Rederiets bilder på sina bogserbåtar


Bengt-Olof Lindgrens bilder från olika bogseringsuppdrag.

Bengt-Olof 1984.

Flaggskeppare i Neptunbolaget och Röda Bolaget med 351 uppdrag bestående av bärgningar, specialbogseringar och höga lyft.


Foto: Bengt-Olof Lindgren

Bengt-Olof på väg att hämta Karl till Stockholm och Luleå ca 1975-76 vid Tångudden i Göteborg.
Balder, Birger, Herbert, Gösta, Axel, Karl, Ingemar, Erland, Kristian, Per samt längst ut bärgningspråmarna Raketen och Färdig.


Vid Nya Varvet låg Röda Bolagets båtar dessförinnan. (Vykort)


Bull och Buffel.

Buffel lastad med ved. Möjaleden nordvart, på väg mot Jakobstad i Finland.

Vid Simpenäs, det är Bull som drar.

Lossning i Jakobstad.

Stuveriet var klara på 48 timmar, sen var det dags för återresa till Polen.

När lossning sker måste Buffel trimmas i förhållande till kajen, så att bilarna kommer på och av.
Här är det skepparen själv som trimmar.

Bengt-Olov i blå skjorta, övervakar lossningen.

Strax före avgång. Matros och motorman är på Buffel och förbereder.
Fr.v. chiefen, styrman, skepparn och kocken.


Karl och Hera.

Så här svarade Bengt-Olof på min fråga hur svårt det var att hålla släpet på plats: Som Du ser ligger bogserkabeln i riddare och går till höger i bild. Jag skulle tro att rodret ligger emot i 35-40 grader. Hera var snällare att dra än kompisen Juno, det var ett vilddjur, hon kunde vända hela sidan till ibland Då fick man passa med maskinkraft och inte gå för fort in i sund, utan att ha marginaler i maskin att kunna öka. Det visade sig att ena skäddan, eller det fasta rodret på styrbord, hade fått sig en omgång vilket gjorde att hon inte ville styra riktigt. Vid ett tillfälle drog vi en haverist från Norra Östersjön ner till Kiel som hade krockat och blivit skadad i fören Vi drog henne med aktern före med 700 meters kabel. Varje gång man tittade akter över var hon på väg, men inte åt samma håll som vi.


Karl och Bison på resa till Jakobstad, Finland.


Karl och Bull.

Foto: Veronica via pappa Bengt-Olof Lindgren


Knut.


Axel assisterar Santagata i Luleå hamn 10 augusti 1977.

Foto: Bengt-Olof Lindgren.


Simson och Isbjörn från Oxelösund, Pampas och de Geer från Norrköping samt Karl från Nynäshamn,
assisterar en oljetanker in till kaj i Oxelösund.
Foto i dimma och skymning från Karls gummibåt (av matrosen).

Foto via Bengt-Olof Lindgren.


M/T Oceanus, 256 m lång 118 000 d w t med 98 000 ton olja i lasten får assistans till kaj i Nynäshamn 1981.

Bull till vänster, Karl har kopplat i aktern, syns under låringen och Axel till höger i bilden.

Heimdal har kopplat i fören

Karl i aktern drar ner mot färjeläget

Bull, Heimdal, Karl och Axel ser till att Oceanus kommer på plats

Bengt-Olof ombord Karl.
Foto Gösta Rising via Bengt-Olof Lindgren.


Karl assisterar den finska bogserbåten Kraft, som bogserar en pråm med en KONE hamnkran.
Foto ur Bengt-Olof Lindgrens samling.


Harald, Gösta och Hugo
På väg från Arendalsvarvet mot Trubaduren där en större högsjöbogserare skall ta vid.
Foto via Bengt-Olof Lindgren.


Per undsätter en rigg som slitit sig under bogsering
Foto via Bengt-Olof Lindgren.


Kristian (överst) och Erland (till höger) bärgar M/S Winston Churchill som kom för nära Vinga.
Foto via Bengt-Olof Lindgren.


Tillbaka till Röda Bolaget
Till Röda Bolagets båtar
Tillbaka till startsidan