Den första sågen brann 1858 men ersattes genast med en ny, och 1869 uppfördes en andra såg strax intill den första, och året efter sjösattes varvets, som det skulle visa sig, sista fartyg. Det var dock inte meningen, man skulle göra ett uppehåll till dess tiderna blev bättre men det blev aldrig något mer skeppsbygge. När skeppen EULALIA och WIFSTA WARF såldes 1883 var det bolagets sista segelfartyg.
1894 förvärvades köptes Heffners sågverk för 3.6 Mkr och i 1896 ombildades bolaget Wifstavarfs Aktiebolag med ett aktiekapital av 3 480 000 kr fördelade på endast 348 aktier. Sistnämnda år firade också bolaget sitt 100-årsjubileum, vilket var litet egendomligt då bolaget uppges ha startat 1798? Ägande låg till större delen hos familjen Weinberg, och då dessa sålde sitt innehav 1906 skedde det under uppmärksammade former. Köpare var nämligen Hofors AB och Nordiska Trävaru AB, två bolag som var allt annat än stabila, och det slutade med att Enskilda Banken fick överta affären.
De nya ägarna insåg snart att Wifstavarfs små sågverk var olönsamma och att de 20 Mkr banken satsat aldrig skulle bli räntabla. Aktiekapitalet hade höjts till 20 880 000 kr och Marcus Wallenberg genomdrev byggandet av en sulfatfabrik för att göra bolaget lönsamt. Åren 1907-08 uppfördes fabriken på Bölesholmen och sedan man 1908 förvärvat grannindustrin Fagerviks Trävaru AB uppfördes där världens största sulfitfabrik åren 1909-1912, ett pappersbruk 1913-1914 och en spritfabrik 1919. År 1944 uppfördes också en boardfabrik och 1966 sammanslogs Wifstavarfs AB med Svenska Cellulosa AB som sedan länge ägt bolaget. Fagerviksfabriken avvecklades och stora pengar satsades i stället på fabriken i Vivstavarv.
Bogserbåtarna
Bolagets första bogserbåt beställdes våren 1874 vid W Lindbergs Mek Verkstad i Stockholm, och i kontraktet stipulerades att båten skulle ..byggas af svensk jernplåt och mäta 62 fot i längd, 15 fot i bredd och ha ett djupgående ej öfverstigande 5 fot och 9 tum… för ett öfverenskommet pris af 35 000 Rdr Rmy….att lefvereras före den 1 aug 1874.
Den nya bogserbåten fick föga överraskande namnet WIFSTAWARF och okänt år köptes också en mindre båt med namnet FRAMNÄS som fanns vid sekelskiftet. 1878 ägde man också en båt med namnet WIFSTA FABRIK och 1908 fick man vid köpet av Fagervik också bogserbåten FAGERVIK. Ännu en mindre bogserbåt köpte 1913 då man för 6 000 kr förvärvade RAPID av C G Näslund.
Då bogseringarna blev allt längre dög inte de mindre bogserarna och därför köptes den 7 aug 1916 FRAMÅT av Stockholms T & B för 105 000 kr. Året efter köptes passagerarångaren ÖRNSKÖLDSVIK för 75 000 kr, då liggande på varvet i Bonäset för ombyggnad till bogserbåt. FRAMÅT döptes till RÖNNÖFORS och ÖRNSKÖLDSVIK till SILLRE. 1919 köptes också lilla TÄRNAN från Ådalen för 16 000 kr. Wifstavarfs AB ägde stora andelar i flottningsföreningarna vid Ångerman-, Ume-, Skellefte-, Pite-, och Lule älvar och framför allt flottningen vid Ångermanälven var betydande. Bolaget hade ett stort timmermagasin i Strinnefjärden och för bogseringen därifrån och från de andra älvarna, köptes 1920 ett tredje större bogserfartyg. För 380 000 kr förvärvades HOLMEN I ifrån Holmens Bruk, då liggande på slip vid Ekensbergs varv. Nyförvärvet fick namn efter bolagets grundare, dvs PEHR HELLZÉN.
FRAMNÄS försvann tidigt ur bolaget, Lilla TÄRNAN förstördes 1926 då ångpannan exploderade och samma år såldes RAPID. Som ersättning 1928 köptes från Lundby MV i Göteborg en ny FRAMNÄS. Några större förändringar skedde därefter inte förrän en bit in på 1950-talet. 1950 såldes RÖNNÖFORS till skrotning, följt av WIFSTAWARF som blev kättingpråm i Iggesund. SILLRE skrotade 1957 och PEHR HELLZÉN lades upp 1959. I stället köptes 1954 KLAMPIS, som fick överta namnet SILLRE (2) 1957, och för kustbogseringarna skaffade man från Piteå EOL som fick överta namnet PEHR HELLZÉN. FRAMNÄS ersattes 1964 av en nybyggd motorbåt med samma namn, men 1965 såldes PEHR HELLZÉN (2), 1967 FAGERVIK och 1969 SILLRE (2).
Fartygen:
WIFSTAWARF (1874-1954), WIFSTA FABRIK (??-??), FAGERVIK (1908-1967), RAPID (1913-1926), RÖNNÖFORS (1916-1950), SILLRE (1) (1917-1957), PEHR HELLZÉN (1) (1920-1959), TÄRNAN (1919-1926), FRAMNÄS (1) (1928-1964), SILLRE (2) (1954-1969), PEHR HELLZÉN (2) (1959-1965), FRAMNÄS (2) (1964-1966).