Lotsbåtar i Sverige
Mycket av fakta om båtarna ur "Lotsbåtar" av Ingvar Söderholm samt kompletteringar av Karl-Anders Sundin
ASPÖ f.d. seglande lotsbåt på västkusten, i Södertälje - 5 maj 2013
Foto Lars Johnson
POLSTJERNAN
Foto i Bengt Westins saml.
Lotsbåten vid Sandhamn
Vykort postgånget 1907 i Janne Vestvalls saml. via Olle Holmberg
Lotsbåtar i Stocka. Stocka Lotsplats (tidigare Stockvikens Lotsplats) fanns mellan 1884 och 1967
Foto i Håkan Löfgrens saml.
Äldre Lotsbåt i Stocka
Foto i Håkan Löfgrens saml.
Lotsbåten DYKAREN som fått detta mindre hedrande namn eftersom hon tog mycket vatten över sig.
Vid rodret sitter John Larsson och vid masten står Åke Brask.
Foto i Håkan Löfgrens saml.
TRE BRÖDER - efter lotsarna Herman och Viktor samt djuphavsseglaren Konrad Sundberg i Stocka
Foto i Håkan Löfgrens saml.
Ratans Lotsplats - Gammal tullstation med lotsplats som även betjänade lastageplatserna Sikeå, Gumboda, Lövsele och Kallviken. Lotsstationen drogs in 1964.
Lotsångaren HOLMSUND i Ratans hamn - 1895
Foto Nils Blomberg - Kulturarv Västerbotten/Skellefteå museum via Lennart Hedlund
Lotsångare i Ratan - 1895
Foto Nils Blomberg - Kulturarv Västerbotten/Skellefteå museum via Lennart Hedlund
Lotsångare i Ratan - 1895
Foto Nils Blomberg - Kulturarv Västerbotten/Skellefteå museum via Lennart Hedlund
Lotsångaren ANKARVIK i Ratans hamn tillsammans med ett okänt segelfartyg - 1904, som var ett av de sista åren som Ratans hamn besöktes av segelfartyg i lastningssyfte
Foto Blomgren - Kulturarv Västerbotten/Skellefteå museum via Lennart Hedlund
Utflykt på 1930-talet i Ratan.
möjligen är detta en sjöräddningsbåt
Foto Okänd - Kulturarv Västerbotten/Skellefteå museum via Lennart Hedlund
RATAN 1 senare TJÄNSTEBÅT 40, ritad och byggd av Nils Sundin på Dockstvarvet 1937. Även Nils son Kalle Sundin har gjort arbeten på denna båt.
10 x 3,25 m. Depl. 7 ton. Maskin 40 hk Ellwe-diesel, senare ersatt av en 55 hk Pentadiesel Md 47.
Foto och fakta om båten: Torsten Sundin (sonson till Nils)
Foto Torsten Sundin
Foto Torsten Sundin
Lotsbåten vid Gåsörens lotsstation (Gåsören var lotsplats 1904-1968). På båten står lotsen John Lindberg.
Foto Okänd - Kulturarv Västerbotten/Skellefteå museum via Lennart Hedlund
Lotsångaren GEFLE i Stocka. När GÄVLE levererades döptes GEFLE om till ARGOS och var i tjänst under kriget (2 VK).
Foto: Håkan Löfgrens saml.
Lotsfartyget GÄVLE i Stocka
Foto: Håkan Löfgrens saml.
Romelsö lotsplats lades ner 6 juli 1961. Den sista lotsningen som är omnämd i lotsdagboken är utlotsning från Kåge den 12 oktober 1960. Under 1961 utfördes enbart utprickningar sedan stängdes stationen ner. Utskeppningen av pappersmassa upphörde 1959 från Furuögrund.
Romelsölotsarna i sin fullastade lotsbåt - okänt årtal
Foto okänd i Lennart Hedlunds saml.
Lotsbåten vid hamnmagasinet i Furuögrunds hamn - okänt årtal
Foto okänd i Lennart Hedlunds saml.
Lotsarna skakar strömming vid Hamnskär - ca 1920
Foto via Lennart Hedlund
Lotsarna vid lotsstugan vid Hamnskär
Foto via Lennart Hedlund
En bildsvit från Romelsölotsarna på Hamnskär 1959
Foto: Lennart Hedlunds saml.
Foto: Lennart Hedlunds saml.
Enl. Lotsdagboken for lotsarna till Karlskrona den 3 sept 1959 för att hämta den nya lotskuttern, Tjb 36
och de återkom den 23 sept.
Foto: Lennart Hedlunds saml.
Tjb 36 byggdes 1959 vid Örlogsvarvet i Karlskrona i stål. 11,55 x 3,9 m. Motor: Scania D645 på 153 hk. Flyttades från Romelsö till Umeå 1960 för att samma år flyttas vidare till Slite lotsplats. Såld 1987 till Stockholms Kustartilleriförsvar och av dem döpt till ALTSKÄR. Finns sedan 2000-talet i Vaxholm hos Rindö Rederi.
Foto: Lennart Hedlunds saml.
Närmast bryggan ligger den gamla tjänstebåten från 1927. Den var i dåligt skick, det var därför den blev utbytt.
Foto: Lennart Hedlunds saml.
Foto: Lennart Hedlunds saml.
Byggd i ek vid Docksta varv 1927 med måtten 8,0 x 2,5 m.
Foto: Lennart Hedlunds saml.
Fakta om båtarna ur "Lotsbåtar" av Ingvar Söderholm samt www.statsfartyg.se
Lotsdistriktsfartyget VEGA på 1950-talet
Foto: Lennart Hedlunds saml.
Foto: Lennart Hedlunds saml.
Foto: Lennart Hedlunds saml.
Foto: Lennart Hedlunds saml.
Foto: Lennart Hedlunds saml.
Foto: Lennart Hedlunds saml.
Foto: Lennart Hedlunds saml.
Foto: Lennart Hedlunds saml.
Maskinisten Nils Kjäll ombord på VEGA
Foto: Lennart Hedlunds saml.
Foto: Lennart Hedlunds saml.
Här var man illa ute. Nedisade i Kvarken.
Foto: Lennart Hedlunds saml.
Foto: Lennart Hedlunds saml.
Foto: Lennart Hedlunds saml.
Foto: Lennart Hedlunds saml.
Styrman Roland Åman ombord på VEGA
Foto: Lennart Hedlunds saml.
Lotsångaren KALMAR - okänt år och plats
Foto: Lennart Hedlunds saml.
Ulvöhamn med okänd bogserbåt och lotsångaren VEGA - 1940/50-talet
Foto: Harry Wisten via Martin Wisten
Lotsdistriktsfartyget STOCKHOLM vid Korsö
Foto: Dan Nyström
STOCKHOLM på Gothenius varv - 3 februari 2016
Foto: Lasse Lundell
Foto: Lasse Lundell
Foto: Lasse Lundell
Foto: Lasse Lundell
Foto: Lasse Lundell
Foto: Lasse Lundell
Foto: Lasse Lundell
Foto: Lasse Lundell
Foto: Lasse Lundell
Lotsdistriktsfartyget MALMÖ i Göteborg - 15 augusti 2013
Byggt 1943 på Helsingborgs varv i stål.37,05 x 8,91 x 3,60 m. 317 brt. Brukades av lotsverket och sjöfartsverket till 1984 då Malmö skolstyrelse tog över och använde som skolfartyg. 2003 privat ägare i Stockholm och 2013 förvärvad av Master Mariner AB. Tanken är att göra expeditioner till Svalbard. (Man har redan systerfartyget ORION.)
Foto: Klas Hänke
Foto: Klas Hänke
BÄVERN (Lillbåten), vid Härnösands lotsplats, var en 8 meters stålbåt med en 15 hk Avancemotor. Troligen byggd på Hernösands Mekaniska Verkstad. 1948 ersattes motorn av en 23 hk Ellwe. Skall ha sålts till Husum och blivit bombåt där. Senare dykarbåt i Örnsköldsvik. En lustig detalj är att ruffsidorna ådrades för att likna trä.
Några funderingar från Håkan Sundström: Jag tror att det var den här båten som blev bogserbåt hos Bröderna Wibergs i Husum med namnet ATLAS. Den båten användes som hjälpåt till mudderverket TREAN. Jag köpte den av Wibergs i början av 80-talet, men sålde den vidare samma år utan motor o styrhytt till en från Dalarna som skulle konvertera den till ångbåt, och så blev fallet också, den finns nere på Siljan nu, med ångmaskin. Motorn som satt i var en Volvo Penta MD47:a som nu driver en liten såg utanför Husum.
Foto i Bengt Westins saml. Fakta ur "Lotsbåtar" av Ingvar Söderholm
RÖNNSKÄR II byggdes 1959 vid Lödöse Varv. 13,5 x 4,2 x 1,35 m. Dubbla Scania D-446 som ersattes 1984 av två Volvo Penta MD70. Flyttades från Rönnskär 1970 till Skellefteå och till Kråkelunds station 1972. 1982 flytt till Arkö och 1998 till Nordkoster.
Fakta: Lotsbåtar av Ingvar Söderholm
Tjb 35 RÖNNSKÄR II nedisad vid okänd lotsplats - 1959
Foto i Lennart Hedlunds saml.
Tjb 35 RÖNNSKÄR II vid Docksta - 1959
Foto i Lennart Hedlunds saml.
Tjb 35 RÖNNSKÄR II vid Docksta - 1959
Foto i Lennart Hedlunds saml.
Tjb 35 RÖNNSKÄR II på slipen vid Lödöse varv - december 1959
Foto i Lennart Hedlunds saml.
CAPSYL i Torhamn (östra Blekinge) - 6 juni 2013
f.d. Tjb 38 byggd på Lunde Varv 1960. 10,1 x 3,5 x 1,5 meters stålkutter. Placerades i Kalix, men gillades inte där. Flyttades till Skellefteå redan 1961 och senare till Furusund. Såldes 1982 till Trollhätte kanalverk. Ursprunglig motor var en Volvo Penta MD67 som ersattes av okänd motor 1974-75.
Fakta ur "Lotsbåtar" av Ingvar Söderholm. Båten identifierad av Joel Hallström
Foto Johnny Andersson
CAPSYL med soppråm i hamnen på ön Ungskär i Blekinge östra skärgård - 6 augusti 2013
Foto Johnny Andersson
Tjb 43 torrsatt på slipen vid Bredskärs lotsplats
Byggd på Sunds Bruk i Sundsvall för Bredskärs Lp (Umeå) 1938.
14 x 3,5 x 1,4 m. 20 ton.
Volvo Penta TMD50 (1975) rak 6:a på 145 hk.
Såld 1969 till Umeå Universitet och ombyggd till Forskningsbåt på Docksta Båtvarv. Senare såld vidare som fritidsbåt och ombyggd till oigenkännlighet.
Foto okänd i K-A Sundins saml. Fakta K-A Sundin
ESTHER i Gävle 4/10 2009. Är till salu på Blocket (okt. 2009).
Foto Christer Samuelsson
ESTHER i Gräddö 9 maj 2015
Foto Christer Samuelsson
Foto Christer Samuelsson
Tjb 47. Stålbåt byggd 1935 på Järveds Mekaniska Verkstad för Skags Lotsplats, Örnsköldsvik. 11,5 x 3,1 meter. Bolider W7M25 på 50 hk. Stor ombyggnad på Docksta Båtvarv 1958 med bl.a. ny maskin, Scania D-440 på 90 hk. Såld 1968.
Ombyggnad påbörjad på 1970-talet av Kjell Olsson.
Info: K-A Sundin, Kjell Olsson
Bunkvik, Nämndö 2/9 2006
Foto: Christer Samuelsson
samma som ovan vid Uvön, Nämndö 31/7 2008
Foto: Patrik Nylin
Lotsbåten från Skelleftehamn går inomskärs vid Halsögrund - 1969
Foto: Lennart Hedlund
Tjb 109 i Stocka
Foto: Håkan Löfgrens saml.
Tjb 109 och 154 i Stocka. Tjb 154 var en klinkbyggd lånebåt från Svartklubben, utrustad med en
encylindrig Bolinder tändkulemotor.
Foto: Håkan Löfgrens saml.
Tjb 166 i Höllick. Båten flyttades dit när Stocka Lp indrogs 1967. Senare på Arkö fram till 2004 då den såldes till Refsnäs Sjötransporter. Nytt namn BOPPA.
Foto: Håkan Löfgrens saml.
SFC 7300 BOPPA, ex.. Tjb 166 ombyggd av Rammus
Foto: Karl-Anders Sundin
Tjb 139 Byggdes 1937 vid Gävle Varv. 8,77 x 2,82 m. Framdrevs av en 1-cyl Seffle. Rostade och läckte redan på 50-talet, vilket gjorde att hon sjönk. Fick helt ny botten. 1960 monterades styrhytt och motoriserades. Har f.n. en Volvo Md 47. När Stocka lotsplats lades ner flyttades båten till Fagerviken, där den fick smeknamnet "Snoddas" pga att hon rullade kraftigt. Efter okänt antal ägare senare, samt ha legat sjunken i fem månader under 2011, bärgades båten och användes i ett år. Därefter köpt av Johan Belsing som påbörjat renovering.
Fakta: "Lotsbåtar" av Ingvar Söderholm, Johan Belsing
Tjb 139 i Stocka
Foto: Håkan Löfgrens saml.
Tjb 139 i Stocka
Foto: Håkan Löfgrens saml.
F.d. Tjb 139 numera SNODDAS. Båten låg sjunken i fem månader under 2011. Ägare sedan ett år är Johan Belsing.
Foto: Johan Belsing
Foto: Johan Belsing
MD47:an i båten går fortfarande som en dröm
Foto: Johan Belsing
Foto: Johan Belsing
Foto: Johan Belsing
Foto: Johan Belsing
SNODDAS lyfts upp på land för att blästras och byte av plåtar
Foto: Johan Belsing
Foto: Johan Belsing
Foto: Johan Belsing
SNODDAS - 18 april 2015
Renoveringen går framåt
Foto: Johan Belsing
Foto: Johan Belsing
Södertälje lotsplats Tjb 264 MÄLAREN 2 passerar Kungsdalen 1973
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Lotsbåt vid Herrhamra, Nynäshamn 19/4 1975
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Lotsbåtar vid Dalarö, april 1975
Foto: Lars Johnson
Foto: Lars Johnson
Tjb 005 på Norrkust marina för översyn 12/8 2007
Foto: Roland Stoltz
Foto: Roland Stoltz
Foto: Roland Stoltz
Tjb 111 vid Ankarudden- 22 januari 2011
Foto: Christer Samuelsson
Foto: Christer Samuelsson
Tjb 116 i Sandhamn 5/11 2003
Foto: Nils-Henrik Krokstedt
Tjb 119 vid Skagsudde 17/8 2006
Foto: Håkan Sundström
Tjb 145 vid Spikarns Lotsstation, Sundsvall - 4/1 2000
Byggd 1972, L:14,78, sedan 2000 stationerad i Kapellskär (ombyggd på Hasslö varv 2000)
Foto: Per Öhlén
TJB 145 vid Svartklubben - 18/9 2010
Foto: Anders Winter
Tjb 160 ARGOS, byggd 1962 på Groths Varv i Sjötorp för Gävle Lotsplats. Senare som Tjb 962 sjöräddningsbåt på Skärsände och Lauterhorn. Såld 2001
Foto K-A Sundin
ELVAN i Grisslehamn 18/9 2010
Foto Anders Winter
Foto Anders Winter
PILOT 213 SE i Malmö 13 juni 2010
Maskin: 2 x 1 500 bhk kapabel till 28 knop.
Foto: Johnny Nilsson
Foto: Johnny Nilsson
PILOT 737 SE och 213 SE
Foto: Johnny Nilsson
PILOT 214 SE i Helsingborg 28 december 2013
Foto: Nils-Henrik Krokstedt
PILOT 216 SE vid Skags udde på julafton 2017
Foto: Olle Westling
Foto: Olle Westling
PILOT 217 SE vid Svartklubben - 3 juli 2015
Foto: Nils-Henrik Krokstedt
SANDHAMN 2 och SANDHAMN 1 i Sandhamn - december 1978
SANDHAMN I (f.d. Tjb 229) byggd 1930 vid Mohögs Mek Verkstad. Urspr. en Bolinder råoljemotor, ersatt 1956 av en GM-diesel på 220 hk vilken ersattes 1973 av en Scania DSI 14. Såldes 1982 och finns sedan 2001 vid Dockstavarvet som ETTAN.
Foto: Claes Wåhlin
Delförstoring av SANDHAMN 1
Foto: Claes Wåhlin
SANDHAMN 2, Docksta - f.d. Tjb 262
Hammarbyhamnen 27/9 2008
SCVY 15,45 x 4,70 m. Skandia 120 hk. Ny motor 1965-66: Scania DSI 11 R80. Ersatt 1978 av en ny motor. Byggd 1951, ritad av C G Pettersson, byggd på Bröderna Larssons varv, Kristinehamn. såld 2002 till Jan Olsén, Styrsviks Sjötransporter, Runmarö och 2004 till Kuttertjänst Tvåan AB, Docksta.
Foto: Anders Winter
Foto: Anders Winter
Foto: Anders Winter
Foto: Anders Winter
Foto: Anders Winter
SANDHAMN II på Vaxholmsfjärden 6/9 2008
Foto: Kristoffer Sundin
Tjänstebåt 270 - LANDSORT III
Levererades från Bröderna Larssons varv i Kristinehamn till Landsort våren 1956. Såldes till Södertörns Sjövärnskår i slutet av 1980-talet med Skeppsholmen som hemmahamn. Svk sålde båten 1997 till tre privatpersoner, med Söder Mälarstrand som hemmahamn till augusti 2011. Såldes då till ett företag på Åland.
Foto: Jan Nordqvist
GRIPEN mellan Rindö och Värmdö - 2007
Foto: Jan Nordqvist
GRIPEN - 2008
Foto: Jan Nordqvist
Tjb 354 i Karlskrona - 7 juli 2017
Byggd på Lunde Varv 1969. 14.50 x 4.80 m.
1 x Volvo Penta TMD 100A 210 hk
Foto Göran Olsson
Tjb 358 närmast och Tjb 749 i Västhamnen på Landsort (Öja) - 18 juli 2015
Foto Lars Johnson
Tjb 358
Foto Lars Johnson
OSKARSHAMN 1 (2) - Tjb 379 byggd 1953 i ek vid Saltviks Varv i Oskarshamn. 12,25 x 4,5 m. Ursprunglig motor var en 2-cyl Seffle, 1962 utbytt mot en Volvo Penta MD96B diesel på 120 hk. Såldes 1970 till Sten Ahlberg, Bengt Grisell och Lorelei Randall, och döptes då till MARE BALTICUM. Användes som dykplattform vid dykningar på KRONAN och RIKSNYCKELN. Såldes 1994, låg sedan till salu många år. Sjönk, men bärgades 1999. Köptes 2006 av Ulf Ahlberg, då hade även priset sjunkit, till 1 000:-. Genomgår för närvarande en genomgripande renovering på Slagsta Marina och kommer inom kort att återgå i sitt rätta element.
OSKARSHAMN 1 - 1953
Foto Ingvar Söderholms samling via Ulf Ahlberg
MARE BALTICUM - 1970
Foto från Ulf Ahlberg
Foto från Ulf Ahlberg
MARE BALTICUM - 1988
Foto från Ulf Ahlberg
Foto från Ulf Ahlberg
MARE BALTICUM - 1992
Foto från Ulf Ahlberg
MARE BALTICUM, skrovrenoveringen är nästan klar - 2015
Foto Ulf Ahlberg
MARE BALTICUM i sitt rätta element - 2016
Foto Ulf Ahlberg
Bergkvara ca. 1960
Tjb 394 byggd för Bergkvara lotsplats i Sjötorp av stål 1957 med måtten 11,55 x 3,90 m
och närmast den mindre träkuttern Tjb 396 byggd i Ekenäs 1951 med måtten 7,50 x 2,60 m.
Foto: Johnny Andersson
Foto: Anders Engdahl (som ibland för befäl ombord)
Bergkvara 1974
Tjb 395 byggd för Bergkvara lotsplats i Sjötorp av stål 1964 med måtten 11,55 x 3,90 m.
Fotot är taget 1974 där man assisterar tyska BARBARA ANN till kaj i Bergkvara. Kuttern tillhörde då Kalmar lotsplats men var förlagd i Bergkvara.
Foto: Johnny Andersson
Tjb 395 ankommer till Bergkvara sommaren 1971
Foto: Johnny Andersson
F.d. Tjb 395 i Höganäs - 11 februari 2016
Foto: Göran Olsson
Foto: Göran Olsson
PRICKEN används för prickningsarbeten i Vättern. Tidigare Tjb 395 har även hetat ARKÖ I.
Under påskhelgen prickades Vätterns norra skärgård - 20 april 2014
Foto: Anders Engdahl (som ibland för befäl ombord)
RUTH ex Tjb 288
Byggd i stål av Åke Groth AB, Sjötorp 1963. 11,55 x 3,90 x 1,50 m. 112 kW. (SSL 2005)
Foto: Christer Samuelsson
RUTH under gång 25/10 2008
Foto: Christer Samuelsson
Lotsbåt 376 vid Kråkelunds lotsplats
10,5 x 3,54 m. byggd i trä 1942 vid Simrishamns varv, såld i september 1972.
Tjb 376 vid Kråkelunds lotsplats 1972
Foto Douglas Tufvesson
Till höger f.d. Lotsbåt 376 från Kråkelund - Foto i Limhamn 1974.
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
VÄSTVIND - f.d. lotsbåt, såldes till Danmark 1968, fotad i Limhamn samma år
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
MADAME, f.d. lotskutter vid Boön, Karlshamn 1976
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Byggd 1953 vid Ekenäs Varv i Kalmar. 12,2 x 4,5 m.
Återfinns i ombyggt skick i Nordnorge.
Lotsbåt i Visby - 1978
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
ELISE CHRISTINE i Nordnorge - 2013
Foto nuvarande ägare via Ulf Ahlberg
Foto nuvarande ägare via Ulf Ahlberg
GORM (f.d. Trelleborgskutter) i Limhamn - 1978
Foto Douglas Tufvesson
Visby Lotsplats fick en ny däckad kronolotsbåt 1896. Den var byggd hos Lundberg & Carlsson på Hisingen. 10,7 x 3,9 m. Såldes 1953 till Lars Olof Bergman, Saltsjöbaden. (Fakta: Ingvar Söderholm - Lotsbåtar)
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Tjb 556 i Höganäs 26/7 2003
Foto: Nils-Henrik Krokstedt
TIE i Hasslö - 7 juli 2017
(ex. TJB 559-05, Pilot 559-12)
Byggd 1969 vid Sjötorps Varv. 14,61 x 4,90 m. 27 brt. 1 x Volvo Penta TAMD 120 BCC.
Foto Göran Olsson
Tjb 602 VINDHEIM i fin trämodell av okänd byggare
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Originalet i Limhamn 1968
Byggd 1912 på Lövholmsvarvet i Stockholm. 13,4 x 4,5 m. Vid Sandhamns lotsplats som "FEMMAN" till 1951. Såldes 1963 till Lars-Olof Bergman. Han döpte båten till VINDHEIM och gjorde många långfärder med den, återfinns numera i Varberg.
(fakta ur Lotsbåtar av Ingvar Söderholm).
Upphuggen 25 augusti 2016 i Träslövsläge.
Foto: Douglas Tufvesson
Foto: Douglas Tufvesson
Tjänstebåt 607 - EJDERN
Foto Douglas Tufvesson
EJDERN, NEPTUN och VÄDERÖARNA
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
Foto Douglas Tufvesson
EJDERN, f.d. TJB 607
Byggd 1896.
EJDERN får ny bordläggning på Niels Stummann's skibsværft i København - 2003.
Foto: Niels Stumman
Foto: Niels Stumman
Bådebygger Niels Hurup Andersen
Foto: Niels Stumman
EJDERN får nytt däck på Niels Stummann's skibsværft i København - 2008.
Foto: Niels Stumman
Foto: Niels Stumman
Foto: Niels Stumman
Foto: Niels Stumman
Sven Leffler på sin båt vid Klippan hamn i Göteborg - 2011
Foto: Niels Stumman
TJB 714 vid Svartklubben - 18/9 2010
Byggd på Dockstavarvet 1979. 11,7 x 3,9 m. Volvo Penta TAMD 120 på 310 hk.
Foto: Anders Winter
TJB 145 (se högre upp på sidan) och TJB 714
Foto: Anders Winter
Foto: Anders Winter
TJB 714
Foto: Anders Winter
TJB 717 i Bergkvara - 10 juni 2013
Foto: Johnny Andersson
TJB 729, byggd på Smögens Plåt & Svets 1995-96. 729:an ritades för två vattenjet men byggdes med en, men är numera ombyggd med två vattenjet och toppar ca. 31 knop. Var först ut med detta framdrivningssätt. (Fakta: Urban Lindström)
Tjb 729 i Stugsund 30/8 2007
Foto: Christer Samuelsson
Foto: Christer Samuelsson
Foto: Christer Samuelsson
Foto: Christer Samuelsson
Tjb 732 i Luleå 3/8 2007
Foto: Roland Stoltz
Tjänstebåt 735 i Helsingborg 19/5 2007
Foto: Nils-Henrik Krokstedt
Tjänstebåt 737 i Malmö 2/8 2007
Foto: Nils-Henrik Krokstedt
Tjänstebåt 737 i Malmö på väg ut 30/12 2007
Foto: Lars Gustavsson
Tjänstebåt 738 i Malmö 21/6 2003
Foto: Nils-Henrik Krokstedt
Tjänstebåt 739 i Halmstad 13/9 2003
Foto: Nils-Henrik Krokstedt
Tjb 746 i Göteborg 11/8 2007
Foto: Christer Samuelsson
Foto: Christer Samuelsson
Tjb 746 i Göteborg 28/8 2007
Foto: Lasse Lundell
Tjb 358 närmast och Tjb 749 i Västhamnen på Landsort (Öja) - 18 juli 2015
Foto Lars Johnson
Tjb 749
Foto Lars Johnson
Tjb 749 går ut från hamnen
Foto Lars Johnson
Tjb 749 på väg tillbaka till hamnen på Landsort
Foto Lars Johnson
Foto Lars Johnson
Foto Lars Johnson
Tjb 750 i Varberg 31/7 2007
Foto: Nils-Henrik Krokstedt
Tjb 752 vid Skags udde - 25/2 2006
Foto: Håkan Sundström
Tjb 753 vid Husumkombinatet i Husum - 22 maj 2010
Foto: Ola Bäckström
PILOT 753 SE vid Skags udde på julafton 2017
Foto: Olle Westling
Foto: Olle Westling
Tjb 755 i Sandhamn 5/11 2003
Foto: Nils-Henrik Krokstedt
Tjb 758 - 8/10 2006
Foto: Håkan Sundström
Foto: Håkan Sundström
ÄLVBJÖRN - f.d. 758 - i Trollhättan 9 maj 2010
SLPA Staten Sjöfartsverket Rederiet är ägare.
Foto: Christer Samuelsson
Foto: Christer Samuelsson
Tjb 761 vid lotsstationen Gåsören - 3 juli 2013
Foto: Lennart Hedlund
Foto: Lennart Hedlund
Foto: Lennart Hedlund
Foto: Lennart Hedlund
Foto: Lennart Hedlund
Byggd 1999, L: 14,70, B: 5,0. Motor Caterpillar 540 hk.
Tjb 778 vid lotsstationen Gåsören - 9 september 2015
Foto: Lennart Hedlund
Foto: Lennart Hedlund
Foto: Lennart Hedlund
Foto: Lennart Hedlund
Foto: Lennart Hedlund
Tjb 778 i Skelleftehamn - 9 april 2016
Foto: Lennart Hedlund
Tjb 790 i Brofjorden 3/8 2007
Foto: Johnny Nilsson
Lotsbåten 790 är på uppvisning i de olika distrikten så att personalen skall få tycka till om båten. Det är en av de första lotsbåtarna i Sverige som använder vattenjetteknik för framdrivningen. Den första var TJB 729.
Tjb 790 i Bergkvvara - 25 november 2012
Foto: Johnny Andersson
Byggd 2007. L: 16,90, B: 4,65 Motorer: 2 Volvo 1500 hk, 34 knop. Vattenjet.
Tjb 791 vid lotsstationen Gåsören - 3 juli 2013
Foto: Lennart Hedlund
Foto: Lennart Hedlund
Foto: Lennart Hedlund
Foto: Lennart Hedlund
Foto: Lennart Hedlund
Tjb 791 vid varvet i Sävenäs - 13 maj 2014
Foto: Lennart Hedlund
Tjb 791 vid Lotsstationen i Skelleftehamn - 9 april 2016
Foto: Lennart Hedlund
Foto: Lennart Hedlund
Foto: Lennart Hedlund
Foto: Lennart Hedlund
Tjb 792 25/6 2008
Foto: Roland Stoltz
Foto: Roland Stoltz
Foto: Roland Stoltz
Tjb 793 i Ljusne 13 juni 2011
Foto: Christer Samuelsson
Pilot 846 som är en Hydrokopter av fabrikat Arctic Ant
6,35 x 2,70 x 2,8 m (L x b x h) vikt 1550 kg. Bärförmåga 500 kg 4 + 2 pers eller 4 + bagage och verktyg.
Motorn är en GM Duramax på 400 hk. Ramstyrning.
Foto: Alexander Lipkin
F.d. lotsbåt, nu hos Sjötransport som SJÖTRANSPORT II, vid Söder Mälarstrand och bygget för den nya järnvägstunneln - 30 januari 2009
Foto Anders Winter
Tillbaka till lotsfartyg
Tillbaka till övriga fartyg m m
Startsidan