Uppdrag på 70-talet

av Bengt-Olof Lindgren

70-talet

Vi börjar från början med slutet på uppdragen vid Neptunbolaget. Jag hade de senaste åren varit med Sleipner och kranarna dels i Stavanger men också i Åndalsnes i Norge. Där hade vi sysslat med ankarläggning och förtöjning av betongmonster, så kallade Condeeper . Där sysslade man med allt från att vara kock till skeppare, städare, maskinist, matros, allt som behövdes.

Nu satt jag på AXEL liggande vid bärgningsstation Gåshaga längst ute på Lidingö. Jag hade blivit anställd vid Transportbolaget i Stockholm . Maskinisten var från Umeå eller Luleå. Vi var två man i besättningen. Detta höll ju inte i sig så värst länge. Det var tänkt att jag skulle ha AXEL som skeppare, men det behövdes mer folk än vi två. Efter någon vecka så var jag inne och sprang runt på bogserbåtarna i Stockholms hamn. Det var TRIO som jag körde ut mat i skärgården med, på grund av isen. Det var IVAR som jag drog Stockholm stads pråmar med från Norra Hammarbyhamnen till Hornsberg med någon last som kommit med båt. Det var TOR som jag drog Johnssonskepp med till kafferosteriet Gäddviken . Det var BILL som jag drog tankers till Telegrafberget med. Det var STARKODDER som jag bröt is med vid söder Mälarstrand och fastnade i en hög med dumpade personbilar nedanför bryggeriet. Det var STARGROGG som jag drog tankers till Rasta med. Det var THETHIS som jag jobbade med i Södertälje och Nynäshamn. Det var BULL som jag var på jobb med vid Finnboda. Med andra ord man sprang liksom runt. KARL gick till Luleå eller gjorde han inte detta. Var det året innan som KARL plurrade?


AXEL assisterar SANTAGATA i Luleå hamn 10 augusti 1977.
Foto: Bengt-Olof Lindgren.


Jag har en minneslucka på någon månad här. Jag vet att jag åkte till AXEL i Luleå och drog malmbåtar. Vi var dubbla gäng och bodde i lägenhet på stan. Körde dygn om dygn, det var Signalstation som var våra ordergivare. Under tiden som AXEL var i Luleå så ersatte HERBERT henne i Stockholm . KARL låg då på Gåshaga för renovering efter att ha slagit runt uppe i Luleå och blivit vattenskadad. Vi låg vid gamla malmkajen vid plåtskjulet med Neptuns bärgnings materiel . Vi hade en matros ombord vars bror var lots, han levererade sik på morgonen. Så mycket fisk blev det. Vid ett tillfälle så var vi på jobb med ett stort fartyg lastat med kol som skulle in. AXEL hade kopplat fören denna dag (det var indelat på varandag akterbåt och varannan förbåt) och VIKTORIA skulle koppla aktern när vi kom in till hamnen. Nu var det så att detta var under den tidsperioden när det muddrades för Stålverk Åttio. Och något hade rullat ner i rännan och som jag minns detta var det i jämnhöjd med oljekajen (1977). Lotsen undrade vad som inträffade ligger vi still? Jag svängde lite babord, fören vred sig åt samma håll. Sen vred vi åt andra hållet. Hon vred sig, men rörde sig inte framåt. VIKTORIA kom ut och kopplade aktern, drog lite akter över. Jag höll upp i enslinjen och helt sakta fram så var vi inne i hamnen vände runt och fick henne till kaj.

Vi skeppare var från tre olika håll under denna sommar i Luleå. Vi var två från Stockholm varav en från Neptun och en från TB, en från Röda i Göteborg och en från Malmö bogser. Vilket gjorde att man fick träffa folk inom rederiet. Någon gång i månadsskiftet aug - september var det så dags att för oss att lämna Luleå, det hade kommit en ny bogserare från varvet. Så vi var överflödiga. Tågesa till Stockholm och byte samma dag till HERBERT för transport till Göteborg.

Så var man då hemma i Stockholm igen. Blev nu Skeppare i avlösargäng, som innehöll Skeppare, maskinist, matros och motorman. Fyra fasta gäng som vandrade efter schema. Och så vårt gäng, nummer fem som bara visste att vi fanns. Sjukdom, slut på arbetstiden, ledighet hos de andra så fick vi rycka in. Med andra ord vi körde allt som flöt inom bolaget. KARL var nu färdigrenoverad låg på station i Nynäshamn. BULL, AXEL, THETIS, STARKODDER, BILL, TOR, STARKGROGG (TEBE) och IVAR. TRIO var såld i detta läge. Här någonstans såldes också STARKODDER och HEIMDAL kom till Stockholms hamn istället. Med detta som bakgrund är vi framme i september 1977. Jag har AXEL på uppdrag i Södertälje. Vilket vännen Lars lyckades fotografera vid flera tillfällen. Det var mycket jobb i Södertälje hamn på den tiden. Denna höst kom det in ett Walleniusfartyg med nya bilar till Södertälje uthamn. Vi var två bogserbåtar som tog in henne. BULL i fören och TEBE var akterbåt. Kopplade förbåten utanför Brandalsund. På den tiden fanns ännu beredskapsbron kvar i Brandalsund, syns på något foto av Tor vid ett annat tillfälle. Var jag minns av detta var att kraftledningen som går i luften från Igelstasidan bort mot Oljehamnen var ett problem som inte blev något problem. Ingen fastnade i denna ledning, men nära såg det ut.

Vi börjar i Stockholm på THETIS, går till Nynäshamn. Assisterar tillsammans med KARL in ett ryskt tankfartyg vid namn TALSY. Går sedan upp till Södertälje och tar in en rysk tanker med namnet TSESIS. TOR är där med. Men det kom inte upp något tankfartyg. Hon hade parkerat ute vid Fifång på en grynna. Hänvisar till 1977 bland Uppdrag. Med utdrag ur tidningsartiklar m.m. Tilläggas där är att kabeln var torr och ålderstigen. Den blev utbytt mot en helt ny efter detta.

När TOR skulle gå tillbaka till Södertälje så tog han fel på farleden till Södertälje. Fastnade på en grynna, men efter som vinden tryckte på utifrån så steg vattnet. Och han kom loss. Juldagen går vårt gäng på Bull och jag mönstrar styrman. Det var ett jobb på Kockums i Malmö som gällde. Det var första gången jag fick se en riktigt stor tankbåt, vilken var en av Salénarna. Namnet minns jag inte. Det var ett snabbjobb 5-6 timmar kanske sen hemåt igen till Stockholm. Vi kom hem och fick ledigt över Nyår.

Text: Bengt-Olof Lindgren


Tillbaka till uppdrag
Tillbaka till startsidan