Bogserbåten Eol (1).

SGRY – 4326 (10/10 1904)
Byggd 1904 vid AB Mek. Verkstaden Vulcan, Norrköping (Motala MV Nb 427) (Stål)
20,40 x 5,10 x 2,78 m – 76,28 / 22,03 (MB 1904)
Maskin: Motala Mek. Verkstad, 2cy comp.ångmaskin på 200 Ihk - ersatt av 2 st GM-Dieselmotorer á 200 Ehk på 400 Ehk (1955)

Byggdes för August Lindvalls Ved- och Bogserings AB, Stockholm som EOL. Grundstötte och sjönk på 32 m djup i Bråviken den 16 jan 1908 kl. 04.00 på resa Norrköping-Oxelösund. Båten bärgades men ägarna gick i konkurs, men ombildades till Lindvalls Nya Bogserings AB, Stockholm och dit överfördes båten den 18 juni 1908. Lindvalls Nya sålde dock EOL den 18 juni 1915 till Rederi AB Freja, Stockholm, från 1934 med hemort i Jönköping. Kom till Norrbotten (och då stod Jönköpings Tändsticksbolag som säljare) och Anton Wirén den 13 jan 1936, från 1941 Wiréns Rederi AB, och där motoriserades hon på det egna varvet 1955 innan hon såldes den 15 nov 1962 (för 310.000 kr) till Oy G. Åsmus AB, Gamla Karleby. Grundstötte och sjönk den 10 nov 1971 utanför Mässkär vid Jakobstad. Bärgades och drogs in till Jakobstad men kom aldrig i fart igen. Skrotades sannolikt ganska snart.
Text: Bengt Westin


EOL
Eol
Foto i Bengt Westins saml.


EOL ca. 1945. Mannen på bilden är Per-Arnes bror.
Eol
Foto Per-Arne Östbergs saml.


EOL (1), ANGUR och HÖFDING i Östrand 1948
Eol, Angur och Höfding
Foto i Lennart Hedlunds saml.
IGELSTA och EOL - 1948
Igelsta
Foto: Lennart Hedlunds saml.

EOL, detalj ur ett vykort
Igelsta
Foto: Lennart Hedlunds saml.


Renö, Eol (1), Arne samt Otilia. Båtarna ligger vid kajen i Piteå, troligen 1957.
Renö
Foto: Mats Lundberg (föräldrarnas). Mats far var vid den här tiden skeppare på Renö, och har tjänstgjort på alla båtar på bilden.


Eol
Eol
Refoto: Bengt Westin


Eol

Eol
Foto: Mats Lundberg (ur föräldrarnas album).


Eol i Finland - 31 maj 1965
Eol
Foto Ivan Raborg via Bengt Westin


Tillbaka till Wiréns
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan