Harry
SGVU – 9191
Byggd 1887 vid Brynäs-Atlas Varf AB, Gävle (Järn)
18,80 x 4,75 x 2,48 m (SV 1915)
Maskin: Atlas MV 2cy comp.ångmaskin på 140 Ihk, ersatt av en Skandiaverken AB 480C dieselmotor på 300 Ehk (1950)
Byggdes för Korsnäs Sågverks AB, Korsnäs som KORSNÄS. Fick tillägget I sannolikt 1947 då bolaget hette Korsnäs AB. Såldes ca 1949 till Martin Ankarstad, Stockholm och han lät bygga om båten vid Kooperativa Åkeriföreningen i Stockholms Smidesverkstad och motorisera vid Mek. Verkstaden Ideal vintern 1949-1950. Omdöptes därefter till ARNE, men såldes redan 1952 för 120 000 kr till Sand & Grus AB Jehander, Stockholm och dessa kallade båten MUNSÖ, då hon drog gruspråmar från just Munsö. Motorbogseraren ’Arne’ av Stockholm, byggd av järn i Gävle 1889 och helt ombyggd i Stockholm 1950, har av bogserbåtsbefälhavaren Martin Ankarstad, Enskede, för 120 000 kr sålts till Sand & Grus AB Jehander, Stockholm. Emedan fartyget nu skall gå i regelbunden trafik mellan Stockholm och bolagets grustag på Munsö har det omdöpts till ’Munsö’. (SST 16-1952). Namnet fick båten behålla då den 1967 förvärvades av Sven Ulrik Lindberg, Stockholm. Såldes 1974 till R.G. Andersson, Lilla Edet som överförde samma år till Andersson & Co med nytt namn; HARRY. Köptes 1984 till U. Lundberg, Göteborg som 1993 lät Föreningen L. Laurin få överta båten. Ja, överta och överta. Lundberg betalade 95.000 kr och sålde för 300.000 kr!! Är nu museibåt i Lysekil.
Text: Bengt Westin
KORSNÄS I på sommarutflykt med personal på Korsnäs, vid Hålö 26 juni 1926
Foto: Klas-Åke Perssons saml. (Klas-Åkes morfar var kamrer vid Korsnäs såg då)
Foto: Klas-Åke Perssons saml.
KORSNÄS I trol. ca. 1930
Foto: Anders Winters saml.
KORSNÄS I
Foto: Malte Erikssons saml. via Bengt Westin
KORSNÄS I
Foto: Lars Petterssons saml. via Bengt Westin
KORSNÄS I
Foto: Lars Petterssons saml. via Bengt Westin
ARNE (det är Lennarts far vid relingen)
Foto: Lennart Sundbergs saml. (Lennart var f.ö. maskinist ombord under några år när båten var Jehanders och hette MUNSÖ)
MUNSÖ
Foto: Bernt Fogelberg via Bengt Westin
MUNSÖ vid ett av Jehanders grustag i Mälaren
Foto: Lennart Sundberg
MUNSÖ´s propeller
Foto: Lennart Sundberg
Omkastbar 4-cyl. Skandia 300 hk - 1967
Foto: Lennart Sundberg
Foto: Lennart Sundberg
MUNSÖ bogserar BACKE på Riddarfjärden 1/3 1969
Backe hade legat som ångcentral vid Finnboda varv under reparationen av M/T Archer
Foto: Christer Samuelsson.
Foto: Christer Samuelsson.
MUNSÖ ankommer Bergkvara på sin resa sydvart med (trol.) f.d. minsveparen ULVÖN i släp - hösten 1972
Foto: Johnny Andersson
Foto: Johnny Andersson
Foto: Johnny Andersson
HARRY i Lysekil 17/9 1996.
Foto: Krister Bång via Patrik Nylin
HARRY i Smögen 8/7 1998.
Foto: Krister Bång via Patrik Nylin
Foto: Krister Bång via Patrik Nylin
HARRY på Saltöfjorden (Lysekil) med Stora Skeppsholmen om styrbord - 19/8 2000
Foto: Anders Engdahl
HARRY i Lysekil 23 maj 2005.
Foto: Stig Samuelsson
HARRY i Lysekil 24 mars 2006.
Foto: Stig Samuelsson
HARRY med BONDEN i bakgrunden, Lysekil 7/7 2006.
Foto: Patrik Nylin
Tändkulans dag i Lysekil 19 augusti 2006.
Foto: Stig Samuelsson
Foto: Stig Samuelsson
Foto: Stig Samuelsson
Stig blir omkörd under seglingstur 21 augusti 2006.
Foto: Stig Samuelsson
Foto: Stig Samuelsson
Foto: Stig Samuelsson
HARRY torrsatt på slipen i Lysekil 31/3 2007
Foto: Stig Samuelsson
Foto: Stig Samuelsson
HARRY på utflykt 6 juni 2007. Förtöjd vid St Kornö.
Foto: Stig Samuelsson
Foto: Stig Samuelsson
HARRY 23/7 2008
Foto: Stig Samuelsson
HARRY
Foto: Stig Samuelsson
HARRY erbjuder bogsering
Foto: Stig Samuelsson
HARRY i Lysekil 19/12 2008
Foto: Stig Samuelsson
HARRY - 28 maj 2009
Foto: Stig Samuelsson
HARRY
Foto: Stig Samuelsson
HARRY - 30 maj 2009
Foto: Stig Samuelsson
HARRY - 14 februari 2010
Foto: Stig Samuelsson
Foto: Stig Samuelsson
HARRY - sommaren 2010
Foto: Knut Ragnar Holme
HARRY vid ångbåtsbryggan på Bohus Malmön - 15 maj 2012
Foto: Stig Samuelsson
Tillbaka till Jehanders
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan