Diverse bärgningsuppdrag i Röda Bolaget m.m.
Här kommer några av de uppdrag som Douglas Tufvesson varit med om under sina 30 år inom Malmö Bogsering och Röda Bolaget.
Patrullerande lotsbåt utanför Boston - 1962
Foto Douglas Tufvesson
Vraket av den tremastade skonaren SVIX. Skrovet påstås ha varit ganska intakt tills den svåra vinterstormen 1954 gav vraket en massa stryk - foto 1966
Foto: Douglas Tufvesson
En dansk tändkulemotor av fabrikat Hein & Sönner. 25 hkr. 4-taktad. På kajen i Hundestedt 1969
Foto: Douglas Tufvesson
Tjb 602 VINDHEIM i fin trämodell av okänd byggare
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Originalet i Limhamn 1968
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Till höger f.d. Lotsbåt 376 från Kråkelund (10,5 x 3,54 m. byggd i trä 1942). Båten till vänster lär ha varit bogserbåt hos Skånska Cement. Här har den fått en ny brädgång. I maskinrummet fanns 2 x 45 Seffle, senare ersatta av en Scania. Fick en stor styrhytt och gaffelrigg. - Limhamn 1974.
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
En raritet, nämligen den danska f.d. patrullerande tulljakten (krydsjagten) VIKING. Av 23 stycken var detta nr. 16 (XVI), byggd 1897 i Odense och i tjänst till 1904. Blev nöjesbåt redan 1917. Ägdes i många år av "Mölle Marie" i Svendborg.
Bild via Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Visby Lotsplats fick en ny däckad kronolotsbåt 1896. Den var byggd hos Lundberg & Carlsson på Hisingen. 10,7 x 3,9 m. Såldes 1953 till Lars Olof Bergman, Saltsjöbaden. (Fakta: Ingvar Söderholm - Lotsbåtar)
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Tjänstebåt 607 - EJDERN
Foto Douglas Tufvesson
EJDERN, NEPTUN och VÄDERÖARNA
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
OFELIA på grund utanför Dragör, SUNDET drar loss - 1979
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
HAMLET i Dragör - 1979
Foto Douglas Tufvesson
ILLERN i Dragör vintern 1979 som var en riktig isvinter då Öresund frös till. ILLERN, SUNDET och SJOLLEN fick fullt upp. JÄRVEN låg stilla hela vintern med havererad reduktionsväxel.
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
ILLERN i docka 11 på Kockum maj 1979. Nyligen såld och på väg att bli RAN.
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
SUNDET var under en period stationerad i Kalmar, då passar det ju bra att använda sig av Kalmar Varv
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
I Februari 1980, strax efter avgång från Åhus fick ANDALUSIA problem med styrmaskinen. Båten girade ur farleden och grundstötte.
Sjollen hade inga problem att dra loss. Det här var en substandardpese, kolossalt rostig, man
göt med betong lite överallt och armerade med hönsnät. Båten var 10 år gammal. I maskinrummet såg det vedervärdigt ut. Stackars chiefen var helt nypåmönstrad, han kunde inte svara på något man frågade om. "Hälsingborgspackningar" fanns överallt. Motorn var en Hanshin som lät
märkligt. Bärgningsledare var Lennart Ström från Neptunbolaget. Dykare var Bengt Edvardsson också han från Neptun. Befälhavare på Sjollen var Jean Ragnarsson.
SJOLLEN vintern 1979
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
LILLÖ
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
SUNDET drar loss LÖVEN från Blinda Segelskär - 1982
Foto Douglas Tufvesson
DELLSTEDT, Rendsburg, hade grundkänning utanför Malmö, men tog sig in till kaj själva och förtöjde straxt bakom SJOLLEN. Då nykterheten ombord ej var den bästa så finkades hela besättningen tillfälligt. Under tiden håller båten på att kantra och sjunka. Röda Bolaget fick uppdraget att pumpa upp den. Bärgningsledare var Lasse Landelius - 1982
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
STELLAN på grund utanför Köpenhamn, GÖSTA drar loss
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Mellan Limhamn och Saltholm, på danskt farvatten, ligger ett grundflack som heter Nordre Flint. Grundet har många gånger irriterat sjöfarten (dock ej Rödas bärgningsavdelning). Här var det MARIETTAs tur. POLLUX lodade lämplig dragriktning samt drog över SJOLLENS bogserkabel. Bärgningsledare var SJOLLENS befälhavare Jean Ragnarsson.
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
SEIJO gick på grund innanför vågbrytarbanken i maj 1983. Jag (Douglas) har inga närmare noteringar,så det var nog en lätt lossdragning. SJOLLEN var ju såld några månader tidigare,
så det var nog AXEL som drog.
Douglas Tufvesson
SEIJO vid kaj. POLLUX närmast.
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
VIKTORIA J från Valetta, kom lite snett i farleden strax norr om Södertälje. Drogs loss av KARL. P.G. Lundin var bärgningsledare.
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
MARITA på grund vid Nordre Flint - 1984
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
NORDVÅG påstods vara på väg till Kanada, men gick på grund utanför Kalmar
Foto Douglas Tufvesson
en sele är kopplad
Foto Douglas Tufvesson
vid kaj i Kalmar
Foto Douglas Tufvesson
Ett mudderverk som har sjunkit i ett sandtag i Skåne
Foto Douglas Tufvesson
Det är inte djupt
Foto Douglas Tufvesson
Pumpar igång
Foto Douglas Tufvesson
Det visade sig att den var sänkt
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Länspumpad och förtöjd
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Då var det klart
Foto Douglas Tufvesson
M/S SCHLEI på grund utanför Åhus, februari 1984
Foto Douglas Tufvesson
Det rådde ostkuling en hel vecka, först därefter kunde man börja att läktra med hjälp av FÄRDIG.
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
KARL och HARALD drog. Bärgningschef var Lasse Landelius.
Foto Douglas Tufvesson
Senhösten 1985 grundstötte pråmen DAVID-FREDRIK i skärgården utanför Loftahammar. Boggserbåten KARL-MANFRED (ex. ILLERN) blev illa skadad samtidigt. Pråmen landade i ett stenröse och var läck nästan överallt.
Vi fick sätta lufttryck i de flesta tankarna. Vi var även tvungna att spränga av en bergknalle som stack upp i en av tankarna.
En mycket proffsig dykare från Oskarshamn var inhyrd. SUNDET lyckades dra loss en kväll och vi förtöjde vid Källviks brygga. På natten blev det NO storm, men när den lagt sig så avgick vi mot Stockholm. Pråmen dockades in på Finnboda. Bärgningsledare var Janne Höglind.
Foto Douglas Tufvesson
Skorstenen på SUNDET har nu Johnson Lines blå/gula färg.
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Den norska barken STATSRAAD LEHMENKUHL bogseras till Djurgården med HERO och TEBE - 1987
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Mitt emot Havnegade, i Köpenhamns hamn låg denna f.d. Limfjordenfärjan byggd i trä. Framdrevs med en Alphadiesel. - 1987
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
En lördagkväll i november 1988 grundstötte VIKING SALLY (senare ESTONIA) på väg in mot Stockholm. Straxt syd Furusund hade båten på något sätt sladdat in över ett grund och havererat porpellrar och möjligen även roder. Bärgarna flög upp från Göteborg. BONDEN och HERO drog loss. På väg mot Stockholm anslöt KARL och avlöste HERO som bromsbåt. Janne Höglind var bärgningsledare.
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
På hösten 1988 såldes f.d. fyrskeppet Malmö Redd (f.d. Hävringe, f.d Kopparstenarne, f.d. Almagrundet) till Knut Borg (Svecox International AB) i Västerås. Fyrskeppet skulle bogseras till Norrköping för att renoveras, för under åren i Malmö så hade förfallet varit stort. MALMÖ REDD drogs in från sin station 1969 och något år efter indragningen så lyftes hon över bron och in i inre hamnen. Efter nästan arton år där så var det alltså dags att lyfta ut henne igen. På efternatten den 7 december 1988 skedde lyftet. Försäljningen hade föregåtts av protester och även försök att ogiltigförklara den.
Senare på eftermiddagen påbörjades bogseringen av SUNDET, som hade kommet ner från Västervik ett par dagar tidigare. Detta tog ett par fina höstdagar.
MALMÖ REDD i hamnkanalen där hon legat i nästan 18 år
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Bo Mattsson via Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Bo Mattsson via Douglas Tufvesson
Foto Bo Mattsson via Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Februari 1989. NORDKING har gått på grund syd Öregrund, KARL drar. Bärgningsledare var Sven Mårtensson.
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
På väg in till Stockholm spårade SEA WIND ur. John Blund lär ha haft ett finger med. KARL och AXEL drog.
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Malmö juli 1989.
SUNDET på väg till Göteborg från uppdrag i Kalmarsund tillsammans med FÄRDIG stannade till i Malmö för att hjälpa till vid segelfartygens avgång. Bogserbåten i bild är GÖSTA.
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Oktober 1990 och CARBAS står på grund i farleden NV om Arkösund.
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
KARL avgår från Oxelösund och bärgarna kör från Göteborg.
Foto Douglas Tufvesson
CARBAS står hårt på och måste läktras.
Foto Douglas Tufvesson
SIVA anländer och läktring kan påbörjas. Därefter assisterar KARL till Norrköping. Sven Mårtensson var bärgningsledare.
Foto Douglas Tufvesson
SUNDET assisterar en besökande örlogsman in till Stockholms ström - 1992
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
SUNDET som senare under året (1992) såldes till sydligare länder
Foto Douglas Tufvesson
KARL med LODBROK på släp
Foto Douglas Tufvesson
KARL assisterar Landsort
Foto Douglas Tufvesson
DANNEBROGEN på besök till Drottningholm. Drottningens födelsedag?
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Livräddningskryssaren HELGE AX:SON JOHNSON bogserar CARLSÖ till kaj i Byxelkrok - 1971
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Byggd 1944 vid Hjalmar Johanssons Varv, Långedrag i trä. En Skandia råoljemotor på 130 hk. Från 1966 en Volvo TMD 96B på 200 hk. 18,40 x 5,7 x 2 m. Var vid ovanstående tillfälle placerad vid Grankullavik på Öland. Såld 1987 och omdöpt till HELGE.
Se mer på www.sjoraddningsbatar.se
ASTRID FINNE i hemmahamn på Öckerö
Foto: Douglas Tufvesson
Nu är riggen på plats
Foto: Douglas Tufvesson
Byggd 1937 vid Ancker & Jensens Verft, Vollen, Norge för Norsk Sellskap til Skibbrudnes Redning, Oslo, som ASTRID FINNE. Till Sverige och SSRS 1955.Placerad vid Herrvik, Gotland och omdöpt till ÖSTERGARN. Såld 1987 och ombyggd till tvåmastat segelfartyg. Två år senare återfår hon namnet ASTRID FINNE.
18,5 x 5,45 m. 2 x Wichmann, numera en Volvo Penta TAMD 71A
Se mer på www.sjoraddningsbatar.se
GULLMAREN ex. räddningskryssaren ??
Foto: Douglas Tufvesson
I Malmö 1970
Foto: Douglas Tufvesson
Ex. LIONS ex. DAN BROSTRÖM
Foto: Douglas Tufvesson
I Varberg
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Byggd 1930 vid Ystad Skeppsvarv i trä. 18,10 x 5,30 x 2,70 m. Rk DAN BROSTRÖM placerades ursprungligen vid Örskär, Öregrund. Kom ett antal flytt senare till Fjällbacka, Tanum, där namnet blev LIONS. Såld 1981 och omdöpt till DAN WIKING.
Se mer på www.sjoraddningsbatar.se
Ex. JUSTUS A WALLER
Foto: Douglas Tufvesson
Herrvik, Gotland
Foto: Douglas Tufvesson
JUSTUS i Norrköping
Foto: Douglas Tufvesson
Byggd 1920 vid Fridhems varv, Lysekil i trä. 18,06 x 5,30 x 2,60 m. En 100 hk Skandia, numera en Volvo Penta TMD 100A på 185 hk. Ursprungligen placerad på Kärringön, Orust. Såld 1970 och omdöpt till JUSTUS.
Se mer på www.sjoraddningsbatar.se
ORM (ex. WILH. R LUNDGREN som ju såldes till Tyskland???)
Foto: Douglas Tufvesson
Utdockning från Beckholmen. Vinden var frisk västlig den här dagen, vilket kanske inte framgår så tydligt på bilderna. En rolig episod för åskådarna med anledning av detta var att när AF CHAPMAN dragits ut ur dockan så fick BOLLSTA och HOLMEN order om att lägga av. Lotsen ville troligen ha dem dragande i fören och FREJ i aktern, men i den friska vinden smet CHAPMAN iväg, jagad av de tre bogserbåtarna. Halvvägs till Finnboda hann man ikapp och kunde koppla igen.
Foto Douglas Tufvesson
BOLLSTA
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
HOLMEN
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
FREJ
Foto Douglas Tufvesson
Modell av en ännu ej färdigbyggd KARL, som visades upp för besättningen på JÄRVEN av byggaren
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
En februarimorgon 1993 grundstötte AMORELLA straxt norr om Oxdjupet, på väg in mot Stockholm. Båten blev illa skadad i botten, men kunde ta sig loss själv. Vid resan till varvet i Finland så var AMORELLA tvungen att ha kopplade bogserbåtar, men körde delvis för egen maskin. Från Finland kom AULIS och PORIN KARHU och från Gävle anslöt Röda Bolagets KARL. Rödas representant ombord på AMORELLA var Janne Höglind.
KARL närmast, sedan PORIN KARHU och AULIS.
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
I december 1993 grundstötte den ryska båten VOLGO-BALT 106 på Öjas västsida. Det rådde full sydlig kuling och VOLGO-BALT 106 girade bb för att ge lotsbåten lite lä när lotsen skulle lämna båten. Därefter gick det inte att lova upp mot den hårda vinden, utan man körde rakt in i berget. Där stod hon sedan fast, med stäven i berget och aktern på ett grund.
KARL och ARCTIC HELIOS gick ut för att dra båten loss, men hon gick inte att rubba. INGEMAR och FÄRDIG fick gå från Göteborg och med FÄRDIGS skopa kunde man lossa en del av lasten (sand), därefter kom båten loss.
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
VÄSTVIND - f.d. lotsbåt, såldes till Danmark 1968, fotad i Limhamn samma år
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
MADAME, f.d. lotskutter vid Boön, Karlshamn 1976
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Lotsbåt i Visby - 1978
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
GORM (f.d. Trelleborgskutter) i Limhamn - 1978
Foto Douglas Tufvesson
Det kan ibland krävas så lite för att gå på grund. En kort stunds bristande uppmärksamhet så smäller det. Grunden lurar så förädiskt tätt intill farleden.
Men så finns det båtar som kolliderar med hela landskap. GALA träffar Gotland januari -95, nära Halls Huk. Fint väder som synes.
KARL och ARCTIC HELIOS på plats. Efter lossdragning bogserades GALA till Visby.
Martin Samuelsson var bärgningsledare.
Text: Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Tillbaka till Röda Bolaget
Tillbaka till startsidan