Bergkvara
Lat. N. 56° 23,4´. Long. O. 16° 5,5´.
Köping i Kalmar län. Hamnen har i sin inre del ett djup af 4,5 m. och något längre ut icke under 5 m. hvilket äfven är minsta djupet i inloppsrännn. Vid lastbryggan är djupet 4,5 - 4,7 m.
Lots möter till sjöss på vanlig signal och erhålles äfven vid Långören, Kristianopel och Kalmar.
Vatten och en del skeppsförnödenheter kunna erhållas. Mindre skepsvarf för nybyggnader och reparationer finnes.
Platsen har järnvägs-, post-, telegraf- och rikstelefonstation.
Bergkvara tullplats lyder under tullkammaren i Kalmar.
Ur De Svenska Kusthamnarne av C.F. Halén och G.O. Lange, publ. 1906
Hamnen har anor från medeltiden. Idag har man ca. 300 m. kaj till förfogande för lastning och lossning. Djupet vid den södra kajen är ramat till 6,1 m.
Fakta: Johnny Andersson
Bergkvara hamn - 1964
SKAGEN II målas inför säsongen som sommarbåt mellan Bergkvara och Allinge (Bornholm) år 1964.
Den ägdes av Stena och linjen fick namnet Bornholmslinjen.
Det blev tyvärr bara en sommar för denna linje. Lönsamheten var nog inte den bästa.
Foto och bildtext: Johnny Andersson
JONNY på slip i Djursvik, våren 1965
Foto och bildtext: Johnny Andersson
Bergkvara hamn - 1965
Fartyget är tyska MARGARETHA av Hamburg (byggd 1929 Scheepswerft van Diepen, Holland, ca 200 dwt) som lastar sågade trävaror från Skogsägarnas sågverk i Bergkvara. (Sågverket lades ned 1973)
Foto och bildtext: Johnny Andersson
Det tyska fartyget HEINRICH som lastar sågade trävaror vid södra kajen i Bergkvara. (Denna kaj bär förövrigt det mer ärevördiga namnet Viktoriakajen.)
Foto och bildtext: Johnny Andersson
VERTROUWEN av Degerham (125 dwt) i Bergkvara hamn våren 1965
Skutan gick med cement i säckar åt Cementas cementfabrik i Degerhamn på Öland, men ägdes av skeppare Herbert Holgersson i Bergkvara.
Såldes senare till Skånska Cementgjuteriet som byggde om den till löscementbåt och kom att användas vid byggandet av Ölandsbron 1968-1972.
Därefter såldes den till Stockholm och blev fritidsfartyg. Finns numera vid Skeppsholmen i Stockholm, renoverad till originalskick
Foto och bildtext: Johnny Andersson
VERTROUWEN i Bergkvara - 1966
Foto: Johnny Andersson
CAPELLA i Bergkvara - 1966
Foto: Johnny Andersson
Det tyska fartyget INGRID BLANCK som lastar sågade trävaror vid södra kajen i Bergkvara.
Foto och bildtext: Johnny Andersson
ALVÖ av Degerhamn (närmast) och LINDÖ av Kalmar vid Lantmännens silo i Bergkvara 1966
Foto och bildtext: Johnny Andersson
S/S HOLMEN III av Norrköping skall koppla timmersläp i Bergkvara 1966. Den här bogserbåten finns idag som museifartyget FURIE i Holland.
Foto och bildtext: Johnny Andersson
S/S GRANÖ (ex. Poseidon) av Husum vid kaj 1966 som ofta ankom Bergkvara under 1960-talet. Den drog då timmersläp till pappersmassabruken i Norrland.
Foto och bildtext: Johnny Andersson
RENÖ i Bergkvara för att hämta timmersläp - 1966.
Foto: Johnny Andersson
M/S BOHUSÖ av Skärhamn i Bergkvara med maskinhaveri 27/4-1967. Väntar här på bogserhjälp.
Foto och bildtext: Johnny Andersson
“Bogserbåt” har anlänt till Bohusö i form av räddningskryssaren DROTTNING VIKTORIA från Grönhögen.
Foto och bildtext: Johnny Andersson
“Drottningen” bogserar Bohusö till varv i Kalmar - 27/4-1967.
Foto och bildtext: Johnny Andersson
Ett besättningsfoto taget i Kalmar 1967. Anna och Einar Eriksson, “bästemannen” och skepparen på skutan Jonny av Färjestaden (de seglade skutan på två).
Damen inne i byssan är en syster till Anna på tillfälligt besök ombord. Einar var kusin med min mor, född och uppväxt här i Bergkvara.
Foto och bildtext: Johnny Andersson
JANET av Kalmar i Bergkvara 6 maj 1967
Foto och bildtext: Johnny Andersson
LISA av Kalmar lossar gödning i Bergkvara - 2 augusti 1967
Foto och bildtext: Johnny Andersson
GULLI av Djursvik i Bergkvara - 6 augusti 1967
Foto och bildtext: Johnny Andersson
Skutorna JONNY av Färjestaden och GULLI av Djursvik vid Lantmännen 1967. JONNY finns det nog inte mycket kvar av idag men GULLI skall finnas i amerikanska Boston som BEAVER.
Foto och bildtext: Johnny Andersson
ELSA av Norrköping med rapslast i Bergkvara 14 augusti 1967
Foto och bildtext: Johnny Andersson
MARINA av Byxelkrok och VERA av Degerhamn i Bergkvara 22 augusti 1967
Foto och bildtext: Johnny Andersson
STENSÖ av Väjern i Bergkvara 22 augusti 1967
Foto och bildtext: Johnny Andersson
VERA av Degerhamn i Bergkvara 22 augusti 1967
Foto och bildtext: Johnny Andersson
KARIN av Nyköping under gång syd Kalmar 1967. Rapslast och på väg till Bergkvara. Skrotad 1976 (se även längst ner på denna sidan.).
Foto och bildtext: Johnny Andersson
MAYBE av Hällevik lossar raps i Bergkvara - 21 september 1967
Foto och bildtext: Johnny Andersson
Rapstörn i Bergkvara: Fartygen GRUNO av (Stockholm ?), NORRFJORD av Skärhamn och längre bort till höger STENSÖ av Väjern - 22 augusti 1967
Foto och bildtext: Johnny Andersson
Lite senare på dagen: NORRFJORD av Skärhamn och utanför ligger VERA av Degerhamn - 22 augusti 1967
Foto och bildtext: Johnny Andersson
Kalmarsundsbolagets EBBE lämnar Bergkvara efter uppdrag - 14 oktober 1967
Foto och bildtext: Johnny Andersson
Fyrskeppet FLADEN (f.d. Hävringe, Ölands Rev) på besök i Bergkvara under förflyttning till sin nya position utanför svenska västkusten - 14 oktober 1967
Foto och bildtext: Johnny Andersson
Tyska fartyget JÜRGEN assisteras vid avgång av “Bergkvarakuttern” (Tjb 395) - 6 januri 1968
Foto och bildtext: Johnny Andersson
Foto och bildtext: Johnny Andersson
ETHEL av Dalmark i Bergkvara - 20 augusti 1968
Foto och bildtext: Johnny Andersson
GRÖNÖ av Grönhögen i Bergkvara - 22 augusti 1968
Foto och bildtext: Johnny Andersson
GRÖNÖ avgår från Bergkvara - 22 augusti 1968
Foto och bildtext: Johnny Andersson
HAVSÖ av Hällevik samt WARTENA av Grundsund, rapstörn i Bergkvara, 4 september 1968
Foto och bildtext: Johnny Andersson
FENIX av Göteborg samt lotskutter 395 - 19 mars 1972
Foto och bildtext: Johnny Andersson
Bergkvara hamn ca. 1975-76
Fartyget närmast, till höger är JOHANNES VOSS från Tyskland, som lossar långtimmer. I mitten, SOLKLINT från Slite som ligger inne för sandblästring. Längst bort till vänster ligger ANNE CATHARINA från Tyskland och lastar virke från lokala sågverk.
Foto och bildtext: Johnny Andersson
Räddningskryssaren HUGO HAMMAR från Grönhögen lämnar Bergkvara efter ett besök - 1977
Byggd på Djurgårdsvarvet 1948. 13,5 x 4,0 m. Volvo Penta MD 100, 135 hk. (insatt 1968)
Foto och bildtext: Johnny Andersson
FRANS MICHAEL i Bergkvara - ca. 1980-85
En flottläggningsstation fanns i Bergkvara ca. 1950-talet till början av 1990-talet.
Foto och bildtext: Johnny Andersson
FRANS MICHAEL och ENOCK (som var en kombinerad arbets- och fiskebåt i Bergkvara, numera skrotad)
Foto och bildtext: Johnny Andersson
VOIMA assisterar tyska G.H. EHLER till kaj i Bergkvara våren 1986
Foto: Johnny Andersson
Foto: Johnny Andersson
KOLBJÖRN - 1980-talet
Foto och bildtext: Johnny Andersson
Foto och bildtext: Johnny Andersson
Ett tidningsurklipp där våran “Rödkallen” i samråd med lotsarna assisterar
Tidningsklipp ur Östra Småland 5 dec 1988 via Johnny Andersson
KORMORAN av Hamburg i Bergkvara sommaren 1994
Foto: Johnny Andersson
Foto: Johnny Andersson
MINERAL av Haugesund lossar ekstock i Bergkvara 1994
Foto: Johnny Andersson
VIOLA II av Tallin lossar lövträ i Bergkvara 1994
Foto: Johnny Andersson
BLACK FIGHTER fördjupar farleden fram till silon - 1999
Foto: Johnny Andersson
GRETHE FIGHTER muddrar inseglingsleden tillsammans med en polsk motorpråm. Bogserbåten SJÖVIK ramar.
Foto: Johnny Andersson
PEDER MADSEN rensmuddrar vid silokajen - 1999
Foto: Johnny Andersson
RED FIGHTER muddrar vid silokajen - 1999
Foto: Johnny Andersson
SVEASUND med LASTDRAGER 8
Foto: Johnny Andersson
VOIMA assisterar bogserbåten AMON med pråmen BOXER till kaj - 2000-talet
Foto och bildtext: Johnny Andersson
SVEASUND i Bergkvara - 23 september 2000
Foto: Johnny Andersson
CHARLOTTE W i Bergkvara - oktober 2000
Foto Johnny Andersson
NEPTUN 6 i Bergkvara - oktober 2000
Foto Johnny Andersson
NEPTUN 6 skjuter på pråmen BOLLE 8, CHARLOTTE W drar
Foto Johnny Andersson
NEPTUN 6 i Bergkvara - oktober 2000
Foto Johnny Andersson
FIGHTER i Bergkvara - 2001
Foto: Johnny Andersson
POSEJDON i Bergkvara - 2001
Foto: Johnny Andersson
Danska kabelfartyget CABLE ONE av Struer lastar kabel för vindkraftparken vid Utgrunden - 2001
Foto: Johnny Andersson
FAIRPLAY VII ankommer Bergkvara med jack-up-plattformen MEB JB1, båda från Rostock - 2001
Foto Johnny Andersson
Foto Johnny Andersson
RAN i Bergkvara - 2001
Foto Johnny Andersson
ANN-CHRISTINE i Bergkvara - 2001
Foto Johnny Andersson
ARM i Bergkvara - 2002
Foto Johnny Andersson
ARM med pråm i Bergkvara - 2002
Foto Johnny Andersson
F.d. Ölandsfärjan KALMARSUND VIII av Färjestaden i Bergkvara månadsskiftet juli/augusti 2002 efter hemfärd från varv i Kroatien. Avgick sedan 3 augusti 2002 till sin hemmahamn Färjestaden.
Foto: Johnny Andersson
LARS af Oskarshamn i Bergkvara - 2002
Foto Johnny Andersson
Foto Johnny Andersson
Traditionsfartyget VEGA av Gamleby på besök i den nu tyvärr något förfallna delen av Bergkvara hamn sommaren 2012.
Foto och bildtext: Johnny Andersson
VOIMA vid kajen i Bergkvara vintern 2012
Båtarna akter om VOIMA är fyra utrangerade patrullbåtar som Torsås Kommun upplåtit plats åt fram t.o.m. Mars 2013. De skall byggas om till lyxyachter enl. de tyska ägarna.
Foto och bildtext: Johnny Andersson
Rederi Kraft AB´s båt VIND, sköter transporterna av servicefolk till Vattenfalls vindkraftsverk i södra Kalmarsund. Vid isläge ersätter VOIMA
Foto och bildtext: Johnny Andersson
Bergkvara hamn - 24 oktober 2012
Det Maltaregistrerade fartyget KAILI (4512 dwt) lastar energiflis/spån för vidare frakt till Mälardalen (Igelsta i Södertälje kanske?)
Foto och bildtext: Johnny Andersson
VOIMA avgår från Bergkvara med servicefolk på väg till Vattenfalls vindkraftverk i Kalmarsund - 25 januari 2013
Foto: Johnny Andersson
25 mars 2013 påbörjades bortbogseringen av en av de fyra utrangerade patrullbåtarna som legat i Bergkvara sedan december 2011
Foto: Johnny Andersson
VOIMA drog ut till något djupare vatten där danska RONJA tog över.
Foto: Johnny Andersson
RONJA i Bergkvara - 27 mars 2013
Foto: Johnny Andersson
27 mars 2013 återkom RONJA för att hämta ex. patrullbåt nr. 2 för bogsering till Peenemünde i Tyskland.
Foto: Johnny Andersson
SCANDICA ankommer Bergkvara 18 maj 2013
Foto: Johnny Andersson
SCANDICA lägger till i Bergkvara 18 maj 2013
Foto: Johnny Andersson
JONAS VON FRIEDRICHSTADT i Bergkvara - 16 juni 2013
Foto: Johnny Andersson
JONAS VON FRIEDRICHSTADT lämnar Bergkvara - 17 juni 2013
Foto: Johnny Andersson
FILIP lämnar Bergkvara med ett monteringsfärdigt hus för leverans norröver i den småländska skärgården - 3 juni 2013
Data för FILIP är 18 x 7 x 1,5 m. 2 x Volvo TMD på vardera 234 bhk. Lastar 50 ton. Fällbar ramp och stödben för 8 m. djup.
Foto: Johnny Andersson
M/S HALLAND av Limassol lämnar Bergkvara med flislast den 4:e april, destination Domsjö .
Fartyget är med sina 6795 dödviktston det hittills största fartyget som varit inne här vid kajen.
Foto: Johnny Andersson
Lotsbåt 790 följer i kölvattnet farleden ut.
Foto: Johnny Andersson
SARPEN och GENERAL ZARUSKI i norra hamnen i Bergkvara - 25 juni 2014
Foto: Johnny Andersson
Foto: Johnny Andersson
SHALOM ankommer Bergkvara - 24 juli 2014
Byggd 1896 i Vegesack (Bremen). Kom till Sverige och hette då THELLEF (7711). Ombyggd på Trelle varv, Kållandsö, till missionsbåten SHALOM (3) (SCQD) med Oskarshamn som hemmahamn.
Foto: Johnny Andersson
Foto: Johnny Andersson
Briggen TRE KRONOR lägger till vid Viktoriakajen i Bergkvara - 19 augusti 2014
Foto: Johnny Andersson
Foto: Johnny Andersson
KARL-ERIK och OXELÖSUND i Bergkvara - 18 januari 2015
Foto: Johnny Andersson
Foto: Johnny Andersson
HAGBARD utanför Bergkvara - 30 juni 2015
SFC-8624. Tärnö Bolagen AB, Tärnö. Byggd 1979 i Finland i stål. 10,50 x 2,75 x 1,20 m. 210 EHK.
Foto: Johnny Andersson
Foto: Johnny Andersson
HARDING i Bergkvara - 4 januari 2016.
Foto: Johnny Andersson
VIKTOR och pråmen CARRIER 4 vid ankomst till Bergkvara - 10 augusti 2017
Foto: Johnny Andersson
Foto: Johnny Andersson
OBELIX i Bergkvara, som har bogserat en offshore-plattform från Grenå i Danmark till Utgrundens vindkraftspark i södra Kalmarsund - 17 juli 2018.
Foto Johnny Andersson
Jack-up riggen heter WIND PIONEER och dess hemmahamn är Aarhus i Danmark. Riggen gick med lots för egen maskin in och ut i farleden, men bogserades av OBELIX ute i sundet. - 2 augusti 2018.
Foto Johnny Andersson
WIND PIONEER - IMO: 8660222. Br.t. 2852, Dwt 1838. 57,22 x 28,03m. Byggd 2010.
Foto Johnny Andersson
Bergkvara Lotsplats - 1965
Foto och bildtext: Johnny Andersson
Lotskutter 394 lämnar lotshamnen, våren 1966
Foto och bildtext: Johnny Andersson
Lotstjänstefartyget KALMAR i Bergkvara våren 1966
Foto och bildtext: Johnny Andersson
Tjb 395 ankommer till Bergkvara sommaren 1971
Foto: Johnny Andersson
Bergkvara Lotsplats - 25 november 2012
Lotsplatsen är sedan länge kommunägd men Sjöfartsverket hyr fortfarande plats för att temporärt kunna förtöja i hamnen.
Foto och bildtext: Johnny Andersson
Tjb 790 i Bergkvara - 25 november 2012
Foto: Johnny Andersson
Tjb 717 i Bergkvara - 10 juni 2013
Foto: Johnny Andersson
Tillbaka till hamnar
Tillbaka till startsidan