Volvo
Volvo B10 - 1938
Tillverkades 1936-1943. Bensinmotor.
Foto: Lars Johnson - 12/9 2009
Foto: Lars Johnson - 12/9 2009
Volvo B11 - 1938
Motor: Volvo FC. 72.224 6-cyl. bensinmotor på 90 hkr. Manuell osynkroniserad växellåda, 4 fram, 1 back.
Kaross: Århus Karosserifabrik 55/38/49
Bussen levererades 1938 till Østhimmerlands Rutebiler och gick i trafik fram till 1973 då bensinkrisen gjorde att fordonet blev väl dyrt att ha i trafik och avregistrerades då. Efter att ha stått i garage till 1988 så iståndsattes bussen igen för att åter inregistreras året därpå. Nu fick bussen inte samma nummerplåt (U9101) som tidigare, men det korrigerades 2004 när bussen övertogs av Bushistorik Selskab i Skælskør. Efter kriget skedde en stor renovering 1949 vid Århus Karosserifabrik.
Foto: Per Körnefeldt - Skælskør på västra Själland - 25 augusti 2012
Foto: Per Körnefeldt - Skælskør på västra Själland - 25 augusti 2012
Foto: Per Körnefeldt - Skælskør på västra Själland - 25 augusti 2012
Volvo LV 127 DT - 1941
En av de "vita bussar" som hämtade befriade fångar ur tyska konsentrationsläger i slutet av andra världskriget.
I Kungsträdgården i Stockholm
Foto: Lars Johnson - 7 maj 2015
Foto: Lars Johnson - 7 maj 2015
Foto: Lars Johnson - 7 maj 2015
Foto: Lars Johnson - 7 maj 2015
Foto: Lars Johnson - 7 maj 2015
Foto: Lars Johnson - 7 maj 2015
Volvo 5800 L342 - 1951
Enligt uppgift ska denna buss ha tillhört Oslopolisen
Foto: Per Körnefeldt - 22 augusti 2014
Foto: Per Körnefeldt - 22 augusti 2014
Foto: Per Körnefeldt - 22 augusti 2014
Volvo - 1953
Volvo Boxer med kaross tillverkad i Vasa av Haldins, som hade samarbete med SKV. Karossen är av limmad fanérspant, vilket vid den tiden var det överlägset starkaste sättet att bygga busskarosser. Från början var denna buss en turistbuss som senare byggts om till en rullande festbuss. Var en legend i finska Österbotten mellan ca 1975-95, då den syntes vid biltävlingar och dansplatser. Av 6-7 liknande "raggarbussar" är det bara "Free Time"-bussen som har överlevt.
Foto och text: Jari Pellas
Foto: Jari Pellas
Foto: Jari Pellas
Foto: Jari Pellas
Volvo B616, 1953, Källbergskaross
Foto: Lars Johnson - 12/9 2009
Foto: Lars Johnson - 12/9 2009
Volvo B635 -1959
Larvikkarosseri
Foto: Lars Johnson - 12/9 2009
Volvo B 638 - 1953
Foto: Lars Johnson - Tunga Rallyt/Åkarsvängen 12/9 2015
Foto: Lars Johnson - Tunga Rallyt/Åkarsvängen 12/9 2015
Volvo B638 - 1953
Foto: Lars Johnson - 12/9 2009
Volvo B 638 3 - 1955
Foto: Lars Johnson - 15/9 2018
Foto: Lars Johnson - 15/9 2018
Volvo B657 - 1963
Foto: Lars Johnson - 12/9 2009
Foto: Lars Johnson - 12/9 2009
Volvo B 727 Titan - 1954
Karos från SKV - Karosseriverkstäderna i Katrineholm
Foto: Lars Johnson - Tunga Rallyt/Åkarsvängen 12/9 2015
Foto: Lars Johnson - Tunga Rallyt/Åkarsvängen 12/9 2015
Foto: Lars Johnson - Tunga Rallyt/Åkarsvängen 12/9 2015
Volvo B 727x2 - 1954
Foto: Lars Johnson - 15/9 2018
Volvo
Foto: Lars Johnson - 15/9 2018
Volvo
Foto: Lars Johnson - 15/9 2018
Volvo B 70501 - 1959
Foto: Lars Johnson - 15/9 2018
Volvo B 10 M
Foto: Lars Johnson - Tunga Rallyt/Åkarsvängen 12/9 2015
Volvo B655 - 1958
Motor: Volvo Diesel D96AL 6-cyl. på 150 hk. Manuell 5-växlad osynkroniserad låda.
Karosseri Aabenraa Karosserifabrik Letmetal. 28 passagerare.
Flygbuss hos SAS till 1970. Återköpt av SAS 1987 och restaurerades fram till 1995 då den återfått sitt ursprungliga utseende. Finns sedan 2004 hos Bushistorisk Selskab.
Foto: Per Körnefeldt - Skælskør på västra Själland - 25 augusti 2012
Volvo B57 - 1974
Repstad karosseri
Foto: Lars Johnson - 12/9 2009
Foto: Lars Johnson - 12/9 2009
Volvo B58 - 1973
Chassi B58-60. Vikt: 10 180 kg (tjänstevikt) 12 580 kg (totalvikt). Motor: Volvo THD100D 250 hk med Wilson växellåda.
Karossen tillverkades av H Höglund & Co i Säffle. 49 bussar av den här typen (SL: H54) levererades till SL 1973-74. Den sista togs ur bruk 1992. Detta exemplar ägs av Svenska Omnibussföreningen sedan 2008.
Foto: Lars Johnson - Fordonsfestival 30/6 2012
Foto: Lars Johnson - Fordonsfestival 30/6 2012
Foto: Lars Johnson - Fordonsfestival 30/6 2012
Foto: Lars Johnson - Fordonsfestival 30/6 2012
Foto: Lars Johnson - Fordonsfestival 30/6 2012
Volvo B 58-60T - 1970
Foto: Lars Johnson - 15/9 2018
Volvo B58-10 - 1975
Det är en SL-buss från Stockholm från början.
Byggd 1975, den hette 4961 i rullorna hos SL när
det begav sig.
Om det är någon som läser detta som har kört
bussen under SL-tiden, eller känner till något om
den tar jag tacksamt emot allt, både skvaller och
fakta.
Måtten är: 12 m x 2,5 m x 3,2 m. Med 6 m mellan
axlarna så han svänger runt sin egen svans. Byggd
för max 77 pax. Busse är egentligen en B-58 10
Volvo med pannkaksmotor, d.v.s. en liggande 9,6
liters turbosexa, mittmotor TD 100 EC, luftstyrd
manuell 4 vxl låda och en hydraulisk
Wilson-koppling (sk halvautomat). Thelma retarder
(el-magnetisk broms i 2 steg) och luftfjädring
runt om, med nigning (pga ombyggnaden till H1)!
Allt är original och i gott skick. Utom
inredningen som är ny och går i smakfullt
Provençalska färger som blekt olivgrågrönt, lite
chokladbrunt, lite trä och en del vaniljgult och
äggskal. Alla möbler i smakfullt (och praktiskt)
mellangrått. 2 snurrbara USA van-stolar (Cheva
såklart) och 2 bäddbara 3-sits soffor (typ
Futon) gör den väldigt bekväm. Snygga blonda
träjalusier skyddar mot sol och insyn. En stor
markis sitter på ena utsidan, där dörrarna och
fönstren är. Vi har byggt den som ett riktigt hem
och inte som en ombyggd buss. Med en vedkamin
såklart. Och GPS!
Bussen gick (enligt de uppgifter jag har) först i
9 år i trafik i STHLMs utkanter, Waxholm, Värmdö
och sånt, men den fick karossen uppbränd i en
stor brand i ett bussgarage i Årsta 1984. Eftersom
bussen var bara halvgammal då fick den en nyare
typ av kaross (egentligen avsedd för det nya
Volvo B10 M chassiet) dvs en så kallad H1
(Säffle) aluminium-kaross vid 1984-85 + en
helrenovering av chassiet på försäkringen. Sedan
gick den ett par år till i tafik. Utrangerad
till en slö tid som skolbuss då och då. Blev
evenemangsbuss/bo-buss med lastbilsreggo på ett
bussåkeri och byggdes om med lastlådor under
golvet vid sidorna och lackades i snyggt
vaniljgult.
Foto: Jan Lang
Garaget där bak ska göras klart i Maj 2013 med en
rulldörr och ramper för min Triumph Spitfire
("sportbil") den får bli jolle på den här
landsvägshusbåten. Jag har sytt upp ett nytt tyg
till markisen i soltålig vaniljgul armerad vinyl.
Foto: Jan Lang
Tillbaka till Scania-Vabis
Tillbaka till startsidan