Lastbilar - ej Scania eller Volvo
ASEA - 1941
EBV 12/12 chassinummer 22. Original totalvikt var 3 800 kg., men är numera ( för att kunna köras på B-körkort) nedtypad till 3 500 kg. Räckvidden uppgavs original vara 6 mil vid normal körning/last. Utan last har denna bil nu klarat 10 mil på en laddning. Batterier är 2 x 20 seriekopplade 2 volts celler. Toppfart 35 km/h. Detta är det enda bevarade ex. som för närvarande kan köras på landsväg. Ägs av Aros Motorveteraner, Västerås.
 Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
 Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
 Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
 Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
 Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
SEA - 1943
Svensk Elektrobil AB. Framtagen av ASEA, ram från Volvo, monterad av Luth & Rosén i Eskilstuna. 4 seriekopplade 12 V batterier, vilket driver fordonet 45-50 km. Toppfart 30 km/t. Lastar 850 kg. Bilen tillhör Faktorimuseet i Eskilstuna. 
 Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson 
 Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson 
 Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson 
 Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson 
 Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson 
Kalmar Terminal - 1970
Perkins V8 diesel på 180 hk. Byggd i 2 ex.
 Foto: Lars Johnson - 1/8 2018
Foto: Lars Johnson - 1/8 2018
 Foto: Lars Johnson - 1/8 2018
Foto: Lars Johnson - 1/8 2018
 Foto: Lars Johnson - 1/8 2018
Foto: Lars Johnson - 1/8 2018
 Foto: Lars Johnson - 1/8 2018
Foto: Lars Johnson - 1/8 2018
 Foto: Lars Johnson - 1/8 2018
Foto: Lars Johnson - 1/8 2018
Ford i Ingvar Lundqvist Åkeri i Östanbäck. Skall lasta grus, för hand.
 Foto hos Kjell Lundqvist via Lennart Hedlund
Foto hos Kjell Lundqvist via Lennart Hedlund 
Ford i Ingvar Lundqvist Åkeri i Östanbäck. Fullt hölass vid Nordanå i Skellefteå.
 Foto hos Kjell Lundqvist via Lennart Hedlund
Foto hos Kjell Lundqvist via Lennart Hedlund 
Ford i Ingvar Lundqvist Åkeri i Östanbäck. Mjölktransport från Östanbäck till mejeriet i Byske.
 Foto hos Kjell Lundqvist via Lennart Hedlund
Foto hos Kjell Lundqvist via Lennart Hedlund 
Ford 350 bärgningsbil - 1965
Effekt: 179 hk. Vikt: 4 200 kg. Tillhör Bärgningscenter Eskilstuna
 Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
 Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
 Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
 Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
 Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
Dodge RC - 1938
Motor: 84 hk. Vikt: 1540 kg.
 Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
 Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
 Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
Foto: Lars Johnson - 30/6 2012
Dodge - 1938
5500 kg. 82 hkr bensinmotor. I drift in på 1970-talet i Göteborg.
Skoklosters Motormuseum - juli 1975
 Foto: Lars Johnson - juli 1975
Foto: Lars Johnson - juli 1975
Austin LWB Diesel - 1954
Återfinns i Namnå Norge
 Foto: Lars Johnson - Åkarsvängen/Tunga Rallyt i Södertälje 12/9 2015
Foto: Lars Johnson - Åkarsvängen/Tunga Rallyt i Södertälje 12/9 2015
 Foto: Lars Johnson - 12/9 2015
Foto: Lars Johnson - 12/9 2015
Lokomo A353NR - 1985
Många komponenter från Volvo: daghytt från Volvo F10/12, motor: Volvo TDA100A på 250 hkr, SR62 växellåda, framaxel och tandemboggie samt motorn i krandelen som är en TD40A (6 cyl på ca 100 hkr). Det var samma motor som i Volvo F4. 50 tons lyftkraft.
 Foto och fakta: Jari Pellas
Foto och fakta: Jari Pellas 
 Foto: Jari Pellas
Foto: Jari Pellas
Renault Magnum med Volvo D13A (Renault DXI)
 Foto: Jari Pellas
Foto: Jari Pellas
Renault Magnum med 12 liters Mack-motor
 Foto: Jari Pellas
Foto: Jari Pellas
Renault Magnum med Volvo D13A (Renault DXI)
 Foto: Jari Pellas
Foto: Jari Pellas
Peterbilt i Stöllet, Värmland - 3 augusti 2018
 Foto: Lars Johnson - 3 augusti 2018
Foto: Lars Johnson - 3 augusti 2018
 Foto: Lars Johnson - 3 augusti 2018
Foto: Lars Johnson - 3 augusti 2018
 Foto: Lars Johnson - 3 augusti 2018
Foto: Lars Johnson - 3 augusti 2018
Ford Trader NC 70 D 170
1963
 Foto: Lars Johnson - Tunga Rallyt/Åkarsvängen 12/9 2015
Foto: Lars Johnson - Tunga Rallyt/Åkarsvängen 12/9 2015
Tillbaka till Scania-Vabis
Tillbaka till startsidan