Janne Nordstedt´s bilder från 1964 och framåt
Janne trött efter mycket övertid och äntligen helgledig
Foto Jan Nordstedt
Janne berättar om sin tid vid Högmarsö Varv/Furusunds Slip & Mekaniska Verkstad:
När jag slutat skolan för verkstadsmekaniker var jag 15 år gammal. Efter att ha tillbringat sommaren hemma så sökte jag jobb på arbetsförmedlingen i augusti. Det fanns två jobb, ett vid Rimbo-Tvätten samt ett på Högmarsö Varv, eller Furusunds Slip och Mekaniska Verkstad. Jag valde naturligtvis varvet.
Mitt första jobb där var att löda samt montera bränslerör till lysmaskinerna i varvets nybygge, bogserbåten TOR, beställd av Transportbolaget och nyligen sjösatt.
Mitt andra jobb var att måla maskinrummet samt alla tankar ut- och invändigt. Våren 1965 tillverkades en fällbar mast i aluminium. Snickarna monterade fönster och inredning. Jag fick i uppgift att spackla och måla styrhus och kappar, ledstänger samt däck. Styrmaskinkolvar monterades med hjälp av svetsarna. Danskar från B&W var där och riktade in huvudmotorn , en B&W Alpha 790 ahk, mot kopplingen samt provkörde vid kaj. Vid provet brast en ekpollare på kajen och ekipaget höll på att sänka varvets pontonkran men man hann få stopp i tid.
Nu blev det mycket övertid och mer pengar i plånboken. Det hade tagit varvet fem år att bygga fartyget och nu satte TB press på dem för att få bygget färdigställt. Det sista arbetet som jag gjorde ombord var att färdigställa toaletten medans snickarna fick mässen klar.
Vintern 1966 hade vi TB´s BRITA för plåtbyte samt att vi monterade ny axel, hylsa och cedervallsbox. Jag har aldrig arborrat ett hylshål förr så det blev spännande då hylsan skulle krympas fast, men det gick bra.
BRITA kunde ha blivit vrak på slipen
Hon hade ett snyggt maskinrum med en Lister Blackstone huvudmaskin, rent och snyggt ovan durk. Vid skärning av gamla fartygsplåtar så började det att brinna duktigt under durkarna, som delvis var skruvade fast. Men vi fick elden under kontroll. Under durkarna hade ingen rengjort på åratal.
Ibland hade vi dåligt med arbete och då blev det reparationsarbeten på materiel. Jag kommer ihåg en vinter när jag stod i verkstan och svarvade samtliga hjul till storslipen, många hjul blev det....
Bytte hela durken i TB-LIDINGÖ, det gick åt lite plank där. Andra jobb var reparationer av pumpar, ställbara propellrar, byte av träbordläggning, garnering m.m. Skrapning, målning av pråmar, drevning och beckning förekom då det inte fanns svarvjobb. Sista året (1969) var vi 6 man. Vintern 1969-70 ryckte jag in som motorman i Flottan.
Förutom TB´s eget tonnage så hade man privata kunder, skutor, trålare tankpråmar m.m.
Lönen för den nyanställda 15-åringen var ca. 210:-/veckan. Hyran för "baracken" 15:-/månaden. Inklusive övertid kunde man komma upp i 385:-/veckan, vilket var bra betalt för en 15-åring på den tiden.
När Janne började på varvet 1964 var de runt 22 man, när han ryckte in i lumpen 1969 blev det bara 5 man kvar.
| Personal vid varvet 1964-69 |
Yrke/titel | Namn | Anm. |
| Ingenjör | Lindahl | |
| Verkmästare | Adolf Ardenstedt | var kvar 1969 |
| Svetsare | Gunnar Ardenstedt | var kvar 1969 |
| Svetsare | Harry Ardenstedt | var kvar 1969 |
| Verkstadsmekaniker | Sixten Berglund | var kvar 1969 |
| Verkstadsmekaniker | Hans Mattsson | var kvar 1969 |
| Verkstadsmekaniker | Jan Nordstedt | var kvar 1969 |
| Ångmaskinist | Gunnar Larsson | |
| Timmerman | Henry Sundman | |
| Timmerman | Martin Sjöholm | |
| Förrådsman/Löneräknare | Roland Sjöholm | |
| Diversearbetare | Knut Buske | |
| Diversearbetare | Svensson | |
| Diversearbetare | Rune Jansson | |
| Diversearbetare | Knud Figenskou | |
| Diversearbetare | Jansson | |
| Diversearbetare | Veikku Lautakattu | |
| Diversearbetare | Smålänningen | |
| Diversearbetare | Nils Karlsson | |
| Diversearbetare | Arnold | |
Samt folk som jobbade under kortare perioder - kom och försvann
Bl a som elektriker - Bo Mattsson
Högmarsö Varv 1965.
Runt 1870 startade Furusunds Slip AB av Jonas Petter Elfving. Vid hans död 1912 övertogs rörelsen av hans söner men ganska snart överlät de verksamheten till Upsala Transport AB. Dessa fussionerades något år senare (1916-18?) med Transportbolaget.
Foto Jan Nordstedt
MUNIN, MERCUR och HUGIN vid Högmarsö Varv 1965
Foto Jan Nordstedt
Byte av bordläggning i NYNÄS 10 vintern 64-65
Foto Jan Nordstedt
Pråmen LIDINGÖ, byte av durk i lastrum, ca 1965.
Foto Jan Nordstedt
Högmarsö Varv 1965-66
Foto Jan Nordstedt
Plåtbyte i BRITA på lilla slipen ca. 1967
Foto Jan Nordstedt
TB´s pråm på lilla slipen
Foto Jan Nordstedt
INGRID på lillslipen och ANITA på storslipen
Foto Jan Nordstedt
Rune J har knackat rost och black warnish och är lite sönderbränd
Foto Jan Nordstedt
Janne och Veiko vid Högmarsö Varv 1967
Foto Jan Nordstedt
Janne på kajen i Oslo hamn framför TEXAS CLIPPER - 1968
Foto Jan Nordstedt
Äntligen helg, hem på egen köl - 1968
Foto Jan Nordstedt
Lyktbyte på den egna PV-52:an - 1967
Foto Jan Nordstedt
Modell av TB´s TOR som Janne byggde på ledig tid av kaffeburkar!!
Foto Jan Nordstedt
Jannes fina plåtmodell av TOR
Foto Jan Nordstedt
LUNA i Norrtälje på 1960-talet
Foto Jan Nordstedt
Jannes första fiskebåt - 1976
Foto Jan Nordstedt
Janne på sin egenhändigt ritade stålbåt, i Södertälje Mälarhamn 1980
Foto Jan Nordstedt
Tillbaka till bilder från folket ombord m m
Till Transportbolaget
Tillbaka till startsidan