Brio
Imo: 5052084
Byggd på Öresundsvarvet i Landskrona. Sjösatt (lyft i) den 2 november 1946. Levererad den 20 maj 1947. (n.b. 104) Stål.
23,48 x 6,24 x 2,97 m - 102 / 0 (Nybyggd 1947)
23.88 x 6,24 x 3,00 m - 90 / 0 (SS 1983)
Maskin: 1 st Atlas Diesel, 7 cyl. 2-takts typ M 471 på 665 EHKR. Knop: 11,52.
Byggdes för Agencia Maritima Johnson, Buenos Aires men då utförseltillstånd ej beviljades behölls båten av sitt svenska moderbolag Rederi AB Nordstjernan, Göteborg. Namnet blev BRIO. Övertogs i dec 1948 av C.L. Hanssons Stuveri AB, Göteborg som ägdes av Johnsonkoncernen. Detta bolag ombildades i jan 1975 till C.L. Hanssons Bogserings AB, men i sept. 1980 såldes hon till Arne Avelins Bogserbåtar AB, Stockholm för 312.500 kr. 350 000 kr betalade AB Grönsviks Varv, Ödsmål 1982 och de sålde 1984 till Edgar Svendsens A/S, Fredrikstad där hon döptes om till BIRGER. Såldes 20 oktober 2006 till Einar Jan Olsen, Ottersøy, Norge.
Gudmor: Margaret von Bismarck. Eftersom båten var avsedd för varmare
vatten var hon inte nämnvärt isförstärkt. Samtidigt lyfte man i systern FUERZA, som
också skulle till Argentina, men hamnade i Göteborg. Hon finns idag, ombyggd, i England,
med en mindre "kolonistuga i två våningar" akter om skorsten.
Text: Christer Skiöld och Bengt Westin
BRIO i väntan på sjösättning vid Uddevallavarvet. I bakgrunden fr.v. META och TIM
Foto i Bengt Westins saml.
BRIO
Foto i Bengt Westins saml.
BRIO
Foto: Lennart Ramsvik maritimbild.com
BRIO
Foto: Lennart Ramsvik maritimbild.com
BRIO
Foto i Bengt Westins saml.
BRIO vid Ropsten 1/8 1982
Foto: Thure Ehrnlund i Christer Samuelssons saml.
BIRGER i Fredrikstad ca. 1994
Foto Knut Ragnar Holme
BIRGER
Foto Harald Lorentzen
Tillbaka till C.L.Hanson
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan