytterligare tillökning, nemligen ång. ’Ture’ som tidigare trafikerat Bergviken under namnet ’Kilafors’. Tar 100 passagerare. (VA 20/8 1886). Ång. ’Ture’ har idag hitkommit. Ångaren är förändrad och omdöpt till ’Constantin’. (VA 21/5 1887). Övertogs av Ångslupsbolaget Trafik, Nyland 1890 (Oscar Fredrik Hedborg och John Gustaf Hedborg) och 1895 fick hon ny panna på Hammars MV. Näste ägare blev i maj 1896 Pr/ Erik Pettersson, Omne (Erik Petrus Pettersson, huvudred), Erik Olof Wallin och Johan Petrus Omberg) och då byggdes båten om till bogserbåt. ”Trafikbolaget har sålt ång. ’Constantin’ till ett konsortium i Nordingrå. Skall hädanefter användas för bogsering på norrlandskusten. (VA 1/6 1896). Den 14 juli 1900 blev Hampus Cladius Klockhoff, Skellefteå ny ägare för 13.500 kr och hon blev passagerarbåt igen på Skellefteälven. Ång. ’Constantin’ har af Omne sågverk sålts till H.C. Klockhoff i Ursviken. (VA 16/7 1900). Omkring 1908 ändrades namnet ånyo till TURE och 1918 köptes hon av Atle Burman, Luleå för 20.000 kr. Lämnade Norrland den 12 juni 1918, inköpt av Örebro Nya Rederi AB, Örebro för 68.500 kr, men de sålde igen, för 55 000 kr, den 10 dec 1919 till AB Wahlman, Hähnel & Co, Stockholm. Nu var nog det bästa taget ur den lille krigaren, för när G Helgesson, Stockholm köpte den 16 sept 1927 var priset bara 1.600. Mycket riktigt meddelades den 27 sept 1927 från Lövholmsvarvet (P. Carlström) att de skrotat TURE.


TURE - Befälhavare 1910-13 var J A Markstedt
Foto Okänd - Kulturarv Västerbotten/Skellefteå museum via Lennart Hedlund


Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan