Zwarte Zee (1)

Byggd 1898 vid J. & K. Smit & Sons, Kinderdijk Nb 495
50, 48 x 9, 47 x 4, 95 m – 542 brt
Maskin: 3cy TE ångmaskin på 1 500 Ihk från Kon. Maatschappij De Schelde, Vlissingen. (457 - 711 – 1168 x 914 mm)

Byggdes för L Smit, Rotterdam som ZWARTE ZEE (1). Såldes 1905 till H. Diederichsen, Kiel som vidaresålde direkt till det ryska kejsadömet, Libau där namnet blev SVIR. Flyttades till Vladiwostock 1906 och såldes 1922 till fillipinska ägare i Manilla som döpte om till SUGBO. 1928 hette ägarna Hijos del De la Rama, (E. H. Pirovano), Hoilo och namnet var ILO-ILO. Efter en tids uppläggning i Kowlon Bay renoverades båten och sattes i fart i Shanghai. Övertogs 1939 av Mollers Towage Ltd., Shanghai och där blev namnet EDITH MÖLLER. Rekv. den 3 dec 1941 av Ministry of War Transport men efter bara fem dagar togs hon av japanska styrkor söder om Amoy. Dessa döpte om till AMOY MARU NO 4 vilket ändrades den 28 sept 1942 till TSUKUMO MARU sedan hon tagits i anspråk av japanska flottan som träningsfartyg. I sept 1945 hittades båten upplagd i Kure och återbördades då till Ministry of Transport. Återlämnades till Mollers Towage Ltd., Hong Kong 1947, men såldes samma år till S. S. Lee & Co., Hong Kong som målade på namnet YUE KWOK. Okänt öde.
Text: Bengt Westin



Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan