Tyr

11028
Byggd 1896 vid Lundby Mek. Verkstad AB, Lundby Nb 08 (Järn)
16,39 x 4,19 x 2,55 m (nyb.)
Maskin: Varvets comp.ångmaskin på 112 Ihk, ersatt av en Skandia råoljemotor på 40 Ehk (1951), utbytt mot en Volvo-Penta dieselmotor på 135 Ehk (1961) och en ny Volvo-Penta dieselmotor på 210 Ehk (1976)
Levererades den 24 nov 1896 till Uddevalla Bogserings- och Transport AB, Uddevalla som TYR. Överfördes 1917 till Bogserings AB Tyr /A. Cöster/, Uddevalla som i feb 1927 hyrde ut till Bogserings AB A.P. Johansson, Göteborg efter att ha legat upplagd sedan aug. 1924. 1930 köptes hon av Bogserings AB A.P. Johansson och de överlät 1934 till C.L. Hanssons Stuveri AB, Göteborg. 1948 blev Georg Holm, Göteborg ny ägare för 5.300 kr, och han sålde 1950 till John Kristensson, Donsö. Denne lät bygga om båten 1951 vid Göteborgs Varvs AB, Marieholm till tankfartyg med namnet SNÄCKAN. Förliste i Göteborgs södra skärgård den 26 nov 1965. Bärgades av Röda Bolaget och bogserades till Gotenius varv där hon iståndsattes och förlängdes 2 m 1966. 1969 blev Lars och Ingemar Kristensson delägare, och samma år såldes hon för 60 000 kr till Norske Fina A/S, Bergen. De ändrade hemorten 1970 till Avaldsnes, och namnet till RASK. 1985 köptes hon för 85 000 Nkr till Pr/ Rask (T. Johnsen & E. Bakken), Brandasund och därefter är ödet okänt.
Text: Bengt Westin


Tillbaka till Tyr/Bohus Tug
Tillbaka till bogserbåtssidan
Tillbaka till startsidan