John Ekman.

SGHM – 12388
Byggd 1961 vid Rauma-Repola Oy, Lovisa. (Stål)
29,00 x 8,83 x 4,00 m (SS 1986)
Maskin: Klöckner-Humbolt (Deutz) RBV8M-545 8cy överladdad dieselmotor med en effekt på 1320 hk eller 970 KW vid 100% överladdning och ett varvtal om 380 varv/ minut. Dragkraft vid pollare 13 ton.

Byggdes för Dynäs AB som JOHN EKMAN. Övertogs 1966 av Norrlands Skogsägare Cellulosabolag, som 1988 ändrade bolagsordning och namn till NCB AB. Såldes 1992 för 1 miljon kronor till Ådalens Stuveri AB, Kramfors. Sedan stuveriet avvecklats 2006 såldes båten till Marine Carrier i Piteå. Hon skall dock fortsätta med samma uppdrag som tidigare i Ångermanälven.
Text: Bengt Westin. (kompl. Ulf Eriksson)

Såld i januari 2007 till Marine Carrier i Piteå. Men båten kommer att finnas kvar i älven även fortsättningsvis. Piteåföretaget har nämligen tecknat avtal med SCA och Mondi om att fortsätta det isbrytaruppdrag som John Ekman haft sedan tidigare. enligt Allehanda.se 6/1 2007.


På Dockstavarvet 16/6 2006.


Hämtar timmer i Söderhamn i mitten av 1960-talet.
John Ekman
Foto: Lars Brolin via Bengt Westin.

Vid flytdockan i Lunde 1972.
John Ekman
Foto: Bengt Westin.

Nedanför Sandöbron 1976.
John Ekman
Foto: Jan Häggström via Bengt Westin.

John Ekman
Foto: Jarl Larsson

John Ekman i Arnöviken i början av 1980-talet
Foto: Conny Gustavsson

Under isbrytning i Härnösands hamn 1989.
John Ekman
Foto: Jan Häggström via Bengt Westin.

I torrdockan i Gustavsvik, juni 1992.
John Ekman
Foto: Bengt Westin.

Vid 40-årsfirandet i augusti 2001.
John Ekman
Foto: Bengt Westin.

I Utansjö 2004.
John Ekman
Foto: Bengt Westin.

John Ekman och Carrier 5 vid kajen i Hörneborg, Örnsköldsvik, 14/8 2007
John Ekman
Foto: Ola Bäckström

John Ekman
Foto: Ola Bäckström

John Ekman och Carrier 5 vid f.d. Domsjö Sågs kaj, Örnsköldsvik, 15/8 2007
John Ekman
Foto: Ola Bäckström

John Ekman
Foto: Ola Bäckström


John Ekman och Carrier 8 på Ö-viksfjärden 30/5 2008


John Ekman och Carrier 5 (IMO 5173527) i Hörneberg, Örnsköldsvik, 2/7 2008
I bakgrunden ses det nya kraftvärmeverket som är under uppförande.
John Ekman
Foto: Ola Bäckström

John Ekman
Foto: Ola Bäckström

John Ekman
Foto: Ola Bäckström


John Ekman och Lodbrok vid Gustavsvik 6/9 2008
John Ekman
Foto: Bengt Westin


JOHN EKMAN i Lugnvik 29/9 2008
John Ekman
Foto: Pierre Huisman

John Ekman
Foto: Pierre Huisman

John Ekman
Foto: Pierre Huisman


John Ekman och Lodbrok i Södertälje 18/10 2008


JOHN EKMAN i Rundvik - 6 maj 2010
John Ekman
Foto: Oscar Wulff

John Ekman
Foto: Oscar Wulff

John Ekman
Foto: Oscar Wulff

John Ekman
Foto: Oscar Wulff

John Ekman
Foto: Oscar Wulff

John Ekman
Foto: Oscar Wulff

John Ekman
Foto: Oscar Wulff

John Ekman
Foto: Oscar Wulff

JOHN EKMAN i Lugnvik - 13 juli 2012
John Ekman
Foto: Magnus Häggström

John Ekman
Foto: Magnus Häggström

JOHN EKMAN och pråmen CARRIER 15 som fungerar som kaj vid utlastningen i Lugnvik - 13 juli 2012
John Ekman
Foto: Magnus Häggström

Översikt över Lugnviks sågverk - 13 juli 2012.
John Ekman
Foto: Magnus Häggström

JOHN EKMAN på Dockstavarvet - 26 april 2015
John Ekman
Foto: Ingemar Landström

JOHN EKMAN vid Dockstavarvet - 3 juli 2015
John Ekman
Foto: Bengt Westin

JOHN EKMAN - 21 augusti 2018
John Ekman
Foto: Anders Winter


Reklam för varvet.
John Ekman
Via Bengt Westin.


Tillbaka till Marine Carrier
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan