Express

JSQG – 5319 (13/5 1912)
Byggd 1912 vid Eriksbergs Mek. Verkstad AB, Göteborg. (stål)
23,32 x 5,21 x 2,41 m - 99,77 / 53,64 (MB 1912 - Nybyggd)
Maskin: Varvets 2-cyl. Comp.ångmaskin på 181 Ihk.
Byggdes som passagerarfartyget EXPRESS för Noraströms Nya AB, Noraström. Då passagerartrafiken redan var på upphällningen såldes hon 1916 till Ramviks Sågverks AB och dessa lät bygga om henne till bogserbåt på Hernösands Verkstad & Varf AB samma år. Priset var 107.500 kr. Sjönk vid Vågön i Öviks skärgård natten mellan 8-9 sept. 1920, troligen beroende på en öppen bottenventil. Bärgades till en kostnad av 45.186 kr och reparerades. Skiftades över till Svanö AB då dessa den 19 dec 1921 köpte bolaget. Dessa sålde henne tio år senare till Ångermanälvens Flottningsförening, Nyland för 35.000 kr, och namnet ändrades till SANDSLÅN I. Men hon visade sig vara alldeles för stor och klumpig i sorteringen och låg mest stilla. Rekvirerades till Hemsö Kustartillerförsvar 1939. Tjänstgjorde som hjälpvedettbåt av Typ 1 med beteckningen HVB 124 från den 6 september 1939 till den 22 februari 1946 i bl.a. 12e, 14e samt 17e vedettbåtsdivisionen. Var för vek för en 57 mm kanon och fick i stället en 37 mm kanon M/98 B. Utrustades också med två sjunkbombsfällare av Typ A för 105 kg sjunkbomber M/24 eller M/33, ett röjsvep M/18 samt ett skyddssvep M/34. Var klar för aktion vid Mohögs MV den 4 oktober 1939. Återlämnades den 22 feb 1946 och såldes för 75 000 kr den 10 nov. 1947 till Pr/ Erik Algot Carlsson, Härnösand. (Medredare var kände härnösandsredaren Axel Andersson). Nytt (eller gammalt) namn; EXPRESS. Hemorten meddelades 1954 vara Älandsbro. Sedan Carlsson avvecklat sitt rederi köptes hon den den 21 juni 1962 av Axel Rune Högström, Sundsvall för 8,500 kr. Han ansökte 1969 om att få kalla henne EXPRESS, ett namn som varit påmålat sedan 1947! Hon sjönk i Sundsvalls hamn men bärgades och såldes den 4 juli 1970 till Gunnar Ljung, Stockholm. För 1.600 Kr!! Skrotades i sept. 1975 vid kajen i Värtahamnen.
Text: Bengt Westin

EXPRESS fick pannhaveri 1958 innanför Jättholmarna. En backventil för matarvattnet hade lossnat och pannan fick släckas av. EXPRESS ankrade. STRÖMSBRUK bogserade henne till kaj i Stocka för reparation. Ankarkättingen stacks ut i hela sin längd och som flöte användes ett tomfat. Ankaret hämtades efter att reparationen var klar.
Text: Håkan Löfgren


EXPRESS
Express
Foto: Jan Häggströms saml. via Bengt Westin

EXPRESS utanför Räfsön (Nordingrå) på väg till Umeå - 1929
Foto i Tony Jonssons saml.

SANDSLÅN I
Sandslån I
Foto: Rolf Sahlén via Bengt Westin

SANDSLÅN I
Sandslån I
Foto: Bengt Westins saml.

HVB 124 med signalnummer H 402
Sandslån I
Foto: Lennart Hedlunds saml.

EXPRESS
Express
Foto: Bengt Johansson via Bengt Westin

EXPRESS
Express
Foto: Bernt Fogelberg via Bengt Westin

EXPRESS
Sandslån I
Foto: Bernt Fogelberg i Bengt Westins saml.

EXPRESS
Sandslån I
Foto: Bernt Fogelberg i Bengt Westins saml.

EXPRESS
Sandslån I
Foto: Lars Brolin via Bengt Westin.

EXPRESS i Sundsvall - 29 juli 1965
Express
Foto: Lars Brolin via Bengt Westin.

EXPRESS sjunken i Sundsvall - 23 mars 1968
Express
Foto: Lars Brolin via Bengt Westin.

EXPRESS under skrotning i Frihamnen 23/9 1975
Express
Foto: Olle Renck via Christer Samuelsson

Express
Foto: Olle Renck via Christer Samuelsson


Tillbaka till Ångermanälfvens Flottningsförening
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan